פרסום ראשון: בישיבות שהתקיימו בימים האחרונים בין קופות החולים למשרד הבריאות, התבשרו הקופות כי ביישובי הפריפריה הן ייאלצו לאחד כוחות ולפתוח מוקדים משותפים ביישובים קטנים. בריכוזי אוכלוסייה גדולים תקים כל קופת חולים בנפרד מתחם ייעודי למבצע החיסונים.
5 צפייה בגלריה
הגעת החיסון לבית החולים שיבא
הגעת החיסון לבית החולים שיבא
החיסונים הראשונים הגיעו לשיבא
(צילום: טל שחר )
ואולם, יש לציין כי החלטה סופית בעניין טרם התקבלה והמכשול העיקרי בשלב זה הוא המחשוב, שכן פרטיו של כל מבוטח שיגיע להתחסן יוזנו במחשב ייעודי של קופת החולים שבה הוא חבר. בנוסף, ייתכן כי פיקוד העורף יהיה מעורב בתפעול מוקדי החיסון בפריפריה.
אם אכן תתקבל החלטה סופית, המרכזים יוקמו ככל הנראה מיום שלישי. הקופות עודכנו כי המוקדים צפויים לקום בנהריה, כרמיאל, קריית גת, אילת, בית שמש, דימונה, ערד, צפת, קריית שמונה, שדרות ואום אל פחם. יש לציין כי אם המהלך ייצא לפועל יקומו מוקדי חיסון נוספים של כל קופה בנפרד בריכוזי אוכלוסייה גדולים. מטרת הקמת המוקדים המשותפים היא להגדיל את הנגישות לחיסונים בפריפריה.
5 צפייה בגלריה
הגעת החיסון לבית החולים שיבא
הגעת החיסון לבית החולים שיבא
החיסון של פייזר בבית החולים שיבא
(צילום: טל שחר )
במשרד הבריאות בוחנים את כמות בני ה-60 ומעלה ביישובים הללו, ומחר בערב תתקבל החלטה בישיבת זום שתתקיים ובה נציגי הקופות יקבלו הנחיות. בתוך כך, יש לציין כי קופות החולים הבהירו הבוקר (יום ו') כי החיסון גם במוקדי הפריפריה יינתן בשבוע רק על-פי הנחיות משרד הבריאות ומתחסנים שאינם משתייכים לקבוצות התעדוף לא יקבלו את החיסון.
כתבות נוספות בנושא:
בנוסף, הבוקר הגיעו מנות החיסון הראשונות למרכז הרפואי שיבא בתל השומר, לקראת תחילת מבצע החיסונים בבית החולים. הכמות שהגיעה הבוקר מספיקה ל-975 מחוסנים. לאחר התחסנותם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין במוצאי השבת, יתחסנו כ-50 עובדי בית החולים.
כמו כן, בלילה אישר פאנל מומחי ה-FDA את החיסון של חברת מודרנה, שבוע אחרי האישור הראשון שניתן לחברת פייזר. אישור ועדת המומחים מועבר לאשרור סופי של ה-FDA, שצפוי לתת אור ירוק בשבת לתחילת החיסונים בארה"ב. האישור לרוב מתקבל גם על ידי משרד הבריאות הישראלי ומדינות רבות בעולם, שכן ה-FDA נחשב לגוף המחמיר בעולם באישורי תרופות.
5 צפייה בגלריה
הגעת החיסון לבית החולים שיבא
הגעת החיסון לבית החולים שיבא
(צילום: טל שחר )
פאנל המומחים אישר עוד מהלך תקדימי שבו אלה שהשתתפו בניסוי של מודרנה וקיבלו חיסון פלצבו (ללא חומר פעיל), יקבלו על כך הודעה ויתאפשר להם לקבל את החיסון האמיתי. בנוסף, בשונה מהחיסון של חברת פייזר שניתן מגיל 16 ומעלה, את החיסון של חברת מודרנה יוכלו לקבל החל מגיל 18.
אישור החירום יינתן במקביל להמשך המעקב אחר המתחסנים במסגרת "שלב 4" שיימשך כשנתיים. החברה התחייבה לעדכן באופן שוטף את רשויות התרופות בעולם על כל תופעת לוואי חמורה שתתגלה בקרב המחוסנים, או באם יתגלו בעיות אחרות כמו ירידה ביעילות החיסון.


לקראת מבצע החיסונים - עומס על קופות החולים: "גל פניות עצום"

אמש פרסמו ארבע קופות החולים את לוחות הזמנים לחיסונים. בכלל הקופות יחוסנו תחילה מבוטחים בני 60 ומעלה ואוכלוסיות בסיכון עם מחלות רקע. בשל ריבוי הפניות, מוקד זימון התורים לחיסון של קופת החולים מכבי קרס זמנית.
5 צפייה בגלריה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
בקופות החולים דיווחו על "גל פניות עצום". החיסון של פייזר
(צילום: איתן אלחדז, TPS )
מבוטחי כללית יכולים להזמין תור לחיסון החל מהיום. הקופה תחל לחסן את מבוטחיה ביום שני.
במכבי ובמאוחדת החלו קביעות התורים כבר אתמול, וגם מבוטחיהן יוכלו להתחסן החל מיום שני.
מבוטחי לאומית יוכלו להזמין תור לחיסון מיום ראשון ולהתחסן החל מיום שני.
5 צפייה בגלריה
סימולציה לקראת תחילת מבצע חיסון הצוותים הרפואיים
סימולציה לקראת תחילת מבצע חיסון הצוותים הרפואיים
הדרכה לקראת תחילת מבצע חיסון הצוותים הרפואיים בשיבא
(צילום: טל שחר)
מוקדם יותר השבוע התבשרו נציגי הקופות כי בשלב הראשון יתחסנו חברי הצוותים הרפואיים ולאחר מכן בני 60 ומעלה ואזרחים שסובלים מרשימת מחלות כרוניות שטרם גובשה באופן סופי.
עם זאת, כפי שצוין, הקופות קיבלו הנחיה לחסן גם את בני זוגם של בני ה-60 ומעלה גם אם הם צעירים יותר. בנוסף, מאחר שטרם נמצא פתרון לעניין פיצול מנות החיסון ובכל מגש של מנות חיסון ניתן לחסן קרוב ל-1,000 בני אדם, תחנות החיסון ייפתחו בהדרגה והתחנות הראשונות שצפויות להיפתח יהיו גדולות ובמרכזי אוכלוסייה משמעותיים. על פי הנאמר לקופות, תוך כ-10 ימים לאחר מכן עשויות להיפתח גם תחנות חיסון קטנות יותר.