12 צפייה בגלריה
מבצע חיסון חיסונים נגד קורונה ב מוסקבה רוסיה ספוטניק V זריקה
מבצע חיסון חיסונים נגד קורונה ב מוסקבה רוסיה ספוטניק V זריקה
מבצע החיסונים במוסקבה החל. 5,000 איש רק הבוקר
(צילום: EPA)

רוסיה החלה לחסן נגד קורונה

בעוד שהרשויות ברוב העולם המערבי – מלבד בריטניה – מקפידות על זהירות למרות השאיפה שלהן לזרז את ההליך כמה שיותר, ברוסיה החלו כבר הבוקר בהזרקת מנות החיסון הראשונות נגד קורונה של החיסון "ספוטניק V" במסגרת מבצע החיסונים ההמוני שעליו הכריז השבוע הנשיא ולדימיר פוטין.
לפי הרשויות במוסקבה, רק בחמש השעות הראשונות למבצע החיסון הבוקר הגיעו יותר מ-5,000 איש למוקדי החיסון השונים. לפי שעה הרשויות מגבילות את גיל המתחסנים לעד 60, ואוסרות על מי שסובל ממחלות רקע ומנשים הרות לקבל את הזריקה.
החיסון הרוסי, המכונה בשמו המסחרי "ספוטניק V", עורר לא מעט חשש בקרב מומחי בריאות במערב, לאור המהירות הרבה שבה פותח והעובדה שקיבל אישור רגולטורי עוד לפני השלמת הניסויים הקליניים שנועדו לבחון את בטיחותו ואת יעילותו. בחודש שעבר טענה היצרנית הרוסית, "גמאליה", כי לחיסון יעילות של כ-92%. החיסון הזה, כמו אחרים שפותחו בעולם, ניתן בשתי זריקות נפרדות בהפרש של 21 ימים.
12 צפייה בגלריה
תוך שעות: שני הרוגים בקטטות ברהט וכאבול
תוך שעות: שני הרוגים בקטטות ברהט וכאבול
מימין: יוסף מחרוס אבו סתא ומוחמד ג'מל עכרי

תוך שעות: שני הרוגים בקטטות בדרום ובצפון

אחמד מוחמד ג'מל עכרי בן ה-29 נורה למוות אמש (שישי) במהלך קטטה בין שתי קבוצות בכפר כאבול. זהו מקרה הרצח ה-100 השנה בתוך החברה הערבית - אך בכ-80% מהמקרים המשטרה לא הצליחה לשים ידה על המבצעים. גם הלילה פתחה המשטרה בחקירה ובסריקות אחר היורים.
שעות לאחר מכן נורה יוסף מחרוס אבו סתא, בן 25 באירוע אלים שפרץ בעיר רהט שבדרום, ונפצע אנושות. זמן קצר לאחר מכן נקבע מותו.

רעידת אדמה בין טורקיה לקפריסין הורגשה בישראל

רעידת אדמה בעוצמה של 5.3 דרגות שהתרחשה בצהריים בין טורקיה לקפריסין, כ-61 ק"מ מדרום לאנטליה, הורגשה גם על-ידי רבים בישראל. לפי המכון הגאופיסי בטורקיה, עומקו של הרעש כ-82 ק"מ. המכון הגיאולוגי בישראל עדכן כי מוקד רעידת האדמה היה במרחק של 436 ק"מ מנהריה.
גולשים רבים דיווחו ל-ynet על כך שהרגישו את רעידת האדמה. "שכבתי במיטה והרגשתי שהיא זזה מצד לצד", סיפר שלומי מטירת הכרמל. "הרגשתי את כל הדברים זזים", סיפר נתנאל ממזכרת בתיה. אלון מכפר ורדים סיפר: "היו רעידות קלות בכל הבית". גם בחיפה, בעכו, בקריות, בעפולה, במגדל העמק ובעוד מקומות הרגישו את רעידת האדמה. בביתו של עבד אל-קאדר עבד אל-חאמיד בכפר מנדא זזו דלתות הארון.
בסוף חודש אוקטובר האחרון טלטלה רעידת אדמה בעוצמה של 7 ערים ואיים ביוון ובטורקיה. יותר מ-100 בני אדם נהרגו באותה רעידה, שזרעה הרס רב בעיר איזמיר שבמערב טורקיה וגם באי היווני סאמוס.
יותר מאלף בני אדם נפצעו באותה רעידה, רובם המוחלט בטורקיה. לפי מכון הסקר הגיאולוגי של ארה"ב עוצמת הרעש באותה רעידה הייתה 7, אף שמכונים גאולוגיים מקומיים נקבו במספרים נמוכים מעט יותר. טורקיה שוכנת באזור מועד מאוד לרעידות אדמה, ושתיים קשות במיוחד שפקדו אותה ב-1999 הביאו אז למותם של 18,000 איש.

שיטפונות בערבה ובאזור ים המלח, מטיילים התעלמו מהאזהרות

הגשמים בדרום גרמו היום (שבת) לשיטפונות בזק בנגב ובערבה. עשרות מטיילים נחלצו או חולצו בשלום לאחר שהגיעו על אף האזהרות. איש לא נפגע.
זרימה חזקה נרשמה בנחלים רבים במדבר יהודה, ובפרט באזור ים המלח. המשטרה הודיעה אחר הצהריים (שבת) כי כביש 90 נחסם לתנועה בשני הכיוונים בקטע שבין מחסום דרגות למלונות ים המלח עקב הצפה על הכביש. חזאי ynet דני רופ מציין כי נכון לשעות אחר הצהריים נרשמה רגיעה. מחר צפוי גשם מקומי ובימים שאחרי - התחממות.
שבר ענן מעל הערבה התיכונה גרם לשיטפונות במכתש הקטן, נחל מזר, נחל סיף, נעל גוב, נחל צין, נחל פרס, נחל נקרות, נחל נמיה, נחל מסור, נחל תמר וצפית.
למרות אזהרת השיטפונות שדווחה מראש ולמרות הודעה על סגירת מסלולי ההליכה במדבר יהודה, תועדו עשרות מטיילים במסלול בריכת צפירה בערוץ נחל צאלים – שהכניסה אליו היא סכנת חיים ביום שבו קיים סיכוי לשיטפונות.
גם בערבה התיכונה ירדו כמויות גשמים גדולות, ומהמועצה האזורית נמסר כי בתוך עשרים דקות בלבד נמדדו בעין יהב 9.1 מ"מ של גשם. נדב אילון מיחידת החילוץ ערבה תיכונה סיפר כי מתנדבי היחידה הוציאו מטיילים ממסלולים כמו נחל צפית, המכתש הקטן, נחל נקרות, נחל פרס, נחל צין ונחל תמר.
12 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נאום בחירות ליד ביתו ב ווילמינגטון ב דלאוור ארה"ב
ג'ו ביידן נאום בחירות ליד ביתו ב ווילמינגטון ב דלאוור ארה"ב
ג'ו ביידן
(צילום: AFP)

ביידן התייחס לראשונה לחיסול המדען: לא נאפשר לאיראן נשק גרעיני

בהתייחסות ראשונה לחיסול מדען הגרעין האיראני, מוחסן פחריזאדה, אמר בלילה נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן כי "השורה התחתונה היא שאנחנו לא יכולים לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני". בריאיון לרשת CNN הוא התייחס לאפשרות שיחזור להסכם הגרעין: "זה יהיה משא ומתן קשה, אני לא משלה את עצמי בעניין הזה".
ביידן האשים את הנשיא היוצא דונלד טראמפ בכך שנסיגתו מההסכם ב-2018 הביאה להגדלת היכולת של איראן להגיע לנשק גרעיני. "הם מתקרבים לזה יותר ויותר. יש בעיות רציניות גם בנושא הטילים", ציין והוסיף כי "קשה לדעת כמה ההתנקשות תסבך את ההתמודדות עם טהרן".
12 צפייה בגלריה
החשוד בירי בבית המשפט
החשוד בירי בבית המשפט
אריה שיף בבית המשפט
(צילום: חיים הורנשטיין)

בן החשוד ברצח גנב הרכב: "זה יכול היה להיות הוא שגומר בשק גופות"

בפוסט זועם שפרסם בפייסבוק הבוקר, כתב בן שיף, בנו של אריה שיף (70) מערד - החשוד ברצח באדישות לאחר שירה למוות במוחמד אלאטרש בעת שזה ניסה לגנוב את רכבו - כי "זה יכול היה להיות הוא שגומר בשק גופות".
12 צפייה בגלריה
מוחמד אלאטרש - זירת הירי
מוחמד אלאטרש - זירת הירי
מוחמד אלאטרש וזירת הירי
(צילום: הרצל יוסף)
"אבא שלי הוקפץ משנתו באמצע הלילה עם תחתונים ונתקל בחוליית רעולי פנים, לא אחד ולא שניים, חולייה שלמה של פושעים רעולי פנים שלא יהססו לתקוף אדם מבוגר באישון לילה", כתב הבן שיף, בפוסט שאותו הפנה ל"כל גיבורי המקלדת והמזגן שמברברים על כן סכנת חיים או לא", כלשונו.

שיף נחשד תחילה בהמתה בקלות דעת, אך בעקבות סרטון ממצלמת אבטחה שתיעד את האירוע שהתרחש בלילה שבין שבת שעברה ליום ראשון, הורתה הפרקליטות למשטרה להחמיר את סעיף העבירה שבה הוא חשוד לרצח באדישות. בתוך כך, הערב תתקיים בערד הפגנת תמיכה בשיף.




בחיזבאללה טוענים: רחפן שלנו נכנס לשטח הגליל - וחזר בשלום

בחיזבאללה פרסמו אמש תיעוד מרחפן שלטענתם צילם בשטח הגליל. לפי הארגון, הרחפן אף חצה לתוך שטח ישראל ולא זוהה. בהודעה מטעם חיזבאללה שפורסמה שלשום נטען כי במהלך היום השני לתרגיל "חץ קטלני" של צה"ל בצפון, שהתמקד לטענתם במניעת חדירה של כטב"מים לשטח ישראל, הצליחו בחיזבאללה להחדיר מל"ט ריגול מעל שמי הגליל - וזה שב לבסיסו בלבנון ללא תגובה ומבלי שנחשף.
12 צפייה בגלריה
תיעוד הרחפן בשמי הגליל
תיעוד הרחפן בשמי הגליל
חלק מסדרת כתבות תעמולה. תיעוד הרחפן שפרסם חיזבאללה
ערוץ אל-מנאר של חיזבאללה שידר אתמול בערב קטע וידאו שבו רואים לטענתו מרחוק את בסיס בירנית, ומקום נוסף שלפי טענת הארגון משמש כ"מפקדה סודית" באזור חוות שבעא.עם זאת, בניגוד לטענת הארגון, לא נראה שהרחפן עבר את הגבול ולא טס בשמי הגליל - למעט מטרים ספורים, אם בכלל. מעת לעת נוהגים בחיזבאללה לפרסם סרטוני תעמולה, והסרטון הקצר מעל הגליל לכאורה היה חלק מסדרת כתבות עמוסות תעמולה על פעולות ציר ההתנגדות.
12 צפייה בגלריה
רישיונות ומסמכים שהודלפו מחברת שירביט
רישיונות ומסמכים שהודלפו מחברת שירביט
רישיונות ומסמכים שנגנבו מחברת שירביט

"שירביט, זה הסוף!": ההדלפה מחברת הביטוח נמשכת

הדד-ליין השני חלף: גל נוסף של מסמכים אישיים מלקוחותיה של חברת הביטוח "שירביט" הודלף הבוקר על-ידי ההאקרים מקבוצת BlackShadow. זאת לאחר שהמועד שדרשו לתשלום כופר כפול - של 2 מיליון דולר בביטקוין - חלף. "אנחנו עושים מה שאמרנו", כתבו הבוקר הפורצים. בהמשך איימו: "שירביט... הסוף!".
קבוצת ההאקרים שפרצה לשירביט, BlackShadow, מאיימת למכור בקרוב את כל המידע שאספה לכל דורש - אך בשלב זה חברת הביטוח לא מתכוונת לשלם. בכיר בצוות ניהול המשבר בשירביט טען כי מתקפת הסייבר נגד החברה נעשתה במטרה לגרום נזק למערכת הפיננסית של מדינת ישראל - אך יש גם מי שמפקפק בכך, וטוען שהחברה מנסה להסיר מעצמה אחריות ולמנוע פגיעה במוניטין שלה.
12 צפייה בגלריה
התכתבויות בין שירביט להאקרים
התכתבויות בין שירביט להאקרים
שיחה עם ישראלי? המו"מ עם הפורצים
כמו כן, מניתוח שיחת המשא ומתן שפרסמו הפורצים אתמול, מתחזקת ההערכה שישראלים מעורבים בתקיפה. מומחים מציינים כי המבנה התחבירי של ההאקר מזכיר את השפה העברית, וכי הוא לא הגיב למילים ברוסית שנועדו למשוך אותו בלשון.
לטענת הבכיר בשירביט, הגורמים הממשלתיים שמלווים את החברה מסכימים שמטרת התוקפים אינה לקבל את דמי הכופר, "אלא לזרוע בלבול, פחד ואי-בהירות בתוך המערכת הפיננסית בישראל".
שלשום בשעה 09:00 החל האולטימטום שהציבו התוקפים לחברת הביטוח: 24 שעות להעביר סכום של 50 ביטקוין (מיליון דולר). לאחר שפג האולטימטום, עלה המחיר ל-100 ביטקוין, ואם החברה לא תעביר את הכספים עד יום שישי ב-09:00 - המחיר עולה ל-200 ביטקוין. לאחר היום השלישי, טענה קבוצת ההאקרים, המידע שהשיגה יימכר.
12 צפייה בגלריה
איתי זלאיט פסל מפגין כיכר פריז ירושלים בלפור
איתי זלאיט פסל מפגין כיכר פריז ירושלים בלפור
פסל של האמן איתי זלאיט בכיכר פריז בירושלים
(צילום: שלו שלום)

פסל בדמות מפגין הוצב בירושלים - והוסר באישון לילה

מפגינים הציבו אמש פסל בשם "גיבור ישראל" בכיכר פריז בירושלים, מוקד ההפגנות הראשי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בחודשים האחרונים, ובו נראית דמותו של המפגין שצולם בשיא המחאה כשהוא מחזיק דגל ישראל בזמן שזרם מים אדיר מתותח מים של המשטרה פוגע בו. הפסל עשוי ברונזה במשקל 6 טונות ומתנשא לגובה של 5.5 מטרים. בינתיים, גם הערב צפויות הפגנות נגד נתניהו.
12 צפייה בגלריה
הפסל של האמן איתי זלאיט בכיכר פריז בירושלים
הפסל של האמן איתי זלאיט בכיכר פריז בירושלים
הפסל שהוסר
(צילום: ניר הדר)
בשעת לילה מאוחרת הגיעו שוטרים למקום כדי לפנות את הפסל בעזרת מנוף. האמן שיצר אותו, איתי זלאיט, קשר עצמו לפסל בניסיון למנוע זאת - אך פונה בכוח על ידי השוטרים. הוא עוכב ובהמשך שוחרר. הפסל הוסר גם הוא בלילה, אך במשטרה ובעירייה הייתה מחלוקת באשר לגורם שעמד מאחורי הפינוי. במשטרה אמרו כי העירייה היא זו שפינתה את הפסל, בעוד גורמים בעירייה שהייתה זו המשטרה. לדברי הגורמים בעירייה, הפסל הוצב ללא אישר והיווה סכנה בטיחותית. לדבריהם, המשטרה פינתה אותו בדחיפות, באמצעות חברה ייעודית.


שלג ראשון באתר החרמון, גשם לפרקים - וברקים: תחזית מזג האוויר

היום חלה ירידה בטמפרטורות וגשמים מלווים בברקים יורדים מדי פעם. גם מחר, יום ראשון, צפוי לרדת גשם מקומי, בעיקר בצפון ובמישור החוף. מיום שני מזג האוויר יתייצב והטמפרטורות יעלו במעט.
12 צפייה בגלריה
שלג ראשון בחרמון
שלג ראשון בחרמון
שלג ראשון בחרמון
(צילום: אתר החרמון)
בלילה ירד שלג ראשון באתר החרמון. הבוקר גילו עובדיו שכבת שלג דקה, של כ-3 סנטימטרים, במפלס העליון באתר, בגובה של 2,040 מטר. הטמפרטורות במפלס העליון צנחו ל-0.
למרות הגשם פקדו היום כ-60 אלף מטיילים את שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ. מרשות הטבע והגנים נמסר כי האתרים המובילים היו הגן הלאומי ירקון (תל אפק), קיסריה, שמורת הבניאס והגן הלאומי בית גוברין.