שבוע וחצי אחרי תום הוועידה הרפובליקנית, סקרים בארה"ב מלמדים כי המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן ממשיך להוביל על הנשיא דונלד טראמפ בפער נאה של כ-10%-8% לקראת הבחירות שייערכו ב-3 בנובמבר, אבל גם שהקרב בפנסילבניה ובפלורידה, שתיים ממדינות המפתח שיכריעו את הבחירות, נעשה צמוד למדי. לפי אנליסטים בארה"ב סיכוייו של ביידן לנצח עדיין גבוהים בהרבה מאלה של טראמפ ומפת האלקטורים מספקת לו דרכים רבות יותר לניצחון, אך הנתונים החדשים הם תמרור אזהרה עבור המועמד הדמוקרטי.

9 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן דונלד טראמפ
טראמפ וביידן. פער מבטיח בוויסקונסין ואריזונה
(צילום: AFP)
הסקר המטריד ביותר מבחינת ביידן הוא זה שערכה בפנסילבניה אוניברסיטת Monmouth, ולפיו בקרב הבוחרים שצפויים לצאת להצביע נהנה כעת ביידן מיתרון של 3% בלבד במקרה של שיעור הצבעה גבוה (לעומת 10% באמצע יולי) ושל אחוז אחד בלבד במקרה של שיעור הצבעה נמוך (לעומת 7% ביולי). גם תמונת הסקרים הכללית בפנסילבניה נראית כעת פחות אופטימית עבור ביידן מכפי שנראתה בתחילת הקיץ: לפי אתר ניתוחי הסקרים FiveThirtyEight, בעוד בסוף יוני, תחת השפעת מהומות ג'ורג' פלויד, הוביל ביידן בפנסילבניה בכ-8% בממוצע הסקרים, כעת היתרון שלו בממוצע הסקרים עומד על כ-4.5% בלבד.
פנסילבניה, המדינה שבה נולד ביידן, מחלקת בבחירות 20 אלקטורים, וב-2016 ניצח שם טראמפ את הילרי קלינטון בפער של חצי אחוז. השבוע תהיה לטראמפ וביידן הזדמנות לחזק את מעמדם שם, כששניהם יגיעו למדינה לציין בה 19 שנה למתקפת הטרור של 11 בספטמבר. אחד המטוסים שנחטפו במתקפה ההיא התרסק בפנסילבניה.
קרב גדול, כמו בכל מערכות הבחירות האחרונות, מסתמן גם בפלורידה המתנדנדת (29 אלקטורים). אם ביוני וביולי הראו שם כמה סקרים איכותיים שביידן צועד ביתרון נאה של 7%-6%, סקר חדש של אוניברסיטת Quinnipiac מלמד שבקרב הבוחרים שצפויים לצאת בפועל להצביע מוביל שם כעת ביידן ב-3% בלבד. לשם השוואה, בסקר של Quinnipiac שפורסם לפני חודש וחצי צעד ביידן ביתרון גדול של 13% בפלורידה. יש להביא בחשבון שהסקר ההוא כלל את כלל המצביעים הרשומים ולא רק את אלה שצפויים להצביע בפועל, כך שהבדיקה בו הייתה רגישה פחות, אבל כך או כך אין ספק שהמרוץ בפלורידה נעשה צמוד יותר: לפי אתר FiveThirtyEight, בעוד שבסוף יולי הוביל שם ביידן על טראמפ בפער של קרוב ל-8% בממוצע הסקרים, כעת עומד יתרונו בפלורידה בממוצע על 2.8% בלבד.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן נואם ב דלאוור
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן נואם ב דלאוור
ביידן נואם בדלאוור. 3 שבועות לעימות הראשון
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 פנסילבניה תומכים ב ג'ו ביידן שלט נגד מייק פנס
ארה"ב בחירות 2020 פנסילבניה תומכים ב ג'ו ביידן שלט נגד מייק פנס
"פנס, לך הביתה". תומכי ביידן
(צילום: mct)
לעומת העדכונים המטרידים עבורו מפנסילבניה ופלורידה, מכמה מדינות מפתח אחרות קיבל ביידן בימים האחרונים בשורות טובות. סקרים חדשים מלמדים שבאריזונה (11 אלקטורים) הוא פותח פער של 9%-10%, ושבוויסקונסין (10 אלקטורים) הוא מחזיק כעת ביתרון של 8%-13%. בשקלול הסקרים מהמדינות השונות קובע כעת אתר FiveThirtyEight כי בשיטת הבחירות האמריקנית סיכוייו של ביידן לנצח עדיין גבוהים למדי – 69%, בעוד סיכוייו של טראמפ לנצח עומדים על 31%. פירוש הדבר שבמדד הזה צמצם טראמפ את הפער באחוזים בודדים בלבד לעומת הימים שלפני הוועידות הדמוקרטית והרפובליקנית, באמצע החודש שעבר.

סקר: מעמדו של טראמפ בצבא נחלש

במערכת הפוליטית האמריקנית ממשיכות לסעור הרוחות סביב הדיווחים מסוף השבוע שלפיהם במהלך ביקור שערך בצרפת סירב טראמפ לבקר בבית עלמין שבו קבורים חיילים אמריקנים שנהרגו במלחמת העולם הראשונה, בטענה שהם "לוזרים" ו"פראיירים". טראמפ מכחיש שאמר את הדברים, אבל במפלגה הדמוקרטית מקווים לנצל אותם כדי לגייס למען ביידן עוד מצביעים מקרב אנשי הצבא ומשפחותיהם. מדובר בציבור בוחרים גדול של כ-30 מיליון איש, ואפילו גיוס של מעטים מהם, בעיקר במדינות המתנדנדות, עשוי להתברר כקריטי להכרעת הבחירות.
9 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ביקור בעיר קנושה ויסקונסין ארה"ב
דונלד טראמפ ביקור בעיר קנושה ויסקונסין ארה"ב
הנשיא טראמפ. מבטיח חוק וסדר, אבל אין שינוי דרמטי
(צילום: AFP)
לפי "ניו יורק טיימס", הדמוקרטים משקיעים בחודשים האחרונים מיליוני דולרים בפרסומות המיועדות לעיניהם של אנשי צבא, והם נאבקים על קולם באופן שמזכיר את המאבק שלהם על קולותיהם של בני מיעוטים. למאמץ הזה גויסו גם בכירים במפלגה שנודעו כאנשי צבא לשעבר, בהם המועמד בפריימריז לנשיאות פיט בוטיג'ג' ששירת באפגניסטן והסנאטורית תמי דוקוורת' שאיבדה את רגליה בהתרסקות מסוק בעיראק.
רק ביום שני שעבר פורסם סקר חדש המלמד שבקרב המשרתים בצבא כיום מעמדו של טראמפ הולך ונחלש: רק 37.4% מהמשתתפים בסקר הביעו תמיכה בטראמפ בבחירות הקרובות לנשיאות לעומת 43.1% שתומכים בביידן. אם בדצמבר 2019 הייתה ל-42% מהנשאלים בצבא דעה חיובית על טראמפ, כעת השיעור ירד ל-38%.
9 צפייה בגלריה
עימותים בין תומכי טראמפ למתנגדיו ב פורטלנד ארה"ב
עימותים בין תומכי טראמפ למתנגדיו ב פורטלנד ארה"ב
תומכי הנשיא. 56%: "אם הוא ייבחר שוב, האלימות תגבר"
(צילום: AFP)
הקרב על קולותיהם של אנשי מערכת הביטחון בא בשעה שטראמפ מקדם את הקמפיין שלו תחת הסיסמה "חוק וסדר" – כלומר ההבטחה להשליט ביטחון ברחובות בעקבות ההרס והביזה שכללו המחאות נגד גזענות בארה"ב. טראמפ ואנשיו טוענים כי העובדה שאירועים אלימים התפתחו סביב ההפגנות דווקא בערים שבשליטת הדמוקרטים מעידה על הצפוי לביטחונם האישי של האמריקנים במקרה שבו ביידן ינצח בבחירות. עם זאת, סקרים ממשיכים ללמד שטראמפ אינו מצליח לחולל באמצעות המסר הזה תפנית בדעת הקהל, ולפי סקר YouGov מהשבוע שעבר 56% מהאמריקנים סבורים שהאלימות על רקע גזעני רק תגבר אם טראמפ ייבחר שוב לנשיא.
ביום שישי הכריז איגוד השוטרים הגדול ביותר בארה"ב, באופן לא מפתיע כמובן, על תמיכתו בטראמפ בבחירות. הארגון, שבו חברים יותר מ-335 אלף איש, הדגיש שטראמפ הפגין את תמיכתו באנשי אכיפת החוק ואת הבנתו להם אל מול המהומות שהתחוללו בחודשים האחרונים ברחבי ארה"ב. במקביל הודיעו קרוב ל-200 אנשי רשויות אכיפת החוק בעבר ובהווה על תמיכתם ביריבו ביידן.

פליטת הפה של ביידן: "שלא יירו בי"

בשני המחנות נערכים לתחילת העימותים הטלוויזיוניים בין טראמפ לביידן, ב-29 בספטמבר. העימות הראשון נתפס כמבחן גדול במיוחד לביידן, על רקע ניסיונו של טראמפ לציירו כמי שאיבד את צלילותו ולפיכך אינו כשיר לנשיאות. ביידן, נזכיר, יציין השנה 78, ואם ייבחר הוא יהיה האדם המבוגר ביותר אי פעם שהחל את כהונתו הראשונה כנשיא ארה"ב.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן ב וויסקונסין נפגש עם משפחתו של ג'ייקוב בלייק
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן ב וויסקונסין נפגש עם משפחתו של ג'ייקוב בלייק
ביידן בוויסקונסין בשבוע שעבר. סכנת פליטות פה
(צילום: gettyimages)
9 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן ב וויסקונסין מילווקי
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן ב וויסקונסין מילווקי
המועמד הדמוקרטי במילווקי, וויסקונסין
(צילום: AP)
בשבוע שעבר ניצל טראמפ דווקא תהיות-לכאורה על בריאותו שלו כדי לתקוף את ביידן על מצבו הפיזי. טראמפ תקף בטוויטר את התקשורת על טענה שהושמעה לדבריו, ולפיה ביקורו המסתורי בבית החולים וולטר ריד בשנה שעברה היה קשור ל"שבצים קטנים" שעבר. טראמפ צייץ את ההכחשה בעקבות ספר חדש של כתב "ניו יורק טיימס" מייקל שמידט, שלפיו בעת הביקור ההוא של טראמפ בבית החולים נקרא סגן הנשיא מייק פנס להיערך לאפשרות שיקבל את סמכויות הנשיא אם טראמפ יצטרך לעבור הליך תחת הרדמה. עם זאת, שמידט מדגיש כי כלל לא כתב בספר על "שבצים קטנים", המונח שהוזכר בציוץ של טראמפ. נראה כי מי שהשמיע את הטענה על "שבצים קטנים" היה קצין העיתונות של הנשיא לשעבר ביל קלינטון, ג'ו לוקהרט, בציוץ שפרסם בטוויטר.
טענת "השבצים הקטנים" כלל לא זכתה לתשומת לב משמעותית בתקשורת האמריקנית עד שטראמפ העלה אותה בעצמו, ולכן היא עוררה תהיות. ביום חמישי כבר עסק בה הנשיא בקולו, והוא ניצל אותה כדי לתקוף את ביידן על מצבו: בנאום שנשא בנמל תעופה בפנסילבניה טען טראמפ שעיתונאים הפיצו שמועות שלפיהן עבר שבצים קטנים "כי הם רוצים לגרום לי להיראות כאילו אני במצב הפיזי של ביידן".
9 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'וניור ועידה רפובליקנית
דונלד טראמפ ג'וניור ועידה רפובליקנית
דונלד טראמפ ג'וניור. "התבלבלתם עם האנטר"
(צילום: TNS)
הנשיא לא היה היחיד במשפחת טראמפ שניצל בימים האחרונים תהיות על מצבו הבריאותי כדי לתקוף את בני משפחת ביידן על מצבם שלהם. בשבוע שעבר, אחרי שבנאומו בוועידה הרפובליקנית נראה בנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, נואם כשהעור סביב עיניו בוהק בצורה חריגה, העלו גולשים ברשתות החברתיות את השאלה אם עלה לנאום תחת השפעת קוקאין. טראמפ ג'וניור השיב: "התבלבלתם ביני לבין האנטר ביידן". האנטר ביידן, בנו של המועמד הדמוקרטי, ידוע כמי שהידרדר בעבר כמה פעמים לשימוש בסמים, בהם קוקאין, ואף אושפז במוסדות גמילה.
בצל הניסיון של טראמפ להציגו כמותש ומבולבל ינסה ג'ו ביידן להעביר את השבועות הקרובים תוך הימנעות מפליטות הפה המפורסמות שלו, בעיה שממנה הוא סובל עוד מצעירותו. פליטת פה אחת כזו הגיעה גם ביום חמישי האחרון, כשבעת ביקורו בקנושה, העיר בוויסקונסין שבה התחוללו מהומות בעקבות הירי של שוטרים בצעיר השחור ג'ייקוב בלייק, הבטיח ביידן לסיים מהר את דבריו – כדי שהקהל לא יירה בו. ביידן דיבר בפני תושבים, וכשהרגיש שהוא מאריך מדי בדבריו על מדיניות המיסים ובקהל נראו אנשים מאבדים סבלנות הוא הודיע שלא יפרט כעת על הנושא – ואז ניפק את "הערת הירי", שנשמעת חסרת רגישות בהתחשב בנסיבות.