4 צפייה בגלריה
 מכלת מכלית נפט איראנית איראן סעודיה
 מכלת מכלית נפט איראנית איראן סעודיה
המכלית האיראנית "סאביטי". עלתה באש ב-2019
פרטים נוספים על "החזית הימית" שמתפתחת בין איראן לישראל: לאחר הפרסום ב"וול סטריט ג'ורנל", לפיו ישראל תקפה בשנתיים האחרונות 12 ספינות איראניות שהיו בדרכן לסוריה, דווח אתמול ב"טיימס" הלונדוני כי לפחות אחת מאותן מתקפות שמיוחסות לישראל גרמה לדליפת נפט גדולה.
מדובר בפגיעה במכלית הנפט האיראנית "סאביטי" של חברת סינופה, שבבעלות חברת הנפט הלאומית של איראן. מיד אחרי אותו מקרה, באוקטובר 2019, האשימו האיראנים כי ישראל וסעודיה אחראיות לפגיעה במכלית. לפחות 100 אלף חביות דלפו משני חורים שנפערו בצדי הספינה, שעלתה באש בים סוף, מול ג'דה שבסעודיה.
ב"טיימס" נטען כי סביר להניח שהמוסד ואמ"ן תכננו ביחד את המתקפות, ושייטת 13 הייתה הזרוע המבצעת. הם טענו כי בחודש שעבר מוקש ימי הוצמד למכלית ליד חופי לבנון, אבל הבהירו כי אותה פגיעה שייחסו לישראל לא גרמה כפי הנראה לדליפת הנפט שהובילה לאסון הזפת. זאת, כי הזרמים היו גורמים לנפט לפגוע באזור צפוני יותר.
לפי ה"טיימס", אין מידע על קשר בין המכלית האיראנית "אמרלד" - שלפי התחקיר בישראל הדליפה ממנה גרמה לאסון הזפת - לבין פעולות חבלה. עם זאת הם ציינו כי "הסיפור כן מעלה חשדות שכתם הנפט שגרם לזפת נגרם מפעולה ישראלית אחרת שנכשלה, דרומית יותר, או מפעולת תגמול איראנית". השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל האשימה עם פרסום התחקיר הראשוני על אסון הזפת כי מדובר ב"טרור איראני סביבתי".
4 צפייה בגלריה
חוף עתלית
חוף עתלית
כתם זפת בחוף עתלית
(צילום: רויטרס)
מדובר צה"ל נמסר בנוגע לטענה שהועלתה ב"טיימס": "הטענה אינה נכונה. מבלי להתייחס לתוכן הכתבה, אין כל קשר בין פעילות זרוע הים לבין האונייה החשודה כאחראית לזיהום".
ביום שישי איראן הודיעה כי ספינת מטען שלה, "שארה קורד", ניזוקה לאחר שהותקפה בים התיכון. על פי סוכנות הידיעות האיראנית "נור ניוז", המקורבת למשטר האייתוללות, התקיפה התרחשה ביום רביעי. דובר חברת הספנות הלאומית של איראן (IRISL), עלי ריאסי, כינה את התקרית "פיגוע טרור". לדבריו, "הספינה ניזוקה קלות מעצם שהתפוצץ. לא היו נפגעים על הסיפון".
מאוחר יותר גבר החשד של האיראנים כי מאחורי התקיפה עומדת ישראל. סוכנות הידיעות "נור ניוז" דיווחה מפי גורם בצוות החקירה האיראני כי לפי המיקום של הספינה והנזק שנגרם לה, פעולה ישראלית היא אחת מהאפשרויות המובילות של החוקרים.
4 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם לספינה
הנזק שנגרם לספינה
"הליוס ריי". ישראל האשימה את איראן
(צילום: Aurora Intel)
מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, התייחס למצב ואמר כי "איראן הייתה על סף מלחמה כמה פעמים, אבל המנהיג העליון הצליח להרתיע את האויב ולגרום לו לסגת".
גם ישראל האשימה את איראן בתקיפת מכלית. בחודש שעבר פיצוץ פגע במכלית "הליוס ריי" שבבעלותו של איש העסקים הישראלי רמי אונגר מול חופי עמאן. הספינה לא טבעה ואיש לא נפגע. בישראל האשימו ישירות את איראן באחריות לפיצוץ הזה - האשמה שאותה טהרן הכחישה נמרצות, והעלו את האפשרות שהוא בוצע בעזרת חיבור מוקשים לדופן הספינה.