העובדה ש-31 יום לפני הבחירות בארה"ב מתברר כי הנשיא דונלד טראמפ הוא נשא קורונה היא אולי האירוע המשמעותי ביותר במערכת הבחירות עד כה. בעת המודרנית אין תקדים שבו מועמד לנשיאות מצא עצמו במצב בריאותי מעין זה קרוב כל כך למועד הבחירות.

ברמת הפוליטיקה האמריקנית, ההערכות היו שהסיפור הפוליטי הגדול של שנת הבחירות הזו יהיה המגפה, והקמפיין של טראמפ עשה כל מה שאפשר כדי להוריד אותה מהכותרות: תחילה עלה לראש סדר היום עניין ההצבעה במעטפות והאמון בתוצאות הבחירות, לפני שבועיים נראה שמותה של שופטת בית המשפט העליון רות ביידר גינסבורג טרף את הקלפים, והשבוע היה זה העימות בין טראמפ לביידן שתפס כותרות כעימות היסטורי. עכשיו, מחלתו של טראמפ מחזירה את המגפה למרכז תשומת הלב הציבורית.
מעבר לשאלות האנושיות לגבי בריאותם של הנשיא ובני משפחתו, הרי שמדובר בסכנה פוליטית אמיתית להצלחת הקמפיין של טראמפ, שגם כך מפגר אחרי ביידן בסקרים. מאז שפרצה המחלה שלח הנשיא מסרים סותרים לגבי הקורונה: בהתחלה המעיט בסכנה, לאחר מכן הודה שמדובר במגפה, ובהמשך התווכח עם המומחים, כינס אסיפות בחירות ענקיות למרות האזהרות ושינה את עמדתו לגבי חבישת מסיכה.
3 צפייה בגלריה
טראמפ עם מסכה, בביקור בבית חולים צבאי במרילנד. 11 ביולי
טראמפ עם מסכה, בביקור בבית חולים צבאי במרילנד. 11 ביולי
טראמפ מצטלם סוף סוף עם מסכה, בחודש יולי
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
בעימות המכוער עם ביידן השבוע
(צילום: AFP, gettyimages)
ברמה העולמית, בראש סדר היום עומדים מעמדה של ארה"ב בעולם והיציבות הבינלאומית. בסין הפכה תוך שעות הידיעה על מחלתו של טראמפ לנושא החם ביותר ברשתות חברתיות, וחלק מהעיתונים במדינה ניצלו את ההזדמנות כדי לבקר את יחסו של טראמפ למגפה. מרוסיה, שבה מקפיד הנשיא פוטין זה מספר חודשים לבודד עצמו מכל סיכון להידבק במחלה, נשלחו לנשיא טראמפ ולגברת הראשונה איחולי החלמה. אבל התחושה, כפי שהיא משתקפת בין השאר בתנודתיות הגבוהה בשוקי המניות, היא של אירוע ססמי.
כשראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון חלה בקורונה בחודש מרץ, הורגשה היטב אי-היציבות בממשלה הבריטית, למרות העברת הסמכויות לשר החוץ דומיניק ראב. חזרתו של ג'ונסון לאחר אשפוז במחלקה לטיפול נמרץ תרמה מאוד להשבת היציבות בממלכה.
3 צפייה בגלריה
טראמפ ופנס באירוע ללא מסכות
טראמפ ופנס באירוע ללא מסכות
עם פנס. בוושינגטון, שרשרת הפיקוד ברורה
(צילום: AP)
המבנה השלטוני האמריקני יציב במצבי חירום הרבה יותר מאשר המבנה השלטוני במקומות אחרים בעולם, ודאי יותר מזה הבריטי. הגדרת שרשרת הפיקוד, החל בסגן הנשיא מייק פנס שימלא את מקומו של טראמפ במידה ויהיה בכך צורך, והמשך בנושאי תפקידים בכירים אחרים בממשל הפדרלי, היא ברורה. ועם זאת, כשיתבררו ההשלכות הבריאותיות על הנשיא טראמפ, שהוא בן 74 ובשל מצבו הבריאותי נמצא בקבוצת סיכון, גם תתבהר יותר התמונה. עד אז היציבות העולמית, שגם כך מתוחה עד הקצה, עם מגפה עולמית שבה נדבקו כבר עשרות מיליונים ושהרגה כבר למעלה ממיליון, תלויה על בלימה.
העולם והפוליטיקה האמריקנית עוצרים את נשימתם. הדרמה של שנת 2020 לא מפסיקה להפתיע. לא תהיה זו הגזמה לומר שעתידה של הדמוקרטיה האמריקנית מונח על הכף, בהקשר של קיום הבחירות ותוצאותיהן ובהקשרים רחבים יותר.
ד"ר אודי זומר הוא ראש המרכז לחקר ארה"ב באוניברסיטת ת"א בשיתוף תכנית פולברייט