לאורך קמפיין הבחירות שלו, הבטיח הנשיא הנבחר של ארה"ב ג'ו ביידן לשנות שורת החלטות של הנשיא המכהן דונלד טראמפ, אם אכן ייבחר. כעת, כשהוא צפוי להיכנס לבית הלבן בעוד קצת יותר מחודשיים, עומדות בפני ביידן החלטות משמעותיות מאוד כבר ביומו הראשון בחדר הסגלגל.

9 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ. הנשיא הנבחר לקראת החלטות משמעותיות
(צילום: gettyimages)
צוות המעבר של הנשיא החדש כבר החל להפוך את הבטחות הקמפיין שלו לתוכניות – כך שהוא יוכל ליישם אותן כבר עם כניסתו לתפקיד. בריאיון לרשת CNN הלילה, נשאלה יועצת הקמפיין של ביידן, סימון סנדרס, על הפעולות שהנשיא הנבחר צפוי לעשות כבר ביומו הראשון. "הוא הולך לעמוד בהבטחות שלו", השיבה סנדרס.
ביידן צפוי להתמקד תחילה בטיפול במגפת הקורונה שמשתוללת בארה"ב. הוא צפוי להכריז בהמשך היום על הקמת צוות בן 12 חברים שיהיה אחראי על גיבוש תוכנית מדויקת למלחמה בקורונה, ולשוחח בהמשך גם עם ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הראשי של הממשל למחלות זיהומיות. לפני הבחירות הבטיח ביידן כי אם ינצח, הוא יתקשר אליו מיד. מדובר בשינוי גדול מהתנהלותו של טראמפ, שהרבה להתעמת בפומבי עם פאוצ'י ולזלזל בדבריו ובדברי מדענים אחרים. לדברי פאוצ'י, בחודשים האחרונים טראמפ בקושי שוחח איתו.
לפי אתר צוות המעבר של ביידן, הנשיא הנבחר מתכוון לעסוק בתחילת כהונתו גם בשיקום כלכלת ארה"ב, צדק גזעי ובשינויי האקלים.

יחסי החוץ

אחת מההבטחות הזכורות של ביידן היא שכבר ביומו הראשון כנשיא, הוא יבטל את החלטת טראמפ לעזוב את ארגון הבריאות העולמי – צעד שספג ביקורת נרחבת ברחבי העולם ברקע מגפת הקורונה. הנשיא הנבחר מבטיח שביומו הראשון ישלח מכתב לאו"ם בבקשה להצטרף שוב להסכם פריז שנועד להיאבק בהתחממות הגלובלית ונחתם בתקופת כהונתו כסגן הנשיא של ברק אובמה. טראמפ, נזכיר, עזב אותו ביוני 2017, ונימק את ההחלטה בכך שההסכם מנצל כספית את ארה"ב. ארה"ב של ביידן גם צפויה לנהל שוב מו"מ עם איראן, תזכורת להסכם הגרעין שנחתם בתקופתו של ביידן כסגן הנשיא.
9 צפייה בגלריה
טיל טריידנט אמריקני, שיכול לשאת ראשי קרב גרעיניים. לביידן יש 16 יום מכניסתו לתפקיד
טיל טריידנט אמריקני, שיכול לשאת ראשי קרב גרעיניים. לביידן יש 16 יום מכניסתו לתפקיד
טיל טריידנט אמריקני, שיכול לשאת ראשי קרב גרעיניים. לביידן יש 16 יום מכניסתו לתפקיד
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג ביקור בעיר ווהאן שבה התפרץ נגיף קורונה
נשיא סין שי ג'ינפינג ביקור בעיר ווהאן שבה התפרץ נגיף קורונה
נשיא סין שי ג'ינפינג. הנשיא הנבחר יבחן
ביידן גם אמר שכבר ביומו הראשון בחדר הסגלגל הוא ישוחח עם בעלות בריתה המרכזיות של ארה"ב בעולם, כדי לבנות מחדש את מה שהוא מגדיר מהימנות אמריקנית, אחרי ארבע שנות גישת "אמריקה קודם" של הנשיא דונלד טראמפ. בכל הנוגע לסין ולהטלת מכסים עליה, אמרו יועציו של הנשיא הנבחר כי הוא יתייעץ מיד עם בעלות בריתה של ארה"ב על הנושא, וגם ידון עמן בשורת נושאים אחרים הנוגעים למעצמה האסייתית.
הנשיא הנבחר של ארה"ב גם הבטיח שיאריך את תוקף אמנת בקרת הנשק הגרעיני האחרונה בין רוסיה לארה"ב, וגם אמר שהוא מתכוון לעדכן את מוסקבה בכוונתו לעשות זאת במסגרת אחד מהצעדים הראשונים שלו בתפקיד. תוקף האמנה יפוג 16 ימים אחרי כניסתו הרשמית של ביידן לתפקיד, וללא הארכתה – יוסרו כל המגבלות על פיתוח ראשי קרב גרעיניים, וגם על פיתוח מפציצים וטילים שיכולים לשאת ראשי קרב כאלו – מה שמעלה את החשש למרוץ התחמשות חדש.

כלכלה

ג'ו ביידן הבטיח כי אם ייבחר, הוא יבטל לא מעט קיצוצי מיסים עבור תאגידים ובעלי הון פרטיים, אף שהשינויים הללו דורשים את אישור הקונגרס – שלא בהכרח יאשר זאת, לאור העובדה שהרפובליקנים צפויים להערים עליו קשיים – במיוחד אם יצליחו לשמור על הרוב שלהם בסנאט. הנשיא הנבחר אמר שגם יגביר את אכיפת מדיניות המס הנוכחית של ארה"ב, וגם יתמוך במתן זכויות לעובדים מאוגדים.
9 צפייה בגלריה
בגלל הקורונה: חנות סגורה בארה"ב
בגלל הקורונה: חנות סגורה בארה"ב
חנות סגורה בארה"ב בשיא המגפה. התוכנית של ביידן תעבוד?
(צילום: רויטרס)
לצד זאת, עומדת תוכניתו הכלכלית של ביידן ליציאה מהמשבר הכלכלי שהביאה עמה מגפת הקורונה. אחד מעמודי התווך של התוכנית הזו, היא כוונתו לחייב סוכנויות ממשלתיות לרכוש סחורה תוצרת ארה"ב ולהשתמש בשירותים אמריקניים, בתקווה שהצעדים הללו יסייעו בהמרצת הייצור המקומי. למימוש הצעדים הללו הוא לא יצטרך את אישור הקונגרס, אלא יוכל להשתמש בתקציב שכבר אושר בעבר ולהחיל צווים על הסוכנויות הממשלתיות מהרגע שייכנס לבית הלבן.

זכויות אזרחיות

בתוך 100 הימים הראשונים שלו בתפקיד, הבטיח ביידן שיפעל לאישורו בקונגרס של "חוק השוויון", שלמעשה מוסיף הגנות חדשות בכל הקשור לאפליה על רקע מיני או זהות מינית. הצעת החוק אושרה בבית הנבחרים בנוסח העדכני שלה במאי 2019, ותקועה כעת בסנאט.
9 צפייה בגלריה
קמלה האריס וג'ו ביידן על הבמה בדלאוור
קמלה האריס וג'ו ביידן על הבמה בדלאוור
ביידן עם סגנית הנשיא הראשונה בהיסטוריה, קמלה האריס. מתכננים גיוון בקרב אנשי הממשל הפדרלי
(צילום: EPA)
ממשלו של הנשיא טראמפ התנגד לאישור החוק לאורך שנותיו בבית הלבן. באוגוסט פורסמה הצהרה מטעם הממשל, ובה נכתב כי "הממשל מתנגד לאפליה מכל סוג ותומך ביחס שווה לכולם. עם זאת, החוק שעבר בבית הנבחרים בנוסח הנוכחי מלא ברעל שמאיים לחתור תחת זכויות הוריות ומצפוניות".
ביידן צפוי גם לחתום על צו שיקדם גיוון והכללה בקרב אנשי הממשל הפדרלי, וצפוי להקים גם יחידה חדשה בבית הלבן שתעסוק בשוויון בין המינים ובפרט בנשים.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב נגיף קורונה תור ל חנות נשק
ארה"ב נגיף קורונה תור ל חנות נשק
תור לחנות נשק בארה"ב. לקראת הגבלות על השימוש?
(צילום: AP)
בכל הנוגע לחוקי הגבלות על השימוש בנשק בארה"ב, ביידן הבטיח להשתמש בסמכויותיו כדי לאסור יבוא של רובים. ביידן תומך בין היתר גם בבדיקות רקע לרוכשי כלי נשק, בהקטנת מספר כלי הנשק שנמצאים בידי אנשים באמצעות הגבלת הרכישה ועוד.

הגירה

כבר ביומו הראשון בחדר הסגלגל, מתכנן הנשיא הנבחר להעביר לקונגרס הצעה לתקציב בכל הנוגע לנושא ההגירה. בין היתר מתכוון ביידן לסלול את דרכם של כ-11 מיליון מהגרים שחיים בארה"ב באופן בלתי-חוקי לאזרחות, מטרה ששמו להם לא מעט ממשלים שבראשם עמדו נשיאים מטעם שתי המפלגות בארה"ב.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות מוסלמים מפגינים נגד איסור המוסלמים של דונלד טראמפ ב בוסטון 2017
ארה"ב בחירות מוסלמים מפגינים נגד איסור המוסלמים של דונלד טראמפ ב בוסטון 2017
הפגנה בבוסטון נגד "צו המוסלמים", 2017. לקראת ביטול?
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
רויטרס תמונות השנה ילדי מהגרים מתקן מעצר טקסס ארה"ב יוני
רויטרס תמונות השנה ילדי מהגרים מתקן מעצר טקסס ארה"ב יוני
מתקן מעצר לילדי מהגרים בטקסס. 500 יתאחדו עם הוריהם
(צילום: רויטרס)
לצד זאת, הבטיח ביידן לעצור למשך 100 הימים הראשונים שלו בתפקיד את גירושי המהגרים הבלתי-חוקיים מארה"ב, וגם לחתום על צו להקמת כוח משימה שיפעל לאיחודם של יותר מ-500 ילדים עם הוריהם, לאחר שהופרדו בגבול ארה"ב-מקסיקו על-ידי ממשל טראמפ. ביידן גם שם לו למטרה לבטל את "צו המוסלמים" שעליו חתם טראמפ ב-2017, אשר מגביל כניסת אזרחים מ-13 מדינות, רובן אפריקניות או בעלות רוב מוסלמי.
סאגה נוספת שמתכוון ביידן לפתור היא הענקת מעמד פליטים זמני לכמה עשרות אזרחי ונצואלה שנמלטו משם לארה"ב בעקבות המשבר הפוליטי והכלכלי במדינה הדרום-אמריקנית. טראמפ שקל להעניק להם מעמד כזה לאורך זמן רב, אך מעולם לא אישר זאת באופן סופי.

איכות הסביבה

בנוסף לעזיבתו של טראמפ את הסכם פריז, שנחתם על-ידי הנשיא אובמה ב-2015 יחד עם כמעט 200 מדינות במטרה לגבש הסכם על הפחתת הפליטה של גזי חממה במסגרת המאבק בהתחממות הגלובלית, טראמפ ביטל גם כמה החלטות סביבתיות של אובמה.
9 צפייה בגלריה
המטרה: יותר אנרגיה נקייה. ארכיון
המטרה: יותר אנרגיה נקייה. ארכיון
המטרה: יותר אנרגיה נקייה. ארכיון
(צילום: EPA)
ביידן מתכוון כעת להציב לו למטרה שימוש באנרגיה נקייה ולאסור שימוש בפחם ובגז טבעי על אדמות פדרליות מושכרות. הוא גם מתכנן להוביל לריסון פליטת גז מתאן במהלך הפקת גז ונפט. הנשיא האמריקני הנבחר מתכוון גם להקים יחידה במשרד המשפטים האמריקני שתעסוק באיכות הסביבה ובאקלים – ותפקידה המרכזי יהיה להגביר את האכיפה הסביבתית נגד מזהמים.