9 צפייה בגלריה
המוקדים של שומר החומות
המוקדים של שומר החומות
מערכה בכמה זירות
( צילום: רויטרס, AFP, AP)
תרחיש הייחוס שהתממש כמיקרו-קוסמוס: מבלי שהתכוונו לכך, בצמרת צה"ל שרטטו בחודשים האחרונים תרחיש כמעט נבואי לתרגיל "חודש המלחמה" הגדול, שהיה אמור להתחיל יממה לפני פרוץ ההסלמה ומבצע "שומר החומות". התרחיש דיבר על מהומות בהר הבית, תחילת התקוממות עממית פלסטינית ופיגועים ספורדיים ביו"ש, "הקרנה" לעזה שמצטרפת במטחים בלתי פוסקים של רקטות וגלישה לתקריות גבול בצפון שמבעירות את זירת הלחימה העיקרית ומביא עימות נרחב מול חיזבאללה, עם ירי במקביל גם ממזרח, בעיקר מסוריה.
אלא שניהול קר של המערכה בפיקוד הצפון מנע את מימוש החלק הגדול והחמור בתרחיש זה, על אף ניסיונות לפיגועי מטעני חבלה ליד מטולה וירי רקטות מדרום לבנון על ידי פלגים פרו-פלסטיניים, בעצימת עין של חיזבאללה.
עם זאת, המציאות בשבועיים האחרונים גם המחישה את שבסופו של דבר היה מתורגל לולא ההסלמה - תרחיש הייחוס למלחמה שאושר לפני כשנתיים בקבינט, בעימות דו-זירתי או תלת-זירתי. לפי התרחיש, על צה"ל להתמקד בתמרון נרחב בזירה אחת עיקרית, תוך משימות הגנה ומבצעי אש מוגבלים מהאוויר בזירות אחרות, כעזה ויהודה ושומרון, ללא כניסות קרקעיות לשטחים העזתיים/פלסטינים. ב"שומר החומות" התמקד צה"ל במתרחש בעזה, ולא הגיב בכוח אש יוצא דופן בזירות האחרון.


9 צפייה בגלריה
ההרס בעזה לאחר הפסקת האש
ההרס בעזה לאחר הפסקת האש
ההרס בעזה
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
ההרס בעזה
ההרס בעזה
ההרס בעזה
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
מהומות בירושלים
מהומות בירושלים
הר הבית, אתמול
(צילום: רויטרס)
התרחיש עמד למבחן החודש, אך בקנה מידה זעיר לעומת המצופה בתרחישי הקיצון שנבחנים כל העת באגף המודיעין. ביהודה ושומרון אין מערך רקטות, טילי נ"ט ורובי צלפים וגם חמאס מורתע בו, אך יש בגזרה זו עשרות אלפי כלי נשק תקניים ולא-תקניים בידיים שאינן של מנגנוני הביטחון הפלסטינים, אלפי חמושי תנזים שרדומים ברוב ימות השנה ולא פחות רגיש: קרבה אפסית למאות אלפי ישראלים שחיים בין הכפרים והערים הפלסטינים.
פיגועי חדירה נרחבים לישובים ביו"ש הם רק חלק מתרחישי הקיצון שמתורגלים בפיקוד המרכז. בצה"ל כבר התמודדו עם טיפול נקודתי בזירות נוספות במקביל לזירה העיקרית בעזה כפי שהיו במהומות באיו"ש בקיץ 2014, וגם אז נורו מטחים לגליל כאות הזדהות עם עזה.
אלא שטעות טקטית של כוח שהייתה מובילה להרוגים בהר הבית או למותם של בלתי מעורבים באיו"ש, ומצד שני הרוגים ישראלים באחת מהזירות המשניות - כל אלו היו עלולים להוביל לשינוי כיוון ולהגשמת התרחיש הקיצוני ביותר. תרחיש זה היה אמור להיות מתורגל בימים אלה על ידי עשרות אלפי חיילים וכלל המטה הכללי, לולא המציאות הגשימה חלק מהתרחיש שהוכן מראש. זו תמונת המצב הנוכחית בזירות השונות:

עזה

מ-2:00 בלילה שבין חמישי לשישי נשמר השקט בגזרה הדרומית, אחרי שיגור יותר מ-4,300 רקטות ופצצות מרגמה משטח רצועת עזה במהלך מבצע "שומר החומות". אבל אף שהושגה הפסקת אש, הדרך להשגת הבנות כלשהן צפויה להיות סבוכה. בישראל אין שום כוונה להעניק חסינות לראשי חמאס, כפי שהבהיר שר הביטחון בני גנץ בריאיון אתמול ל-ynet, אבל היום כבר נראה מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מחוץ למסתור.

9 צפייה בגלריה
הצעדה של אנשי חמאס בעזה
הצעדה של אנשי חמאס בעזה
"צעדת ניצחון" של חמאס
(צילום: AFP )
9 צפייה בגלריה
הצעדה של אנשי חמאס בעזה
הצעדה של אנשי חמאס בעזה
(צילום: AFP )
לכל צד יש רשימת תנאים ארוכה שלא ברור אם השני יקבל. ישראל מתנה את שיקום רצועת עזה (כמו פרויקטים אזרחיים בתחומי החשמל, המים והתעסוקה) בהתחייבות של חמאס לאי-התעצמות ופירוז מנשקו. גם בעבר עלה התנאי הזה אך לא הושגו הבנות כי חמאס לא היה מוכן להתחייב לכך. בנוסף, ישראל מתנה כל הסדרה בפתרון סוגיית השבויים והנעדרים. מנגד, חמאס דורש בתנאים שלו התחייבות ישראלית בעניין הר הבית ושייח ג'ראח. בכיר בארגון אף טען שלחמאס התחייבויות בנושא הזה, אולם ישראל מיהרה להכחיש זאת.
גם גורמים דיפלומטיים זרים אמרו שהם לא אופטימיים בנוגע למגעים, וברור להם שישראל לא תוכל לקבל תנאיו של חמאס בנוגע לירושלים. עדיין ייתכן שיושגו הבנות מצומצמות יותר. אחד הנושאים המרכזיים בשיחות יהיה הבנות בנוגע לרגיעה מתמשכת. ישראל תבקש התחייבות שחמאס ימנע מעשי תוקפנות כמו הפרחת בלוני נפץ ותבערה לעבר יישובי העוטף.
בישראל שיגרו מסר מאיים ולפיו גם ללא הבנה שכזו יגיבו בחומרה לפעולות תוקפניות לעבר העוטף. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהצהרה אתמול בקריה בתל אביב, שבה הסביר את הפסקת האש, כי מעתה תהיה "משוואה חדשה". לדבריו, "אם חמאס חושב שנסבול טפטוף רקטות – הוא טועה. נגיב בעוצמה אחרת על כל גילוי של תוקפנות נגד יישובי העוטף או כל מקום אחר".

לבנון וסוריה

במהלך המבצע נורו שלושה מטחי רקטות מדרום לבנון. בשני המטחים הראשונים רוב הרקטות נפלו בשטח הלבנוני או בים, באחרון כבר נשמעה אזעקה בקריות - לראשונה זה שנים רבות - ואחת מהרקטות התפוצצה באזור שפרעם.


זה קרה לאחר שלוחמי צה"ל סיכלו ניסיון פיגוע ליד הגדר כשזיהו חשודים חופרים באדמה וחותכים את גדר הגבול, ועל רקע הפרות סדר אלימות שהתקיימו באזור. גם הזירה הלבנונית לא נשארה שקטה לחלוטין במהלך "שומר החומות", וגם משם שוגרו רקטות - לרמת הגולן.
חיזבאללה, בינתיים, נשאר בצד. מזכ"ל ארגון הטרור הלבנוני חסן נסראללה לא נאם כלל בשבועיים האחרונים, גם לא לאחר שהארגון פרס את חסותו על לבנוני שנהרג בעימותים בגבול.
היום אמר סגן מזכ״ל חיזבאללה נעים קאסם, בראיון לרדיו ״נור״ של הארגון, כי "חיזבאללה היה בקשר יומי עם מפקדי ההתנגדות והלוחמים בפלסטין, כחלק מהעמדה של הארגון התומכת בהתנגדות הפלסטינית בכל היכולות. אנחנו לא מעוניינים לדון בשאלה מי שיגר את הרקטות מדרום לבנון והאם היה נכון לשגר אותן. ישנם גורמים שאחראים לעקוב אחר העניין הזה".

איראן

ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף שלשום כי המל"ט שהופל השבוע מעל עמק המעיינות, באזור הגבול עם ירדן, נשלח על ידי איראן. נתניהו הציג חלק מכנף של המל"ט שלדבריו היה חמוש ואמר כי מדובר בעדות לכך שאיראן "מספקת את התשתיות שעליהן נשענים ארגוני הטרור".

9 צפייה בגלריה
המל"ט שהופל בצפון הארץ
המל"ט שהופל בצפון הארץ
המל"ט שהופל בעמק המעיינות
לאחר סיומה של המערכה הצבאית הודה לאיראן ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה. הוא שוחח עם מפקד משמרות המהפכה האיראני חוסין סלאמי, ולפי הדיווח באותה שיחה הבטיח סלאמי את תמיכתה של איראן בפלגי ההתנגדות הפלסטינים.
אבל בינתיים, המוקד האיראני לא נמצא בעזה - אלא בווינה, שם מתקיימים הדיונים בין המעצמות לטהרן בנוגע להסכם הגרעין. נשיא איראן חסן רוחאני הכריז שלשום כי "השיחות בווינה מתקדמות לעבר ביטול כל הסנקציות העיקריות", ואמר כי שההסכם יושג לפני הבחירות לנשיאות איראן בחודש הבא, שאחריהן יעזוב רוחאני את תפקידו.

מזרח ירושלים ויהודה ושומרון

האש בירושלים קדמה לזו שמעזה, ונשארה גם אחריה. אתמול התחדשו העימותים בהר הבית, ועם תום תפילות יום השישי במסגד אל-אקצא מאות צעירים התפרעו והשליכו בקבוקי תבערה ואבנים על השוטרים. בתיעוד משם נראה שוטר רץ לבדו במדרגות, ונדחף לקול קריאות לעג.

9 צפייה בגלריה
הפגנה בשייח ג'ראח
הפגנה בשייח ג'ראח
המחאה היום בשייח ג'ראח
(צילום: עמית שאבי)
9 צפייה בגלריה
הפגנה בשייח ג'ראח
הפגנה בשייח ג'ראח
(צילום: עמית שאבי)
בשייח ג'ראח, השכונה שההחלטה (שהושהתה בינתיים) על פינוי ערבים מבתיהם הייתה מהזרזים להסלמה, הפגינו היום כ-150 ערבים תושבי האזור וסטודנטים מול מחסום המשטרה. הם דרשו את הסרת המחסום, שהוקם לאחר פיגוע הדריסה באזור.
ביהודה ושומרון התרחש במהלך המבצע רצף פיגועים, שסיקורם נבלע לרוב בשטף הדיווחים סביב הלחימה ברצועה. לפני כשבוע התרחש פיגוע דריסה משולב סמוך לעפרה, אחר כך אירע פיגוע דומה ליד חברון והשבוע הגיע לכיכר גרוס בעיר מחבל פלסטיני עם נשק מאולתר, מטענים וגם סכין. לכל אלו התווסף פיגוע חריג ביום רביעי, אז פתחה מחבלת פלסטינית באש לעבר לוחמי צה"ל. החשש הוא שפיגוע שלא יסוכל - במזרח ירושלים או ביהודה ושומרון - יוביל לרצף נוסף של פיגועים, גם בזמן שבדרום נוצרים את האש.

הערים המעורבות

בניגוד למערכות הקודמות מול עזה, הפעם לא רק שהיו עימותים בגבול - אלא גם בשטח ישראל. הפרעות בערים המעורבות כלוד, עכו ויפו אמנם נפסקו, אבל המתיחות הגדולה עדיין שוררת, וניתן לראות אותה בכך שמוקדי הבילוי בעכו ויפו נותרו שוממים גם השבת.
אליאור לוי, ליעד אוסמו וחיים גולדיטש השתתפו בהכנת הכתבה