השר להשכלה הגבוהה זאב אלקין (הליכוד) אמר הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet כי "בחודש האחרון אנחנו נמצאים באווירה של בחירות", והאשים בכך את כחול לבן: "בכל שבוע הם מציגים אולטימטום חדש או מפרים סעיפים בהסכמים שמערערים את יציבות הממשלה".
השר אלקין טען כי מפלגתו של גנץ היא זו שמעוניינת בבחירות: "משום מה הם החליטו להסלים את המצב. אני לא מבין למה הם רוצים בחירות, למה המדינה צריכה את זה ומה ההיגיון. הם עלולים אפילו לא לעבור את אחוז החסימה ולא לחזור מהבחירות האלה".

4 צפייה בגלריה
זאב אלקין
זאב אלקין
זאב אלקין. "כחול לבן לא יעברו את אחוז החסימה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- עד כמה אנחנו קרובים לבחירות? "את התאריך כולכם מכירים - אם לא יהיה פתרון למשבר הפוליטי, הכנסת תפוזר אוטומטית ב-23 בדצמבר, ובתוך שלושה חודשים נלך לבחירות. נכון שבחודש האחרון אנחנו באווירת בחירות, ואם ההסלמה הזו לא תיפסק - באמת נידרדר לשם".
אלקין הוסיף כי הוא אינו חושב שמדובר בצעד נכון: "אפשר לנהל את הממשלה הזאת, אבל לשם כך צריך להחליט שמנהלים אותה ביחד, לא מתנהלים כמו שכחול לבן מתנהלים, במיוחד בחודש האחרון".
- ומה עם הליכוד? הרי הייתה הבטחה ברורה שתקציב 2021 יעבור בכנסת עד דצמבר. זה הדבר היחיד בעצם שיכול למנוע בחירות, לא? "אם נחזור על שקר הוא לא יהפוך לאמת. היות שהייתי שותף ברמה כזאת או אחרת למגעים סביב 'פשרת האוזר', מעולם לא סוכם שם שמדובר על תקציב 2021 בדצמבר. הרי לא במקרה כחול לבן דרשו שיזה ייכתב בסיכום וזה לא נכתב כי לא הסכמנו, כי אמרנו שאנחנו לא בטוחים שנספיק להעביר את תקציב 2021 עד דצמבר ולכן זה לא כתוב, לא בחוק שעבר בכנסת וגם לא בסיכומים שהיו בין המפלגות".
4 צפייה בגלריה
 בני גנץ בנימין נתניהו
 בני גנץ בנימין נתניהו
גנץ ונתניהו. בחירות בדרך?
(צילום : מוטי קימחי , AFP)
אלקין, בדומה למפלגה שבה הוא חבר, חושב שיש להעביר את תקציב 2020 עד סוף דצמבר. "זה צעד רשמי לגמרי, הוא כבר מוכן", אמר השר, "ברגע שחולקו 11 מיליארד שקל לפני חג הסוכות, הדבר פחות או יותר סיים את הטיפול בתקציב שנת 2020. במקביל, משרד האוצר מכין תקציב של 2021 לפי הנחיית שר האוצר. זה התהליך הכי מהיר שאני מכיר, והעברתי לא מעט תקציבים בחיי כיו"ר קואליציה בעבר.
"התהליך הכי מהיר שאני מכיר נמשך שלושה וחצי-ארבעה חודשים", הוסיף השר, "התחילו לעבוד על זה אחרי חג הסוכות, לכן בפברואר-מרץ אפשר לסיים את ההעברה של תקציב 2021 בקריאה שנייה ושלישית. זה המסלול השפוי והנכון. כל מי שבא בכל מיני אולטימטומים לפעמים אפילו לא מבין על מה הוא מדבר. הרי בדצמבר גנץ דרש מאיתנו בכתב להעביר תקציב גם בממשלה וגם בכנסת. כל מי שמכיר איך התהליך הזה עובד יודע שזה בלתי אפשרי. אין דבר כזה להעביר בממשלה, רק זה אורך כמה שבועות ואחר כך להעביר בכנסת בכל הקריאות כולל דיונים בוועדות. או שבכחול לבן לא למדו את העבודה ולא יודעים איך מעבירים תקציב ומהם לוחות הזמנים המקובלים, או שהם באים בדרישות שמלכתחילה הם יודעים שאי אפשר לעמוד בהן ומנסים לדרדר את המצב. אני לא מבין למה".
- בני גנץ עדיין לא מבין בפוליטיקה, למרות כל הזמן שלו במערכת? "אני לא יודע, אני רק אומר שהדברים שהוא כתב במכתב שלו אז היו הזויים. כי כל מי שמכיר את התהליך יודע שזה בלתי אפשרי".
- אתה חושב שגנץ יהיה ראש ממשלה בעוד שנה? "אני לא יודע להגיד, זה מאוד תלוי בהתנהלות של כחול לבן. נכון לעכשיו הם מפרים ברגל גסה את ההסכם הקואליציוני ומדרדרים אותנו לבחירות. אז אם יהיו בחירות בני גנץ לא יהיה ראש ממשלה, אני לא בטוח שהוא יהיה בכנסת. אמרתי לך, אני לא חושב שהם יעברו את אחוז החסימה, או לפחות יש סבירות גדולה לזה. אם הם יחזרו לתלם של קיום ההסכם הקואליציוני על כל סעיפיו ויפסיקו לדרדר את המצב אז יכול להיות שתגיע גם הרוטציה, אבל כרגע אנחנו מאוד רחוקים מזה. השאלה הפרקטית אם כחול לבן ידרדרו אותנו לבחירות עוד חודש או לא".
- רה"מ הנחה אותך ואת השר יזהר שי לגבש אפשרות שתחייב ישראלים להוריד את אפליקציית "מגן 2", כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. איך זה יתבצע? "השאלה היא לא איך להכריח, אלא איך לשפר את קטיעת שרשרת ההדבקה דרך שימוש ביתרונות הטכנולוגיים שלנו ואפליקציות מסוג "מגן 2". צריך להבין איפה אנחנו נמצאים - אנחנו הגענו, פחות או יותר, למבוי סתום. כל דבר שנשחרר מעכשיו והלאה, ואולי אפילו מה ששחררנו השבוע, עלול לדרדר אותנו בחזרה לכיוון הסגר, ולכן אנחנו חייבים לעשות צעדים מאוזנים. אז החלטנו על שורה של צעדים ואני מקווה שהם יאזנו את מה שהוחלט לשחרר כרגע, כמו כיתות ה'-ו' ומתחמי קניות פתוחים".

4 צפייה בגלריה
אפלקציית "המגן" של משרד הבריאות
אפלקציית "המגן" של משרד הבריאות
אפלקציית "המגן" של משרד הבריאות
(באדיבות משרד הבריאות)
לדברי אלקין, כדי להתקדם הלאה עם מערכת החינוך, המסחר ויתר ענפי הכלכלה, "חייבים לצאת מהקופסה וחלק מכך זה לנצל את היתרון הטכנולוגי. הכלים הדיגיטליים יותר טובים מהכלי של השב"כ, וגם ישמרו יותר על הפרטיות. אני מקווה שבתקופה הקרובה נדע להציע לקבינט תוכנית מפורטת והיא תאושר".
- אתה אומר שזה יותר טוב מהשב"כ, אבל המשמעות היא לכפות על הציבור הורדת אפליקציה שתעקוב אחריהם לכל מקום. "היתרון של "מגן 2" הוא שהנתונים לא מועברים למדינה. גם היום, בפועל, שב"כ עוקב אחריך לכל מקום, הרי איך הוא מבצע את האיכון? אז במקום שיעשה את זה גוף שמטרתו לעסוק בסוגיות ביטחוניות ולא לעקוב אחרי אזרחים, זה ייעשה בצורה דיגיטלית כשהנתונים לפי המתכונת שאני הצעתי לא יהיו פתוחים למדינה, אלא רק במקרה שיש מגע עם החולה. למדינה אין שום נגישות למידע והיא לא יודעת איפה היית".
אלקין ציין כי התוכנית המתגבשת היא לאו דווקא מנדטורית - "אפשר לתמרץ, לפתוח תו סגול לכל תחום, יהיה אפשר לעבוד כך בהיקפים יותר גדולים במקום העבודה, בתנאי שלכולם יש "מגן 2", לפתוח את הקניונים. זה יאפשר לנו לפתוח יותר דברים ולנהל חיים יותר נורמליים ולשמור יותר על הפרטיות שלנו".
השר להשכלה גבוהה ציין, בנושא אחר, כי סיים אתמול את המו"מ עם הסטודנטים ולפיו סוכם על סיוע של כ-800 אלף שקלים. "ומעכשיו כל זמן פנוי, מעבר לתפקידים השוטפים, מוקדש למשימה הטכנולוגית הזאת", אמר.
4 צפייה בגלריה
נחיתה שר החוץ של בחריין
נחיתה שר החוץ של בחריין
נחיתת שר החוץ הבחרייני בנתב"ג, הבוקר. "כשיהיו עוד הסכמים, יודיעו"
(צילום: איתי בלומנטל)
במקביל להגעת שר החוץ הבחרייני לראשונה לישראל, אלקין נשאל על קידום ההסכמים עם סודן. "כשיבוא היום, זה יפורסם. אנחנו מקדמים מערכת יחסים עם כמה מדינות במרחב הגאוגרפי הזה, מדינות איסלאמיות ומדינות ערביות. אנחנו נמשיך לעשות את זה, ומדובר לא רק על כינון יחסים בינלאומיים - אלא גם בשיתופי פעולה, אפילו בתחומים שאני מופקד עליהם, המים וההשכלה הגבוהה".
על האפשרות כי התהליך ייפגע בשל חילופי הממשל הצפויים בארצות הברית, אמר השר: "אני לא מזהה דברים כאלה, אני חושב שהיה גם להם אינטרס בהידוק הקשרים איתנו, וזה פתח להם גם שערים לשינוי מערכת היחסים עם ארה"ב. אני לא חושב שישתנה יחסו של הממשל החדש לחשיבות הפסקת החרם על מדינת ישראל ועל קידום הקשרים. אין סיבה שזה יתהפך".
- ייתכן שבימים הקרובים תהיה גם משלחת כזאת? "כשיהיה מה להודיע, תאמינו לי שיודיעו".
השר אלקין התייחס גם לתקיפה הישראלית הלילה בסוריה, בתגובה למטענים שנחשפו אתמול בגבול עם סוריה ברמת הגולן, במקום שבו פועלים מעת לעת כוחות צה"ל, ואמר כי "כל מי שינסה להפוך את רמת הגולן לחזית - תג המחיר יהיה כבד. הוכחנו את המשוואה הזאת הלילה".