רע"מ אולי כבר "חצתה את הרוביקון" כשהצטרפה לקואליציה ציונית, אך הצבעתם היום (ג') של מנהיגה מנסור עבאס וחבר כנסת נוסף בעד חוק שתכליתו לשמור על הרוב היהודי במדינה ולמנוע איחוד בני משפחה פלסטינים עם קרוביהם בישראל עוררה מחלוקת קשה בחברה הערבית – סביב מהלך שבסופו של דבר נכשל, לאור הפלתו של חוק האזרחות בהצבעה בכנסת שהסתיימה בתיקו דרמטי.
5 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
עבאס וראש הממשלה נפתלי בנט. "מחווה חכמה של רע"מ"
(צילום: AFP)

בעוד רבים במגזר תקפו את ההצבעה של יו"ר רע"מ עבאס ועמיתו לסיעה וליד טאהא בעד הארכת חוק האזרחות, היה גם מי שהביע תמיכה במהלך הזה, והדגיש כי המפלגה עושה כל שניתן על מנת לטפל בבעיות הקשות שעמן מתמודדים ערביי ישראל. גם בפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית, שאותו מייצגת רע"מ, לא ניכרו במהלך היום מחלוקות קשות בעקבות ההצבעה בעד החוק.
החוק כאמור לא עבר בסופו של דבר, וברע"מ יש מי שמדגיש את העובדה שהוא נפל בגלל הימנעותם בהצבעה של שני חברי הכנסת האחרים במפלגה: סעיד אלחרומי ומאזן גנאים. החוק נפל בתום לילה לבן של דיונים בכנסת בהצבעה שהסתיימה בתיקו 59 מול 59. מי שהטה את הכף נגד החוק היה חבר הכנסת המורד מימינה עמיחי שיקלי.
אחד משני הח"כים ברע"מ שנמנעו, מאזן גנאים, הסביר לאחר מכן כי המפלגה מתנגדת עקרונית לחוק האזרחות, וניסתה לאורך השבועות האחרונים להביא לשינויו. "הגענו אמש להסכם טוב עם ראש הממשלה ושרת הפנים הנותן פתרונות מעשיים למשפחותינו הערביות, ולכן החלטנו להימנע מהצבעה", אמר – בהתייחסות לפשרה שסוכמה ובמסגרתה החוק יוארך רק בחצי שנה ולא בשנה – כפי שנעשה מדי שנה מאז שהוראת השעה עברה לראשונה ב-2003 – ובמקביל תוקם ועדה שתבחן 1,600 מקרים הומניטריים.
5 צפייה בגלריה
מאזן גנאים
מאזן גנאים
ח"כ מאזן גנאים מרע"מ, שנמנע. "אם היינו מצביעים אחרת, זה היה מוביל להעלאת האופוזיציה לשלטון"
(צילום: יואב דודקביץ)
לדברי גנאים, "כשהתברר כי ההצבעה תיחשב להצבעת אי-אמון בממשלה, החלטנו באחדות להצביע בשני קולות עם הקואליציה ושני קולות בהימנעות. אם היינו מצביעים אחרת, זה היה מוביל לנפילת הממשלה הנוכחית ולהעלאת האופוזיציה לשלטון". חבר הכנסת הדגיש כי הפלת החוק לא פותרת את בעיותיהן של המשפחות שהושפעו ממנו. הוא הוסיף כי רע"מ עדיין נדרשת להגיע להסכמות מול הממשלה, "כדי להשיג הטבות רחבות למשפחותינו הערביות".
כאמור, בקרב ערביי ישראל נשמעו קולות לכאן ולכאן באשר למהלך של רע"מ. עבד אל-רחים מסארווה, תושב ואדי עארה, אמר בשיחה עם ynet: "מצער שמנסור עבאס, וליד טאהא וחברי כנסת ערבים אחרים הצביעו בעד החוק. הפסקת החוק הזה חשובה יותר מכל דבר אחר, ולא משנה אם יש ויתורים למען מטרה זו".
אחמד מהג'אנה, תושב אום אל פחם שהצביע לרע"מ בבחירות, הביע גם הוא אכזבה מההצבעה של עבאס וטאהא בעד החוק: "ציפיתי שהם יכשילו את החוק בכל מחיר, גם אם זה יוביל לבחירות נוספות. העמדה החופשית תחזק את כוחה של המפלגה, אך אתם תרגישו את נפילתכם בתקופה הקרובה – כי הדרך שלכם מובילה לתהום, ולא משרתת את החברה הערבית".
5 צפייה בגלריה
הרשימה המשותפת לאחר הפלת חוק האזרחות
הרשימה המשותפת לאחר הפלת חוק האזרחות
סלפי משותף של חברי הרשימה המשותפת אחרי הפלת החוק. "הם רצו לנקום ברע"מ", טען אחד מתומכי עבאס
(צילום: דוברות הכנסת)
תושבת מאזור הגליל האשימה כי "רע"מ בגדה באנשיה ואכזבה אותנו בגדול. יש לי קרובת משפחה שסובלת מהחוק ועוברים עליה ימים קשים. כשראיתי את העמדה של עבאס וטאהא שתמכו בחוק הבנתי עד כמה הם פועלים בשביל האינטרס האישי ולא האינטרס הכללי של החברה. אם היו הם גברים אז הם היו מצביעים נגד. לא אתמוך בהם שוב".
"רע"מ לא פועלת ממקום רגשי כמו בעבר. נמאס לנו מהצגות, צרחות והבטחות שווא. היום אנו עומדים בפני עידן חדש"
מנגד, עבד אל-רחים מאזור הצפון הביע תמיכה במהלך: "עבאס וטאהא פעלו בחוכמה כדי לא להפיל את הממשלה. זו מחווה חכמה שלהם, שרבים לא הבחינו בה. רע"מ באמת מבקשת לתמוך בחברה הערבית ולא פועלת ממקום רגשי כמו בעבר. נמאס לנו מהצגות, צרחות והבטחות שווא. היום אנו עומדים בפני עידן חדש".
תושב אחר ששוחח עם ynet תקף דווקא את חברי הרשימה המשותפת: "רע"מ פועלת לטובת הקהילה הערבית, אך חד"ש ופוליטיקאים אחרים רוצים להציב מכשולים בדרך, לאחר שאיבדו את אמון ההמונים בכנסת והתעוררה תמיכה רבה ברע"מ. הם רוצים לנקום בכל מחיר ויודעים שהדרך שלהם הסתיימה, שהזמן עבר ומפלגת רע"מ היא היחידה שתביא שינוי".
5 צפייה בגלריה
איברהים צרצור לצד אחמד טיבי, 2013. הח"כ לשעבר טוען: "רע"מ היא זו שהפילה את החוק"
איברהים צרצור לצד אחמד טיבי, 2013. הח"כ לשעבר טוען: "רע"מ היא זו שהפילה את החוק"
איברהים צרצור לצד אחמד טיבי, 2013. הח"כ לשעבר טוען: "רע"מ היא זו שהפילה את החוק"
(צילום: גיל יוחנן)
גם חבר הכנסת לשעבר מרע"מ איברהים צרצור הביע תמיכה במפלגתו. בפוסט שפרסם טען צרצור, בין היתר, כי רע"מ דווקא הביאה במהלך שלה להפלת החוק, בעקבות הימנעותם של שניים מחברי הכנסת שלה. "אם אחד מחברי הכנסת מרע"מ שנמנע היה מצביע עם הממשלה, החוק היה עובר! זוהי האמת", כתב.
צרצור הוסיף כי רע"מ פעלה "בחוכמה" כאשר שני ח"כים תמכו ושניים נמנעו. זאת לאור הפיכתה של ההצבעה להצבעת אי-אמון בממשלה, וכדי "למנוע מנתניהו, סמוטריץ' ובן גביר לחזור לשלטון". חבר הכנסת לשעבר טען עוד כי הפלת החוק לא מהווה מכה אמיתית לקואליציה, כיוון שהסמכויות לאשר איחוד משפחות עדיין נתונות בידי שרת הפנים.
"מה שחשוב לממשלה הוא להישאר בשלטון", אמר. "היא מודעת לחלוטין לכך שהיא מחויבת כעת במהירות ליישם את כל ההסכמים, ובכך נציגינו צריכים להתמקד בימים הקרובים", הוסיף. גם הוא תקף את "עמדתה המבישה", כלשונו, של חד"ש מהרשימה המשותפת – שלדבריו פעלה "בתיאום מוחלט" מול הליכוד והציונות הדתית: "כדי לסכל כל הישג של הקהילה הערבית, מסיבה אחת ויחידה – כי זה מגיע דרך רע"מ ולא דרכם".
בחד"ש עצמה ובמק"י (המפלגה הקומוניסטית הישראלית) תקפו בחריפות את רע"מ: "תמיכת חברי כנסת מרע"מ, ממרצ ומהעבודה בחוק – בין אם בהצבעה בעד או בהימנעות – מהווה פרק חדש בשותפות המבישה בממשלה זו. הצבעת עבאס וחבריו הבוקר היא סכין בגב אלפי משפחות ערביות, והעדפת שלמות הקואליציה על פני איחוד המשפחות".

השר פריג': "סיכום על 3,000 משפחות? רק הערכה"

חבר כנסת ערבי נוסף שנכנס היום לעין הסערה בעקבות תמיכתו בחוק הוא השר עיסאווי פריג' ממרצ. במרצ אמנם הביעו בשבועות האחרונים התנגדות לאישור החוק, אך לאחר הפשרה שהושגה בקואליציה באישון לילה גם פריג' תמך בהארכתו. בריאיון לרדיו נאס אמר לאחר מכן פריג' כי במסגרת הפשרה מול שקד וראש הממשלה בנט, סוכם שתינתן תושבות ארעית ל-3,000 משפחות.
5 צפייה בגלריה
איילת שקד ועיסאווי פריג'
איילת שקד ועיסאווי פריג'
השר עיסאווי פריג' לצד השרה איילת שקד, הלילה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהמשך פרסם השר פריג' הבהרה, ומסר: "הפשרה שהושגה מול שרת הפנים איילת שקד הייתה גלויה ופורסמה בכל אמצעי התקשורת. השרה התחייבה למתן מעמד של תושבות ארעית ל-1,600 משפחות לכל הפחות. המספר 3,000 הוא הערכה שלי, נוכח העובדה שיש התחייבות לבדיקה פרטנית של כל בעלי היתר השהייה הזמני. לא מדובר בהתחייבות או סיכום מול שקד".
יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה בירך הבוקר על הפלת חוק האזרחות, ועקץ באותה הזדמנות את יריביו הפוליטיים: "למרות שבמרצ וברע"מ העדיפו להצביע בעד אחדות הממשלה, האיסור הגזעני על איחוד משפחות בוטל! ניצחון לעשרות אלפי משפחות שחיכו קרוב לשני עשורים בשביל הזכות לחיות יחד".
חברת סיעתו עאידה תומא-סלימאן שיתפה בטוויטר תמונה שבה נראים היא, עודה, אחמד טיבי ועוד ח"כים ברשימה המשותפת מניפים במליאה אצבעות לאות ניצחון. "זה באמת בוקר טוב", כתבה באותו ציוץ. "הצלחנו להפיל את החוק הגזעני. זה ניצחון לנערות והנערים שהפגינו מחוץ לכנסת כל היום והביעו את הכאב שלהם. למענם נמשיך להיאבק".