הצהרות שהשמיע היום (ג') גורם רשמי בכיר בסוכנות התרופות האירופית (EMA) על החיסון נגד קורונה של חברת "אסטרה-זניקה" מעוררות שוב דאגה ביבשת. הבכיר, מרקו קבלרי, שיושב בראש צוות הערכת החיסונים של הסוכנות, אמר לעיתון האיטלקי "איל מסג'רו" כי יש "קשר ברור" בין החיסון של אסטרה-זניקה לבין התופעה הנדירה של קרישי דם מוחיים שהתגלתה בקרב מיעוט זעום של המתחסנים בו.
4 צפייה בגלריה
חיסוני אסטרהזניקה אסטר הזניקה אסטרה-זניקה קורונה
חיסוני אסטרהזניקה אסטר הזניקה אסטרה-זניקה קורונה
חיסוני "אסטרה-זניקה". לא משמשים בישראל
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
חיסוני אסטרהזניקה אסטר הזניקה אסטרה-זניקה קורונה ונציה איטליה
חיסוני אסטרהזניקה אסטר הזניקה אסטרה-זניקה קורונה ונציה איטליה
בקבוקון של החיסון שנמצא כעת בבחינה. קשר לגלולות למניעת היריון?
(צילום: EPA)
קבלרי אמנם הדגיש כי הסיבה לקרישי הדם איננה ידועה, אבל הצהרתו על הסיכון האפשרי שבחיסון נתפסת כחריגה מהקו הרשמי של סוכנות התרופות וארגון הבריאות העולמי, שניסו מאוד בשבועות האחרונים להדגיש כי למרות הגילויים החיסון בטוח לשימוש. "לדעתי אנחנו יכולים לומר עכשיו שברור שיש אסוציאציה עם החיסון", אמר קבלרי על תופעת קרישי הדם המוחיים. "עם זאת, אנחנו עדיין לא יודעים מה גורם לתגובה הזו".
שורה של מדינות באירופה השעו בחודש האחרון את השימוש בחיסונים של "אסטרה-זניקה", בעקבות הדיווחים על עשרות רבות של מקרים (מתוך מיליוני מתחסנים) שבהם מקבלי החיסון סבלו מקרישי דם מוחיים ודימומים, ובכמה מהמקרים אף מתו כתוצאה מכך. ארגון הבריאות העולמי, סוכנות התרופות האירופית ו"אסטרה-זניקה" עצמה בחנו את הדיווחים, וטענו כי החיסון בטוח לשימוש. ה-EMA הדגישה כי התועלת מהחיסון עולה בהרבה על הסכנה שאולי נשקפת ממנו, ורוב המדינות שהשעו את השימוש בחיסון, אם כי לא כולן, שוב להשתמש בו. בימים האחרונים החלו מדינות, ובראשן גרמניה, לנסות לחסן בחיסון של "אסטרה-זניקה" רק בני 60 ומעלה, אחרי שהסתמן כי רוב המקרים של קרישי הדם התגלו בקרב נשים בנות פחות מ-60.
4 צפייה בגלריה
חיסון  קורונה של אסטרה זניקה אסטרה-זניקה ב אנגליה בריטניה
חיסון  קורונה של אסטרה זניקה אסטרה-זניקה ב אנגליה בריטניה
מחסנים ב"אסטרה-זניקה" בבריטניה. רוב הנפגעות - בנות פחות מ-60
(צילום: AFP)
החשד לקשר בין החיסון של "אסטרה-זניקה" לתופעה הנדירה והמסוכנת הוא בשורה רעה למבצע החיסונים של האיחוד האירופי, שממילא מתנהל באטיות יחסית ומעורר תסכול רב ביבשת. האיחוד טרם קיבל מחברות התרופות את כל מנות החיסון שהן הבטיחו לו, ואם מדינות יגזרו על עצמן שלא להשתמש בכל מלאי החיסונים של "אסטרה-זניקה" – עלול המבצע להתעכב עוד יותר, ובהתאם לו עלולה להתעכב החזרה לשגרה. יש חשש גם מפגיעה באמון של הציבור בחיסונים. יצוין כי ישראל אינה משתמשת בחיסונים של "אסטרה-זניקה".
מפרשת החיסונים של "אסטרה-זניקה" עלולות להיפגע גם מדינות עניות ומתפתחות, משום שזהו החיסון הראשי המשמש את האו"ם בתוכנית החיסונים שלו COVAX, שבמסגרתה מקצה מנות חיסון למדינות המתקשות להשיג חיסונים בעצמן, בשל מעמדן הכלכלי או המדיני.
4 צפייה בגלריה
חיסוני אסטרהזניקה אסטר הזניקה אסטרה-זניקה קורונה בית ספר טיראנה אלבניה
חיסוני אסטרהזניקה אסטר הזניקה אסטרה-זניקה קורונה בית ספר טיראנה אלבניה
החיסון של אסטרה-זניקה בטיראנה, אלבניה
(צילום: AFP)
מדענים בודקים שורה של הסברים אפשריים להתפתחות של קרישי הדם בקרב המתחסנים בימים ובשבועות שאחרי קבלת החיסון של "אסטרה-זניקה". תיאוריה אחת שבודקים החוקרים היא שהחיסון מעורר תגובה אוטו-אימונית חריגה בחלק מהמקרים. עוד מנסים החוקרים להבין אם המקרים קשורים לנטילה של גלולות למניעת היריון.