4 צפייה בגלריה
פס ייצור במפעל תנובה
פס ייצור במפעל תנובה
המטרה שסומנה: לא לסמן את הגבינה הצהובה
(צילום: אלעד גרשגורן)
"תגידי לי מי בעד, ומי נגד": במשטרה חושדים שאנשי תנובה היו בקשר גם עם חברי כנסת נוספים לקראת ההצבעה על חוק סימון המוצרים כחלק מרפורמת המזון, ולא רק עם אנשיו של שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן. זאת, כחלק מהחשד לשחיתות במשרד הבריאות, שבמסגרתו נעצרו מקורבים לליצמן ונחקר באזהרה מנכ"ל תנובה, אייל מליס.
ל-ynet נודע כי בימים האחרונים החלו חוקרי המשטרה באיסוף ראיות נוספות, שכוללות ניתוח מסמכים והודעות טקסט בין החשודים. אחד מהנושאים המרכזיים שאותם בודקים במשטרה הוא הקשר בין בכירי תנובה לאחד מעוזריו של חבר הכנסת, שהיה חבר באותה עת בוועדת הבריאות.
4 צפייה בגלריה
מנכ"ל תנובה אייל מליס יוצא מחקירה בלהב 433
מנכ"ל תנובה אייל מליס יוצא מחקירה בלהב 433
מנכ"ל תנובה אייל מליס יוצא מחקירה בלהב 433
(צילום: טל שחר)
החקירה, שמנוהלת ביחידה הארצית לחקירות הונאה, נמשכת מתחת לרדאר ונראה כי בקרוב ידרשו החוקרים לגבות עדויות מכמה נבחרי ציבור ששמותיהם הוזכרו בפרשה. במהלך הימים האחרונים המשיכו החוקרים לזמן את החשודים השונים לחקירה באזהרה, ועימתו אותם בעיקר עם האזנות הסתר שנאספו במהלך השנים.
אלא שאם עד כה נראה היה שעיקר המאמצים של תנובה בדחיית הסימון האדום על הגבינה הצהובה נגעו בעיקר בקשר עם עוזריו של השר ליצמן, כעת מתברר שבחברה פנו בעניין גם לחברי כנסת אחרים החברים בוועדת הבריאות. ועדה זו היא שהייתה אמורה לאשר או להחריג את הגבינה הצהובה ממוצרי המזון המסומנים (ובסופו של דבר עמדת תנובה לא התקבלה, והגבינה סומנה).

בידי חוקרי המשטרה, שהחרימו טלפונים וצותתו למסרונים של בכירים בתנובה, ישנה חלופת סמסים מהדקות שלפני ההצבעה הגורלית בוועדה. במסרונים, בין גורם בכיר בתנובה לעוזר הפרלמנטרי של ח"כ בוועדה, התבקש העוזר לוודא שחבר הכנסת שלו נכנס לוועדה ומצביע נגד החוק.
בשיחה ביקש עוזר הח"כ לדעת כיצד אמורים להצביע יתר חברי הכנסת. "חייבים לדעת מי מצביע בעד ומי נגד", אמר לבכירה בתנובה - והדבר שאף יותר מדהים הוא שנציגת החברה ידעה להגיד לו את התפלגות ההצבעה הצפויה. אחרי שקיבל הודעה כי חמישה בלבד תומכים בהצעה, ענה עוזר הח"כ: "לא מספיק". רגע לפני ההצבעה, ביקש הגורם בתנובה: "בבקשה תכניס דחוף את הח"כ, ההצבעה מתחילה".
בינתיים, במשטרה עדיין מנסים לגייס את א', בכירה לשעבר בתנובה, כעדת מדינה בפרשה. ב-ynet נחשף בשבוע שעבר כי האזנות הסתר של המשטרה בפרשה החלו כבר בשנת 2017, ואחת השיחות שמעניינות את החוקרים היא זו שהתנהלה בין בכירה בתנובה לבין מנכ"ל חברת הלובינג "פוליסי" ארז גיל-הר, שנעצר אף הוא.
השיחה נסובה בין היתר על הצורך של תנובה לחבר בין יו"ר ועדת הבריאות דאז ח"כ אלי אלאלוף לבין שר הבריאות באותה תקופה, יעקב ליצמן. "צריך לקשור את הקצוות ביניהם", נאמר בשיחה.
4 צפייה בגלריה
מוטי בבצ'יק בהפסקה בזמן החקירה בלהב
מוטי בבצ'יק בהפסקה בזמן החקירה בלהב
מוטי בבצ'יק בהפסקה בזמן החקירה בלהב
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
עו"ד אילן סופר, עו"ד אייל בסרגליק, עו"ד עמית חדד ועו"ד מיכל רוזנבויים
עו"ד אילן סופר, עו"ד אייל בסרגליק, עו"ד עמית חדד ועו"ד מיכל רוזנבויים
עורכי הדין אילן סופר, אייל בסרגליק, עמית חדד ומיכל רוזנבוים
(צילום: רפאל מזרחי, ליאת מנדל)
שניים מהעצורים בפרשה הם מוטי בבצ'יק, עוזרו בהווה של השר יעקב ליצמן, ומנחם גשייד, יועצו לשעבר. על פי החשדות, קיבל בבצ'יק שוחד שהועבר לעמותות חרדיות על מנת שיקדם הקלות בסימון חלק מהמוצרים. בין היתר, כדי שמוצר גבינה צהובה של חברת תנובה שיועד לסימון "שומן רווי בכמות גבוהה" ו"נתרן בכמות גבוהה", לא יסומן כך. בסופו של דבר, הסימון יצא לפועל.
עורכי הדין של החשודים המרכזיים, אילן סופר, אייל בסרגליק, עמית חדד ומיכל רוזנבוים, מכחישים את החשדות נגד לקוחותיהם, וטוענים כי עד כה לא הוצגו בפניהם ראיות למעשים פליליים.