ח"כ ניר אורבך מימינה לא הצטרף לחתימות לכינוס הכנסת לצורך החלפת יו"ר הכנסת ולפיכך אין לקואליציה העתידית 61 קולות לבקשה זו. הדרמה הזו מתרחשת לאחר ששמונה הסיעות המרכיבות את הקואליציה העתידית הגישו הבוקר (יום ה') למזכירות הכנסת את חתימותיהם על הבקשה להחליף את יו"ר הכנסת יריב לוין בחבר הכנסת מיקי לוי מיש עתיד, כבר בישיבה הקרובה. זאת, במטרה להקדים ככל הניתן את ההצבעה על אישור הממשלה השברירית, שאמורה להיות מורכבת מסיעות יש עתיד, ימינה, כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה, תקווה חדשה, מרצ ורע"מ.
הבוקר, שעות ספורות אחרי שיו"ר יש עתיד יאיר לפיד הודיע לנשיא המדינה ראובן ריבלין כי "עלה בידו" להרכיב ממשלה, נשלח המכתב עם הבקשה להחלפת יו"ר הכנסת: "בשם סיעות הבית החתומות מטה, אבקש כי בישיבה הקרובה תוצב על סדר יומה של מליאת הכנסת הצבעה לבחירת יו"ר לכנסת ה-24. אבקש לעדכנך כי ח"כ מיקי לוי הוא המועמד מטעם הסיעות". למכתב צורפו חתימותיהם של 61 ח"כים – כולל זו של ניר אורבך – אף שזה מסתייג מעצם הרכבת הממשלה ולא ברור כעת אם יתמוך בה. תוך זמן קצר התברר שאין באמת רוב למהלך, כיוון שאורבך ביקש להסיר את חתימתו מהמכתב.
4 צפייה בגלריה
בנט, ניר אורבך ולפיד. עוד ח"כ מימינה יתנגד?
בנט, ניר אורבך ולפיד. עוד ח"כ מימינה יתנגד?
בנט, ניר אורבך ולפיד. עוד ח"כ מימינה יתנגד?
(צילום: AFP, EPA, יואב דודקביץ)
4 צפייה בגלריה
דף החתימות של ימינה
דף החתימות של ימינה
חתימתו של ניר אורבך על הדרישה להחליף את יו"ר הכנסת. הוא ביקש למשוך אותה
הודעתו אמש ברגע האחרון של לפיד על הצלחתו להרכיב ממשלת רוטציה יחד עם יו"ר ימינה נפתלי בנט – כזו שתשים סוף ל-12 שנות שלטונו של בנימין נתניהו – אינה סוף פסוק. כעת נדרשים בנט ולפיד לשמור על הקואליציה השברירית שלהם עד לרגע ההשבעה. ניר אורבך מסתמן כ"חוליה החלשה", ועשוי להצטרף בכך לח"כ עמיחי שיקלי שכבר יצא בחריפות נגד המהלך. גם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער פועל לצופף שורות בקרב חברי סיעתו, על מנת לוודא שחברי כנסת לא ינטשו לפני ההשבעה.
הלילה, מיד לאחר ההודעה לנשיא, נפגש בנט עם אורבך – וניסה לשכנע אותו שלא להצביע נגד אישור הממשלה באופן אקטיבי. בתום הפגישה סיכמו אורבך ובנט להיפגש שוב היום. אם אורבך יחליט להצביע בכל זאת נגד הממשלה, בגוש השינוי יצטרכו רשת ביטחון של חלק מחברי הרשימה המשותפת – בהימנעות בהצבעה – דבר שחלק מראשי הגוש מתנגדים לו. עד עתה ההערכה הייתה שאם אורבך יחליט שלא לתמוך בממשלה הוא יתפטר ויאפשר לשירלי פינטו, המועמדת אחריו ברשימה, להיכנס לכנסת, אך כעת לא ברור אם זה יקרה. אורבך בן ה-51, מנכ"ל מפלגת הבית היהודי לשעבר, שובץ בבחירות האחרונות במקום השישי ברשימת ימינה של בנט, אחרי שהפסיד בפריימריז לראשות הבית היהודי.
כאמור, כדי לצופף שורות פועלים בגוש השינוי להקדים ככל האפשר את ההצבעה על אישור הממשלה והשבעתה, ובכך לצמצם את חלון ההזדמנויות של נתניהו לסיכול המהלך. אם לוין לא יוחלף הוא יוכל לדחות בקרוב לשבועיים את כינוס המליאה, כאשר המועד האחרון המותר לפי החוק הוא יום שני, 14 ביוני. גם אמש, מיד לאחר ההודעה של לפיד לנשיא, פנו בגוש השינוי ללוין ודרשו ממנו לכנס את המליאה על מנת להחליף את יו"ר הכנסת. לוין, שמכהן כיו"ר כנסת זמני מתוקף העובדה שלא מונה עד כה יו"ר לכנסת ה-24, לא הגיב עד כה לדרישה הזו.
בליכוד סירבו מאז הבחירות לאפשר את כינוס מליאת הכנסת לצורך מינוי יושב ראש חדש, וזאת בטענה שיש לעשות זאת רק לאחר שמוקמת ממשלה. לאחר הבחירות הקודמות בשנה שעברה (סבב ג'), בשל סירובו של יו"ר הכנסת הקודם יולי אדלשטיין התגלגל הנושא לבג"ץ – שהכריע כי הכנסת צריכה להתכנס ולאפשר את ההצבעה על החלפת היו"ר שעה שיש רוב למהלך. בשל פסק הדין שניתן והעובדה שממשלה חדשה הייתה על סף הקמה, התפטר אדלשטיין מתפקידו כיו"ר ואפשר אז את מינויו הקצרצר של בני גנץ לתפקיד. כעת עולה חשש בגוש השינוי כי בליכוד ינסו לטרפד את המהלך ולכן מבקשים לפעול מהר וללא דיחוי.

4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר חתימת ההסכם להרכבת ממשלה חדשה
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר חתימת ההסכם להרכבת ממשלה חדשה
בנט ולפיד, אמש
לפי הסיכום בין לפיד לבנט, יו"ר ימינה הוא שיכהן ראשון בממשלת הרוטציה למשך שנתיים. בעקבות הסיכום הזה הודיע הבוקר שב"כ כי היחידה לאבטחת אישים בשירות היא שתאבטח מעתה את בנט, שבימים האחרונים קיבל עם שותפתו איילת שקד אבטחה מטעם הכנסת. בשב"כ מסרו כי ההחלטה התקבלה על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ומתוקף תפקידיו של הארגון "לשמירה על סדרי המשטר הדמוקרטי ולאבטחת אישים".
בהודעתו אמש של לפיד לנשיא ריבלין הוא מסר כי הוא "מתחייב כי הממשלה הזו תעבוד בשירותם של כלל אזרחי ישראל, אלה שהצביעו עבורה ואלו שלא. היא תכבד את מתנגדיה ותעשה ככל שביכולתה לאחד ולחבר בין כל חלקי החברה הישראלית". ריבלין בירך את לפיד ואת שאר ראשי הסיעות, וקרא גם הוא לכינוס מליאת הכנסת לצורך ההצבעה על אישור הממשלה "בהקדם האפשרי".
לפי הסיכומים, בשעה שבנט יכהן כראש הממשלה, ישמש לפיד ראש הממשלה החליפי ושר החוץ. שר הביטחון בממשלה יהיה בני גנץ שימשיך במשרד. את תפקיד שר האוצר יאייש אביגדור ליברמן ואת תפקיד שר המשפטים יאייש גדעון סער. אל משרד הפנים תיכנס לפי הסיכומים איילת שקד שתחליף את אריה דרעי, ואל משרד החינוך תיכנס יפעת שאשא ביטון.
4 צפייה בגלריה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
עבאס, בנט ולפיד חותמים על ההסכם בינם אמש בכפר המכבייה
(צילום: נוואף אל-נבארי)
שרת התחבורה בממשלה המיועדת צפויה להיות יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, וחבר מפלגתה עמר בר-לב ישמש השר לביטחון הפנים. בעקבות הפשרה על הוועדה למינוי שופטים, מפלגת העבודה תקבל עוד סגן שר. במפלגה ציינו כי יקבלו בנוסף את ראשות ועדת החוקה, ראשות ועדת הבריאות, העבודה והרווחה, נציג קבוע בוועדה למינוי שופטים ורוטציה בין שקד למיכאלי, תפקיד סגן שר ושני חברי קבינט ביטחוני.
ח"כ מיכאלי אמרה אמש: "חזרתי והבטחתי שמפלגת העבודה תעשה כל מאמץ כדי להביא להקמת ממשלה שתחליף את שלטון נתניהו. היו ימים מאוד לא פשוטים. היום הצלחנו ועשינו היסטוריה. קיבלתי החלטה לא פשוטה. נאבקתי עד הרגע האחרון ובסופו של דבר הסכמתי למצב שבו יש כל הזמן נוכחות של מפלגת העבודה בוועדה למינוי שופטים, וכן, ועדת החוקה של הכנסת תהיה בידינו. בעצם כל החקיקה של הכנסת עוברת דרך מפלגת העבודה".
יו"ר מרצ ניצן הורוביץ צפוי לשמש שר הבריאות, חברת מפלגתו תמר זנדברג צפויה לשמש השרה להגנת הסביבה וח"כ עיסאווי פריג', גם הוא ממרצ, אמור להיות השר לשיתוף פעולה אזורי. חברי כנסת נוספים שצפויים להתמנות לשרים הם מאיר כהן מיש עתיד שייתכן שישמש שר הרווחה, זאב אלקין שאמור לשמש שר השיכון, פנינה תמנו שטה שאמורה לשמש שרת הקליטה גם בממשלה הזו ונחמן שי, חבר מפלגת העבודה, שאמור לשמש שר התפוצות אף שלא נבחר לכנסת. שרת האנרגיה צפויה להיות קארין אלהרר מסיעת יש עתיד.
את המגעים להרכבת הממשלה ליוו בימים האחרונים מחלוקות בנושאים שונים. הגדולות שבהן היו דרישות של יו"ר רע"מ מנסור עבאס בדבר ביטול חוק קמיניץ שמאפשר אכיפה מנהלית נגד עבירות בנייה, וכן מחלוקת על מקום השר מטעם הממשלה בוועדה לבחירת שופטים - שהובטח בהסכם הקואליציוני למרב מיכאלי. איילת שקד מימינה התעקשה בימים האחרונים לקבל את המקום של מיכאלי. המחלוקות הללו נפתרו בסופו של דבר, אחרי חתימה של עבאס על הסכם קואליציוני עם יש עתיד ואחרי הסכמה של מיכאלי לפשרה, שבמסגרתה תתקיים רוטציה על המקום בוועדה לבחירת שופטים.
פורסם לראשונה: 08:08, 03.06.21