עוד לבנה התפרקה בחומה המפוררת: שר החוץ ומספר 2 בכחול לבן גבי אשכנזי הודיע היום (ד') על החלטתו לקחת "פסק זמן" שבמהלכו יבחן את המשך דרכו הפוליטית - אך הבהיר כי יעזוב את המפלגה שאותה סייע להקים.
אשכנזי מסר כי שוחח עם יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, והודיע לו על החלטתו. "החלטתי שלא להמשיך בכחול לבן ואני לוקח פסק זמן ושוקל את דרכי. מודה לבני על השותפות לדרך ומאחל לו בהצלחה", אמר אשכנזי. הוא הבהיר כי ימשיך בתפקידו כשר החוץ "ככל שאדרש", כלשונו.
3 צפייה בגלריה
כנס כחול לבן כפר סבא
כנס כחול לבן כפר סבא
אשכנזי וגנץ. מפרידים כוחות
(צילום: יריב כץ)

גנץ מיהר להודות לו, וכתב בציוץ בטוויטר: "אני מכבד את החלטתו של חברי שר החוץ אשכנזי ומודה לו מעומק הלב על השותפות בשנתיים האחרונות למען המדינה. אני וגבי מכירים שנים רבות והערכתי אליו רבה".
בהודעתו אחר הצהריים הסביר אשכנזי את החלטתו לתמוך בכניסה לממשלת האחדות עם בנימין נתניהו, שותפות שקרסה תוך כמה חודשים. "כחול לבן הציבה אלטרנטיבה שלטונית לנתניהו, והחלטנו להשפיע מבפנים מתוך שיקול של אחריות לאומית", אמר אשכנזי. "כך פעלתי כל חיי וכך אמשיך לפעול. בכל מקום בו היה סיכון על המדינה או סיכון עליי - בחרתי לקחת את הסיכון עליי".
הפירוק במפלגתו של בני גנץ החל מיד לאחר ההכרזה על בחירות רביעיות בתוך פחות משנתיים. הראשונים הבולטים שסיכמו עם גנץ על עזיבת כחול לבן היו חברי הכנסת אסף זמיר ומיקי חיימוביץ', ואליהם הצטרף אתמול שר המשפטים המתפטר אבי ניסנקורן שהחליט לחבור למפלגה שהקים ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי.
3 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
ניסנקורן. עזב לחולדאי, והתפטר
(צילום: אורן בן חקון)
ניסנקורן הגיש הבוקר מכתב התפטרות לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון גנץ שדרש ממנו לעשות זאת. במכתב לגנץ ציין ניסנקורן: "המתקפה נגד שלטון החוק אינה ביקורת בונה ולא מאבק אידיאולוגי. זהו מאבק אישי, של אדם אחד, המבקש להדק את לפיתת החנק סביב צווארה של המערכת במטרה להלך עליה אימים משיקוליו המשפטיים האישיים.
"המציאות הזו מחייבת להוסיף ולעמוד על המשמר. במאבק למען הדמוקרטיה הישראלית, אין לנו ברירה אלא לנצח".
גנץ, שהכריז אתמול כי ימשיך להוביל את כחול לבן גם בבחירות הקרובות, שיבח בנאומו את אשכנזי ואמר כי "גבי הוא חבר של שנים רבות, גם בחיים הצבאיים והפוליטיים. אני בטוח שהוא יבחר את הדרך הנכונה עבור עצמו ויהיה חלק מהמסגרת הכללית שלנו".
3 צפייה בגלריה
נבחרת כחול לבן
נבחרת כחול לבן
חברי "הקוקפיט" ב-2019. רק גנץ נשאר בכחול לבן
(צילום: AP)
לגבי ניסנקורן אמר גנץ: "אני מאחל לו את כל ההצלחה שבעולם. הוא היה המבצע, ואני הייתי המנווט. כך היה וכך יהיה גם בעתיד".
בהתייחסו לנטישה הגדולה ממפלגתו, אמר יו"ר כחול לבן: "אלה ימים לא פשוטים, אבל לפעמים צריך לגזום את הצמרות כדי שהשורשים יעמיקו. מי שלא רוצה, ילך. נבנה קבוצה חזקה ומלוכדת".
אשכנזי, הרמטכ"ל ה-19 של צה"ל, נכנס באופן רשמי לזירה הפוליטית לפני הבחירות שנערכו במרץ 2019. עם החלטתם של גנץ ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד על ריצה משותפת, הודיעו אז השניים כי אשכנזי יחבור אליהם ויוצב במקום הרביעי ברשימה המאוחדת.
לאחר הבחירות באפריל 2020, כחול לבן פיצלה את השותפות עם יש עתיד, ואשכנזי מונה לתפקיד שר החוץ.