ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי אמר הבוקר (שני) בריאיון לאולפן ynet כי גורמים מדיניים בירושלים מעוניינים שהחבלה בכור הגרעיני בנתנז תיוחס לישראל. "כנראה שכל אלה שמעוניינים בנושא הזה במדינת ישראל, בדרג המנהיגותי-מדיני, הם מעוניינים שהדברים ייוחסו לישראל. ולכן יש להניח שהפעולה הזאת היא פעולה של אלה אשר עליהם מצביעים", אמר הלוי.
ראש המוסד לשעבר הוסיף: "יש שינוי במדיניות ההסברתית וההצהרתית של ישראל בשנים האחרונות. את המדיניות הזאת הוביל ראש הממשלה, שהוא במו פיו גם כן דיבר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים. ולכן אני מסכים שיש מדיניות חדשה בנושאים הללו והיא באה לידי ביטוי בשלל פעילויות שעד לפני זמן לא רב לא היו פעילויות שישראל לקחה עליהן אחריות".
4 צפייה בגלריה
אפרים הלוי ראש המוסד לשעבר תמונה מ 2007
אפרים הלוי ראש המוסד לשעבר תמונה מ 2007
ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי
(צילום: גלעד קוולרצ'יק)

הפגיעה במתקן הגרעין באיראן - כתבות נוספות:

מה אתה חושב על המדיניות החדשה הזאת? אתה אוהב אותה? "אני לא חושב שאפשר לדבר על כך במונחים של אהבה או שנאה. יש לכל מדיניות גם יתרונות וגם מחירים, והמחירים הם ברורים, כי הם מצרים את היכולת של ישראל לנהל מדיניות לא רק אקטיבית-התקפית, אלא גם מדיניות של שיחות חשאיות בתנאים שנוצרים".
בתקופתך כראש המוסד מדיניות כזאת לא הייתה ננקטת, ופעולות כאלה היו נשמרות הרחק מאיזושהי לקיחת אחריות. "נכון, אבל הזמנים משתנים, הפיגורות משתנות, ולכן יש לנו מדיניות אחרת מכפי שהייתה פעם".
4 צפייה בגלריה
"לאיראנים יש אמצעים רבים שהם לא מפעילים כלפינו". נשיא איראן רוחאני בביקור במתקן הגרעין בנתנז, ארכיון
"לאיראנים יש אמצעים רבים שהם לא מפעילים כלפינו". נשיא איראן רוחאני בביקור במתקן הגרעין בנתנז, ארכיון
"לאיראנים יש אמצעים רבים שהם לא מפעילים כלפינו". נשיא איראן רוחאני בביקור במתקן הגרעין בנתנז, ארכיון
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז תמונת ארכיון מ 2005
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז תמונת ארכיון מ 2005
"יש לנו מדיניות אחרת מזו שהייתה פעם". המתקן בנתנז
(צילום: רויטרס)
אם פעולה כזאת הייתה מתרחשת בתקופתך, היית מאפשר לה להתפרסם או שומר על מדיניות של עמימות? "המדיניות של עמימות היא לא מדיניות אך ורק של המוסד, זו מדיניות של ממשלת ישראל, של הקבינט המדיני-ביטחוני, של ראש הממשלה. זו לא מדיניות של ראש המוסד, שהוא מחליט מה מפרסם ומה לא. ולכן צריך לראות את הדברים בהקשרים יותר רחבים.
"המערכה נגד האיראנים היא מערכה שנמשכת כבר הרבה מאוד שנים, עם עליות וירידות. כל צד מפעיל את הדרכים והאמצעים שבידיו. לאיראנים יש אמצעים רבים שהם לא מפעילים כלפינו, הם הפעילו את זה נגד ערב הסעודית לפני קרוב לשנתיים, כאשר תקפו אתר נפט סעודי והשמידו 50% מהיכולת של זיקוק הנפט הסעודי ובכך הם הפתיעו את העולם בתחכום הרב שלהם. אנחנו נטעה טעות גדולה אם אנחנו נסיק מכל הפעולות האלה שבפנינו יריב שהוא עם שתי ידיים שמאליות, זה לא נכון".
4 צפייה בגלריה
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
"נטעה אם נסיק שלאיראנים יש שתי ידיים שמאליות". צילום אווירי של מתקן הגרעין בנתנז
(צילום: AP)


אפשר להגיד בוודאות שזו פעולה מוצלחת? "זה תלוי איך את מגדירה הצלחה. יכול להיות שהצלחנו לקנות איקס חודשים של זמן, אנשים מדברים על תשעה חודשים. תשעה חודשים מול הנצח זה פרק זמן קצר יחסית, ובתקופה הזאת יכולים להתרחש גם דברים אחרים. האם זה יביא לכך שלא יהיו שיחות עם האיראנים, שארה"ב לא תדבר עם איראן? לא, לארה"ב יש עניין רב מאוד לדבר עם האיראנים, ומי שהתחיל עם זה בכלל זה הנשיא הקודם של ארה"ב טראמפ, שבזמן הבחירות הודיע קבל עם ועדה שברגע שהוא ייבחר מחדש הוא יזום במהלך של שיחות עם האיראנים. כך שזו לא רק מדיניות של הנשיא ביידן, זו מדיניות לאומית של ארה"ב היום כדי שהם יוכלו להידבר עם האיראנים כך או אחרת".
אנחנו צריכים לצפות לתגובת נקם איראנית אחרי הדיווח על האחריות הישראלית? "אינני יודע. איראן עכשיו ערב בחירות לנשיא. בבחירות האלה יש מועמדים שונים, יש דעות שונות, למרות שאנחנו נוטים לחשוב שאצל האיראנים יש עמדה אחת של המנהיג הרוחני. נכון שיש מעמד מיוחד למנהיג הרוחני, אבל העמדות וההחלטות האיראניות הן לא של איש אחד. ולכן, אני מניח שזה יהיה תלוי לא מעט עד כמה לאיראנים יש עניין להגיע לשיחות מחודשות עם ארה"ב. הם כרגע מנהלים מדיניות קשוחה מאוד בווינה, בטרום השיחות, אבל מניח שיש להם עניין לחדש את השיחות עם ארה"ב. ולכן, זה יהיה שיקול".

ד"ר אור רבינוביץ', מומחית לתפוצה גרעינית מהאוניברסיטה העברית, העריכה במשדר כי בארה"ב מרוצים מהפעולה שעיכבה את פיתוח תוכנית הגרעין של איראן. "בהחלט אפשר לראות שהמהלכים כאלה ישרתו את הקו האמריקני משום שהם קונים זמן. בין השורות אפשר לראות ממקורות שונים שמדברים עם העיתונות שיש איזושהי שביעות רצון, אפילו אם לא היה תיאום, אפילו אם לא היה שיתוף פעולה. עבור האמריקנים שמנהלים עכשיו שיחות עם האיראנים בצורה עקיפה בווינה מדובר פה בעצם ברכישת זמן. לולא פעולות כאלה, האמריקנים היו מרגישים תחת סד זמנים קשה יותר. אבל לא צריך לחשוב שהם יתנו פרס לישראל על זה".
אתמול בבוקר הודיעה סוכנות הגרעין האיראנית על תקלה במערכת החשמל במתקן הגרעין בנתנז - פחות מיממה לאחר ההכרזה על הפעלת צנטריפוגות מתקדמות במקום. גורמי מודיעין במערב אמרו כי המוסד אחראי לפעולה שמהווה "מכה קשה" לתוכנית הגרעין האיראנית וכי העיתוי שלה - מיד לאחר יום הגרעין האיראני - איננו מקרי. ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הרמת כוסית לרגל יום העצמאות בפורום מטכ"ל: "המאבק באיראן וגרורותיה ובהתחמשות האיראנית היא משימה ענקית. המצב שקיים היום, לא אומר שזה המצב שיהיה קיים מחר".
הבוקר כבר האשים שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, את ישראל ב"פעולת חבלה" במתקן העשרת האורניום בנתנז, והבטיח לנקום בה. בכך הפך זריף לבכיר האיראני הראשון המטיל במפורש על ישראל את האחריות לאירועים אתמול במתקן הגרעין. "הציונים רוצים לנקום בגלל ההתקדמות שלנו לעבר הסרת הסנקציות", אמר זריף לפי הטלוויזיה הממלכתית באיראן. "הם הצהירו בפומבי שהם לא יאפשרו זאת, אבל אנחנו ננקום בציונים".