אדלשטיין תמך, אוחנה השתהה, מנדלבליט הורה - ונראה שסאגת חיסוני האסירים הגיעה לסיומה. 20 אסירים מבית הסוהר שקמה קיבלו הערב (א') את מנת החיסון הראשונה. מחר ייכנס המבצע ליומו השני והמשמעותי יותר, כאשר לפי גורם בשב"ס בארגון מאמיני שיצליחו לחסן את 14 אלף האסירים הכלואים ברחבי הארץ.

4 צפייה בגלריה
היועמ"ש מנדבליט והשר אוחנה
היועמ"ש מנדבליט והשר אוחנה
המבצע החל: סוף לסאגת חיסוני האסירים
בדומה למתווה המתקיים בציבור הכללי, גם בשב"ס יפעלו לפי תעדוף: בני ה-60 ומעלה והסובלים ממחלות רקע יחוסנו ראשונים, ולאחר מכן גם יתר האסירים בהתאם לגילם - בני ה-55, בני ה-45 וכן הלאה.
מי שיחסן את האסירים יהיו אנשי הרפואה של שב"ס וחובשים של מד"א שייכנסו בשערי בית הכלא למטרה זו.
בשבועות האחרונים חל מאבק בסוגיית חיסוני האסירים נגד הנגיף, והוא היה בסיס לחילוקי דעות ומריבות בין משפחות האסירים לאסירים עצמם, וכן לחילופי דעות והחלטות בין השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה לבין שר הבריאות יולי אדלשטיין והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.
בשיא המשבר בנושא הוגשו כמה עתירות לבג"ץ בידי מספר ארגונים, והדיונים בהן נקבעו ליום שלישי הקרוב. אותן עתירות הוגשו לאחר שאוחנה הודיע שהאסירים לא יחוסנו עד אשר כלל הסוהרים יחוסנו - אמירה שגררה ביקורת מכל הגורמים.
4 צפייה בגלריה
 החיסונים לאסירים. המאבקים, העתירות וההנחיות
 החיסונים לאסירים. המאבקים, העתירות וההנחיות
החיסונים לאסירים. המאבקים, העתירות וההנחיות
(צילום: shutterstock)
עם זאת, ל-ynet נודע כי לא מעט סוהרים סירבו לקבל היום את החיסון - מי מהם מטעמים אידיאולוגיים, אחרים בשל בעיות רפואיות שמנעו זאת. בנוסף, היו סוהרים שהתחסנו בניגוד לרצונם משום שנאמר להם שמי שלא יעשה זאת - ייצא לחופשה ללא תשלום.
בשב״ס התייחסו לטענות הללו ומסרו: "מאז תחילת משבר הקורונה שב"ס שם לעצמו כמטרה עליונה את השמירה על בריאות הכלואים וחייהם, ולשם כך נערך מבצע חיסונים רחב ומקיף לסגל. במסגרת זו מתחייב מיפוי אוכלוסיית הסגל שאינו יכול או מעוניין להתחסן כדי לייצר תמונת מצב עדכנית. לשם צמצום שרשראות ההדבקה הועלו מספר הצעות ונעשתה עבודת הסברה בנושאי סמכות למול אחריות. יחד עם זאת, בשום שלב לא הופעלו איומים על אנשי סגל וכל מידע אחר הוא סילוף העובדות".
4 צפייה בגלריה
אבנר הררי
אבנר הררי
אבנר הררי, אסיר ופעיל הליכוד: לאור ההזנחה לא בטוח שאצביע לנתניהו
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
עו"ד עמית שלף
עו"ד עמית שלף
עו"ד עמית שלף המייצג את הררי. שלח את המכתב לרה"מ
מארגון רופאים לזכויות אדם והאגודה לזכויות האזרח, שעתרו לבג"ץ נגד החלטת אוחנה, נמסר בתגובה: "אל למדינה ולנציגיה לראות את התחלת חיסון הכלואים כהישג. העובדה שמאז תחילת החיסונים באוכלוסייה הכללית חוסנו בישראל יותר משני מיליון בני אדם, ואילו כלואים לא חוסנו עד היום - ובמקביל מספר הכלואים המאובחנים עם קורונה נכון להיום הוא הגבוה ביותר מפרות המגפה - הם תעודת עניות למדינה. המדינה כשלה בחובתה לשמור על בריאות האנשים שהיא מחזיקה בבתי הכלא, והיא סיכנה את בריאותם וחייהם בכך שלא פעלה מיידית נגד הגחמה של השר לביטחון הפנים, שהיא חסרת בסיס מקצועי, אתי ומוסרי".

הפעיל והאסיר אבנר הררי: "לאור ההזנחה לא בטוח שאצביע לליכוד"

עוד בטרם החלו החיסונים בבתי הכלא, עו"ד עמית שלף המייצג את פעיל הליכוד והאסיר אבנר הררי שלח מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, לבקשת מרשו. לקריאת המכתב המלא לחצו כאן.
במכתב הוא ביקש את התערבותו של רה"מ בסוגיה: "לאור הזנחתם של כלל האסירים והעצורים, מר הררי כלל לא בטוח שימשיך לפעול למען גיוס תומכים עבור הליכוד וכלל לא בטוח שיצביע בקולו שלו לליכוד".
בהמשכו מגדיר הררי את הודעתו של אוחנה כהחלטה שלא משתמעת לשתי פנים, וכזו ש"קבעה מציאות חדשה שלפיה כלואים הם נחותים מאזרחים אחרים".
הררי באמצעות עורך דינו הציג את סיפורה של ציפי רפאלי, שנדבקה בקורונה בכלא, וציין כי אם לא הייתה במאסר - היא כבר הייתה מחוסנת. "כנראה שמקבלי ההחלטות זנחו את אוכלוסיית הכלואים, או לכל הפחות הם מעדיפים לסגור את עיניהם ולשכוח מהם".