2 צפייה בגלריה
תיעוד מתוך הטלוויזיה הסורית: "יירוט" התקיפה הישראלית
תיעוד מתוך הטלוויזיה הסורית: "יירוט" התקיפה הישראלית
תיעוד מתוך הטלוויזיה הסורית
המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה שמקום מושבו בבריטניה, דיווח הבוקר (יום ו') כי לפחות שישה בני אדם נהרגו בתקיפה בלילה בסוריה, שיוחסה לישראל. לפי המרכז, התקיפה בוצעה משמי לבנון וכוונה נגד מחסנים ואתרים לייצור טילים קצרי טווח השייכים למיליציות פרו-איראניות באזור מסיאף שבצפון-מערב המדינה. לפי שעה לא התבררה זהות ההרוגים.
בסוכנות הידיעות הממלכתית הסורית סאנא דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו בעקבות התקיפה. עוד דווח על הדי פיצוצים באזור.
משרד ההגנה הסורי ציין בהודעה מטעמו כי "בשעה 00:40 ישראל תקפה באמצעות כמה טילים באזור מסיאף. התקיפה בוצעה מצפון לבנון". עוד נטען כי "מערכות ההגנה האווירית יירטו בהצלחה את התקיפה והפילו את רוב הטילים".
פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי ציין בעבר כי במסיאף נמצאים מפעלים לטילים ולדיוק טילים של התעשיות הביטחוניות הסוריות (סרס) שכבר הותקפו פעמים רבות בעבר. מדובר באחד משלושת המרכזים למחקרים מדעיים של סרס, לצד א-ספיר שבאזור חלב וג'מראייה שצפונית-מערבית לדמשק. האתר במסיאף קרוב יחסית לבקעת הלבנון, האזור שבו לפי פרסומים זרים נמצאים מפעלי דיוק הטילים של חיזבאללה, ובכך הוא קרוב לעורף המבצעי והלוגיסטי של חיזבאללה.
לפני התקיפה המיוחסת לישראל דווח כי מטוסים של חיל האוויר טסו בשמי לבנון בגובה נמוך. תושבים במדינה אמרו לסוכנות הידיעות AP כי נבהלו מהמראה ומהרעש בערב חג המולד.
בחודש שעבר דיווחה סוריה על תקיפה ישראלית נגד יעדים בג'בל אל-מנע שליד דמשק וברוויחיניה שליד קוניטרה הסמוכה לגבול בין המדינות. לפי ההערכות, מטרת התקיפה ליד הגבול הייתה יעדי חיזבאללה. "בשעה 23:50 תקפה ישראל מהאוויר באזור דרום דמשק מכיוון הגולן הישראלי. נגרם נזק בלבד", מסרה סוריה אז.
לפי המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם הותקפו אז יעדים צבאיים של המיליציות הפרו-איראניות באזור ג'בל אל-מנע ובאזור הכפר רוויחינה. לטענת המרכז, המזוהה עם האופוזיציה הסורית, שמונה בעלי אזרחות לא סורית נהרג בתקיפה ההיא, שבה הושמדו מחסני אמל"ח וציוד נוסף השייך למיליציות.

שבוע לפני כן, תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר שמונה מטרות צבאיות של כוח קודס האיראני וצבא סוריה בתגובה להנחת מטענים בשטח ישראל בדרום רמת הגולן. לפי דיווחים של מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, עשרה בני אדם נהרגו בתקיפות, בהם שלושה קצינים בצבא סוריה וחמישה איראנים ששייכים ככל הנראה לכוח קודס.
צה"ל פרסם באופן חריג תיעוד של אותן תקיפות וציין כי חיל האוויר תקף את המפקדה של דיוויזיה 7 של הצבא הסורי בדרום הגולן, שלפי צה"ל בוצעה מתוכה פעילות טרור איראנית. "כמו כן תקפנו רכבי נ"מ מתקדמים של הסורים מאחר שבוצע ירי לעבר מטוסינו והחימושים ששיגרו", נמסר אז מצה"ל.
התקיפה המיוחסת לישראל הלילה היא הראשונה מאז חיסולו של מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה, שיוחס לישראל. איראן מצדה הבטיחה לנקום את חיסולו של פחריזאדה. ביום רביעי האחרון התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לאיומי איראן, ולפעולותיה באזור, בטקס סיום קורס טיס: "אנו ממשיכים לפעול נגד הניסיונות של איראן וגרורותיה להתבסס צבאית בסוריה. לא נתפשר בעניין זה. איננו מקלים ראש באיומים שמופנים נגדנו, ועם זאת איננו נרתעים מפניהם". הוא הוסיף: "מי שינסה לפגוע בנו יספוג מהלומה מוחצת".
פורסם לראשונה: 01:07, 25.12.20