קבינט הקורונה אישר הערב (יום ב') שורת הקלות בהגבלות שהוטלו בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בישראל. ביום ראשון הקרוב צפוי להיפתח המסחר לכלל האוכלוסייה תחת הגבלות, ובמקביל יירשמו הקלות מסוימות ובלעדיות למחזיקי תעודת מתחסן או מחלים. גם בתחום החינוך החליט הקבינט על הסרת הגבלות, ובראשן החזרת תלמידי כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב לבתי הספר בערים ירוקות, צהובות וכתומות "גבוליות".
עיקרי ההקלות ביום ראשון: • המסחר ייפתח - ללא תלות בתעודת מתחסן או מחלים • תלמידי כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב יחזרו לבתי הספר בחלק מהיישובים • אירועי התרבות והספורט והמלונות - ייפתחו לבעלי תו ירוק • בתי התפילה ייפתחו ביום שישי תחת הגבלת התקהלות מורחבת • חדרי הכושר והמלונות ייפתחו לבעלי תו ירוק
על-פי המתווה שאושר ואליו הגיעו השרים גנץ ואדלשטיין בתום ויכוחים בדיון מוקדם יותר, ביום ראשון הקרוב, 21 בפברואר, ייפתחו כל חנויות הרחוב, הקניונים, מתחמי "ביג", השווקים, המוזיאונים והספריות ללא "תו ירוק" - משמע ללא צורך בהצגת תעודת מתחסן או מחלים, אולם תחת הגבלות "תו סגול מחמיר". במתווה נקבע עוד כי ביום שישי הקרוב תירשם הקלה במגבלת ההתקהלויות: 10 בני אדם יוכלו לשהות במבנה סגור, בעוד 20 יוכלו לשהות בחוץ. ביום שישי ייפתחו בתי התפילה, בהתאם להגבלת ההתקהלויות העדכנית.
6 צפייה בגלריה
אלה ההקלות החדשות
אלה ההקלות החדשות
(צילום: AFP, עידו ארז, צל החורש)
מחזיקים בתעודת מתחסן או מחלים יוכלו מיום ראשון גם להיכנס לחדרי כושר וחדרי סטודיו, לאירועי ספורט ותרבות, למלונות שייפתחו ללא חדרי אוכל (ילדים יוכלו להיכנס בהצגת בדיקה שלילית), בריכות שחייה, תערוכות, בתי תפילה (בהתאם לבחירת בית התפילה - מתווה "תו ירוק" או הגבלות התקהלות) ולאזור מלונות ים המלח, שיוגדרו שוב כ"איים ירוקים". ב"איים הירוקים" ייפתחו גם חדרי האוכל במלונות. ממשרד ראש הממשלה נמסר כי ככל שאילת תהפוך לירוקה, ניתן יהיה להחיל את המתווה גם עליה.
במקביל, במשרד הבריאות מגבשים תקנות שיקבעו קנס כספי לאדם שאינו מחזיק בתו ירוק וישהה במקומות שמיועדים רק למחזיקי התעודות. לפי שעה טרם נקבע גובה הקנס.
ביום ראשון, כאמור, צפויים לחזור לבתי הספר גם תלמידי כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב בערים ירוקות וצהובות, בנוסף לכאלה המתגוררים בערים "כתומות גבוליות" שבהן התחסנו 70% מהתושבים ושציון הרמזור שלהן נמוך מ-6.5. התנאי הנוגע לערים הכתומות יחול גם על חזרת ילדי גני הילדים ותלמידי כיתות א'-ד'.
בחג הפורים, יוכלו בתי התפילה להחליט אם לפעול במסגרת "תו ירוק" ולאשר כניסת מחוסנים ומחלימים בלבד בכפוף להרשמה ברשות המקומית, או להחיל על עצמם את מגבלות ההתקהלויות העדכניות. השרים החליטו כי כל התקהלות אחרת בפורים, שאינה עומדת בהגבלת ההתקהלויות העדכנית (10 במבנה סגור ו-20 בחוץ), תיאסר. סעודות יתאפשרו במסגרת משפחה גרעינית בלבד, אולם ככל שבני המשפחה מחזיקים בתו ירוק, ניתן יהיה לשתף בהן גם ילדים נשואים.
6 צפייה בגלריה
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
תלמידי ה'-ו' וי"א-י"ב יחזרו מיום ראשון בערים הירוקות, הצהובות והכתומות הגבוליות
(צילום: מוטי קמחי )
במסגרת מגבלת ההתקהלויות, ייאסרו מסיבות, תהלוכות עדלאידע ואירועים רבי משתתפים. תותר פעילות "משאיות שמחה", שלא יגררו התקהלויות. בנוסף, החליט הקבינט כי קבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון ייסגר מיום חמישי ועד ליום ראשון.
בממשלה הסבירו כי הקניונים אינם נכללים במתווה התו הירוק מאחר שיתקיים קושי באכיפתו ועלולים להיווצר תורים, למעט העובדה שבקניונים קיימות חנויות חיוניות שאין אפשרות לאסור את כניסתם של אנשים שלא התחסנו אליהן.
6 צפייה בגלריה
תחפושת חג פורים מ עדלאידע ב חולון
תחפושת חג פורים מ עדלאידע ב חולון
העדלאידע בחולון ב-2019. גם השנה היא לא תתקיים
(צילום: מוטי קמחי )
במסגרת פעימה שלישית של הקלות, שצפויה להתקיים ב-7 במרץ, ייפתחו בתי קפה ומסעדות קטנות לישיבה ללא צורך בהצגת תעודת מתחסן או מחלים. למציגי תעודות כאלו תיפתח האפשרות להגיע למסעדות שאינן מוגדרות קטנות בכפוף להזמנה מראש, להגיע למלונות בהפעלה מלאה כולל חדרי אוכל, לגני אירועים, כנסים ולאטרקציות. מגבלת ההתקהלויות בפעימה השלישית צפויה להתרחב - ולהתיר שהייה של 20 איש בחלל סגור ו-50 בחלל פתוח, למעט ביישובים אדומים.
בתחום החינוך במסגרת הפעימה השלישית צפויים תלמידי כיתות ז'-י' לחזור ללימודים בערים ירוקות, צהובות ו"כתומות גבוליות". שר החינוך יואב גלנט אמר כי התלמידים הללו צריכים לחזור מיד ללימודים בערים ירוקות וצהובות. "המצב בלתי נסבל מבחינת הילדים וההורים. המחירים כבדים מאוד", אמר. "אסור לנו להתייחס לנושא כלאחר יד, וצריך להציב את החינוך בראש סדר העדיפויות". השרים צפויים לדון בנושא בהמשך.

הפרויקטור: "לא להסתנוור מהשיפור בנתונים"

הדיון בקבינט שהחל הבוקר נערך על רקע האזהרות של מומחי הבריאות מפתיחה "לא-אחראית" של המסחר והחינוך, במיוחד כשנתוני התחלואה בישראל עדיין גבוהים למדי - למרות מגמת הירידה הניכרת בימים האחרונים.
כבר עם תחילת הדיון נרשם עימות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן והשר בני גנץ, על רקע דרישת כחול לבן לפתיחה רחבה של המסחר למחלימים ולמחוסנים. נתניהו אמר כי "אין לנו שולי ביטחון" וכי "צריך לפתוח בזהירות. כשיש בעיות כלכליות, המענה הוא לא לפתוח אלא התוכנית הכלכלית - אבל אתם עוצרים אותה". גנץ השיב לו: "אנחנו לא עוצרים תוכנית כלכלית - אנחנו עוצרים שוחד בחירות".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ
בנימין נתניהו, בני גנץ
נתניהו: "אתם עוצרים את התוכנית הכלכלית". גנץ: "זה שוחד בחירות"
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי)
במהלך הדיון הציג פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, מתווה הגבלות לחג פורים בשבוע הבא, במטרה למנוע הדבקה המונית במהלכו. לפי המתווה ייאסרו במהלך החג מסיבות, תהלוכות עדלאידע ואירועים רבי משתתפים. יהיה גם איסור על נסיעות של "משאיות שמחה".
עוד הציע פרופ' אש כי סעודות חג ייערכו במסגרת משפחתית-גרעינית בלבד. הוא הציע גם לסגור את קבר הרשב"י בהר מירון, לקראת ההילולה המסורתית הנערכת שם בז' באדר, יום חמישי הקרוב.
פרויקטור הקורונה הזהיר את השרים מפני פתיחה מהירה מדי של המשק, וקרא להם שלא "להסתנוור" מהשיפור בנתוני התחלואה. "יש יותר מ-5,000 חולים ביום. אנחנו עומדים על כאלף חולים קשים. אם לפני חודשיים מישהו היה אומר שבמצב של היום נפתח את המשק, הייתי אומר שהוא משוגע. אבל אנחנו פותחים כי אנחנו רואים את החשיבות", אמר. "הנתונים משתפרים אבל ככל שהמשק ייפתח הם יעלו חזרה וזה יהיה רע מאוד. פתיחה לא אחראית תביא לסגר נוסף. זה טוב למשק או לחינוך? בשבוע הבא נגיע לשלושה מיליון מחוסנים, אבל זה רק שליש. זו לא חסינות עדר".


על רקע הדרישה לסגור את הר מירון לקראת ההילולה הצפויה ביום חמישי, שר הפנים אריה דרעי שאל על נחיתת מאות הספורטאים הזרים שהגיעו לתחרות ג'ודו, כפי שפורסם אתמול ב-ynet: "שמעתי שמגיעים לכאן ספורטאים מכל העולם בלי בידוד. איך זה יכול להיות?". פרופ' אש השיב: "זה נקבע לפני הרבה זמן. הספורטאים נבדקים ונשארים בחדר, מתחרים וחוזרים למלון. איגוד הג'ודו אוכף את זה יחד איתנו".
6 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
גלנט דרש לפתוח את כל מערכת החינוך בערים ירוקות וצהובות, אבל פגש התנגדות
(צילום: רויטרס)
הדיון היום בקבינט מהווה המשך לדיון אמש, שהסתיים ללא החלטות בנוגע למתווה היציאה שגיבש משרד הבריאות. בדיון אמש אושר עקרונית "מתווה טיסות" שגיבשה שרת התחבורה מירי רגב, שבמסגרתו יוכלו בכל יום להיכנס לישראל כ-2,000 נוסעים דרך נתב"ג, אולם היום התריע ד"ר אשר שלמון, בכיר במשרד הבריאות, כי ועדת החריגים המאפשרת יציאה מישראל וכניסה אליה מתמודדת כבר כעת עם עומס רב. בדיון בוועדת חוק, חוקה ומשפט בכנסת הוא אמר כי אינו רואה כיצד אפשר להכניס 2,000 נוסעים ביום, "אם רוצים למנוע כניסת מוטציות חדשות".