4 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"אגו לא יהיה שיקול". גדעון סער
(צילום: AFP)
בליל הבחירות הוא הבהיר כי לא יצטרף לממשלה בראשות נתניהו, אחרי סיום ספירת הקולות הוא קורא "למיצוי האפשרות להקמת ממשלת שינוי": יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, צייץ דקות ספורות אחרי ההודעה על סיום ספירת המעטפות הכפולות וכתב כי "ברור שלנתניהו אין רוב להקמת ממשלה בראשותו".
סער, שמפלגתו קיבלה שישה מנדטים בלבד, אמר כי "עתה יש לפעול למיצוי האפשרות להקמת ממשלת שינוי. כפי שהודעתי בליל הבחירות: אגו לא יהיה שיקול".
חבר מפלגתו של סער, יועז הנדל, כתב בטוויטר גם הוא מסר ברוח דומה, והדגיש שלא ייכנע ללחץ שמפעילים בגוש נתניהו. לדברי הנדל, "לכל הפונים. קמפיין מסרונים באמצע הניקיון לפסח לא משפיע על כלום. עכשיו, עם תוצאות האמת, יש רק אפשרות להקים ממשלת שינוי. תעזבו את הטלפון ולכו לנקות".
מוקדם יותר קטן מאוד הסיכוי להקמת ממשלת ימין שתיתמך בצורה כזאת או אחרת מבחוץ על ידי מפלגת רע"מ בראשותו של מנסור עבאס. האפשרות ירדה מסדר היום לאחר הצהרות חד משמעיות של יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת המיועד איתמר בן גביר, שהודיעו כי תרחיש כזה לא יקרה.
בן גביר הקדים את חברו למפלגה המאוחדת והשיב לכל מי ששלח אותו כי "עבאס, שנמנה עם האחים המוסלמים שרוצים בהשמדתה של מדינת ישראל, לא יוכל בשום צורה ואופן להיות שותף, ולא ייתכן שעל כל מבצע בעזה יצטרכו חברי הממשלה לבקש את רשותו".
גם סמוטריץ' נשמע מאוד נחרץ, וכתב הבוקר בחשבון הפייסבוק שלו: "לא תקום ממשלת ימין שתתבסס על רע"מ של עבאס. נקודה. לא מבפנים, לא מבחוץ, לא בהימנעות, ולא באיזה 'ישראבלופ' אחר. תומכי טרור ששוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית אינם שותף לגיטימי לשום ממשלה".


יו"ר הציונות הדתית הציע אלטרנטיבה, שבמסגרתה בנט וגם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער ייכנסו לממשלת ימין בראשות נתניהו. לדבריו, "בנט וסער חייבים לשים את העניינים האישיים בצד ולהיכנס לממשלת ימין. הם יכולים וצריכים להציב כתנאי לכך דרישות שיהפכו את הממשלה הזו לימנית באמת - במשפט, בהתיישבות, בביטחון, בזהות היהודית, בהוצאת המסתננים, בכלכלה, ועוד. הציונות הדתית תגבה אותם בדרישות האלה, ואני משוכנע שכך גם המפלגות החרדיות". סער, כפי שעולה מהציוץ שלו, מתנגד לאפשרות כזו.
4 צפייה בגלריה
לו"ז פוליטי בחירות התייעצויות נשיא ראובן ריבלין
לו"ז פוליטי בחירות התייעצויות נשיא ראובן ריבלין
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)


אמש פורסם ב-ynet לראשונה כי מקורבים לראש הממשלה נתניהו פנו לאחר פרסום תוצאות המדגמים בכמה ערוצים למקורבים של סער בניסיון לקדם מגעים בין המפלגות - ונדחו. סער הודיע לכל הגורמים שפנו אליו כי הוא דבק בעמדתו שלפיה אין לו כוונה להיכנס לממשלה בראשות נתניהו. בליכוד קיוו שבחסות המעטפות הכפולות הגוש בהובלת נתניהו יגיע ל-61 מנדטים יחד עם בנט, ואז ייכנס ראש הממשלה למשא ומתן אינטנסיבי שיאפשר לו להקים קואליציה חדשה - אבל התוצאות הבהירו כי זה לא יקרה.
כעת הכדור יעבור לצד השני של המגרש. דמויות פוליטיות מנוסות כדוגמת סער, חבר מפלגתו ח"כ זאב אלקין, יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד ויו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן, ינסו לייצר ממשלה חלופית שתביא לסיום שלטון נתניהו. גם במקרה זה מדובר באירוע מורכב מאוד ומבוסס על הסכמה של בנט להיות חלק מממשלה כזאת. חבר הכנסת המיועד עיסאווי פריג' ממרצ דווקא אמר הבוקר בריאיון באולפן ynet כי הוא לא שולל שמפלגתו תתמוך בבנט לראשות הממשלה. "הכול פתוח. אני לא פוסל שום דבר, יש מטרה, יש דבר שנקרא פשרה", אמר פריג'.
מוקדם יותר היום פורסם ב-ynet לראשונה כי יו"ר יש עתיד לפיד ויו"ר העבודה ח"כ מרב מיכאלי סיכמו להיפגש הערב במסגרת שיחות על מהלכים אפשריים שמתקיימות מאז אתמול בגוש להחלפת נתניהו. מדובר בפגישה ראשונה מאז הבחירות בין בכירי מפלגות בגוש שמתנגד לראש הממשלה.
יו"ר ישראל ביתנו ליברמן ויו"ר תקווה חדשה סער כבר עובדים על מנת להוביל מהלכים ראשונים בכנסת החדשה נגד נתניהו. בין היתר הכוונה היא לערוך הצבעה להחלפת יו"ר הכנסת, ולאחר מכן לקדם חקיקה שתמנע מראש ממשלה שמואשם בפלילים את היכולת להרכיב ממשלה.