בארצות הברית גוברות ההערכות שעדויותיהם של חלק מהמשתתפים במהומות הקפיטול בתחילת החודש עלולות לסבך את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ במשפט שייערך לו בסנאט בחודש הבא. לפחות חמישה מהפורעים כבר אותתו בדבריהם כי בפריצתם לקונגרס בסך הכול עשו את מה שהנשיא ציפה מהם לעשות. הדמוקרטים, המקווים להרשיע את טראמפ בסעיף של "הסתה למרידה", צפויים להציג זאת כראיה נגדו בניסיונם לשכנע את חבריהם הרפובליקנים שלדברי הסתה שהשמיע טראמפ לפני הפריצה לקונגרס היה קשר ישיר למעשים.
11 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן בפעם האחרונה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן בפעם האחרונה
טראמפ עוזב את הבית הלבן בפעם האחרונה, ביום רביעי
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ג'ייק צ'נסלי, "המפגין הוויקינג". אין חנינה? "זו בגידה"
(צילום: gettyimages)
אחד הראשונים להפנות אצבע מאשימה אל טראמפ היה ג'ייק צ'נסלי, שהתפרסם בעולם כ"מפגין הוויקינג" שפרץ לקפיטול כשלראשו קרניים. כבר עם מעצרו טען שהוא ומפגינים אחרים באו "כי טראמפ קרא לכל הפטריוטים לבוא", ובסוף השבוע, בריאיון ל"דיילי מייל", כבר השתמש עורך דינו במילים חריפות יותר כשאמר כי מרשו סבור שטראמפ "רימה" אותו וגרם לו להשתתף במהומה. הוא אמר כי צ'נסלי חש שבמעשיו "נענה לקריאת הנשיא", ואת העובדה שטראמפ פינה את כס הנשיאות מבלי להעניק לצ'נסלי חנינה הוא הציג כ"בגידה".
טענות דומות השמיעה ג'נה ראיין, סוכנת נדל"ן שהעלתה לטוויטר תמונה שלה ליד חלון שבור בקפיטול. לטלוויזיה בדאלאס הסבירה את מעשיה כך: "אני מרגישה שעשיתי מה שהנשיא שלי אומר. עשיתי מה שהוא קרא לנו לעשות. הוא פשוט ביקש מאיתנו לטוס לשם. הוא ביקש שנהיה שם".
11 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
תומכי טראמפ אחרי שכבשו את מדרגות הקפיטול, לפני שבועיים וחצי
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס אדם ג'ונסון אחד המתפרעים נשא את הדוכן של ננסי פלוסי נעצר
ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס אדם ג'ונסון אחד המתפרעים נשא את הדוכן של ננסי פלוסי נעצר
אחד הפורצים, אדם ג'ונסון, נושא את דוכן הנאומים של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי. גם הוא נעצר
(צילום: גטי אימג'ס)
רעיון דומה עלה גם מדבריו של רוברט סנפורד, שבזמן המהומות תועד פוגע בשלושה שוטרים בקפיטול באמצעות מטף כיבוי. לפי מסמכים שהוגשו לבית המשפט, סנפורד הצהיר בפני חברו כי הוא וחבריו השתתפו בהתפרעות משום שצייתו לדברים שאמר טראמפ בנאום המשלהב שנשא נגד חברי הקונגרס שעה קלה קודם לכן מול הבית הלבן. בנאום ההוא קרא טראמפ לתומכיו להילחם בתוצאות הבחירות ולא לוותר, האשים את הקונגרס בגניבה, ואמר למפגינים שבתום העצרת "אנחנו הולכים לקפיטול". רבים מהם אכן הלכו לשם, אך טראמפ עצמו לא הצטרף אליהם.
עצור אחר, רוברט באואר מקנטקי, אמר ל-FBI: "צעדתי לקפיטול כי הנשיא טראמפ אמר לעשות את זה". בן דודו, אדוארד המנוויי, תושב וירג'יניה, אמר לחוקרים שהוא ובאואר צעדו לקפיטול "אחרי שטראמפ אמר משהו על להשתלט על שדרות פנסילבניה". עורכי דינו של טראמפ יוכלו מצדם לנסות לטעון במשפטו כי ההצהרות הללו של הפורצים לקונגרס הן בסך הכול אסטרטגיה משפטית של עורכי דינם, שמטרתה להסיט את האחריות מהם אל הנשיא וכך להקל את עונשם.

דיווחים: רפובליקנים מקדמים בחשאי הרשעה

בסוף השבוע הודיע יו"ר הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר כי סיכם עם הרפובליקנים שמשפטו של טראמפ בסנאט ייפתח בשבוע שיחל ב-8 בפברואר. תחילה רצו הדמוקרטים לפתוח בהליך קודם לכן, אבל הרפובליקנים ביקשו לעכב זאת מעט כדי לאפשר לטראמפ די זמן להיערך משפטית. יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי תעביר את סעיף האישום שאושר בבית נגד טראמפ, "הסתה למרידה", לידי נציגי הסנאט ביום שני הקרוב, והסנאטורים יושבעו כחבר מושבעים ביום שלישי. דיוני המשפט עצמו, כאמור, יחלו רק בחודש הבא.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב פיצוץ פגישה בין דונלד טראמפ ל מנהיג הדמוקרטים ננסי פלוסי צ'אק שומר
ארה"ב פיצוץ פגישה בין דונלד טראמפ ל מנהיג הדמוקרטים ננסי פלוסי צ'אק שומר
יו"ר בית הנבחרים פלוסי ומנהיג הרוב בסנאט שומר. אישום השבוע, משפט בעוד שבועיים
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
ה סנאטור מיץ' מקונל מנהיג ה רפובליקנים ב סנאט ארה"ב
ה סנאטור מיץ' מקונל מנהיג ה רפובליקנים ב סנאט ארה"ב
מנהיג הרפובליקנים בקונגרס מקונל. רומז שעשוי להצביע בעד הרשעה
(צילום: רויטרס)
כדי להרשיע את טראמפ, נזכיר, יידרש רוב של שני שלישים מהסנאטורים, ופירוש הדבר שבסנאט הנוכחי, שבו יש תיקו 50-50 בין רפובליקנים לדמוקרטים, יצטרכו הדמוקרטים לגייס את תמיכתם של 17 סנאטורים רפובליקנים – משימה קשה ביותר. עם זאת, בניגוד למשפט ההדחה הקודם נגד טראמפ, לפני כשנה, הפעם יש לדמוקרטים סיכוי מסוים להצליח, גם אם קטן. רשת CNN דיווחה בסוף השבוע כי אפילו מנהיג הרפובליקנים בסנאט מיץ' מקונל, שאותת כי הוא אינו פוסל אפשרות שיצביע בעד הרשעת טראמפ, תומך במהלך. לפי הדיווח, עשרות בכירים רפובליקנים מעודדים בחשאי חברי קונגרס ממפלגתם לתמוך במהלך, לדאוג שטראמפ לא יוכל להיות שוב נשיא לעולם, וכך לאפשר למפלגה לחדש את פניה ולהשתקם.
אם הדמוקרטים יצליחו ויביאו להרשעת טראמפ, יוכל הסנאט להצביע גם על האפשרות לאסור עליו להתמודד על הנשיאות בעתיד. לאישור הצעה כזו יידרש רוב פשוט, שהדמוקרטים יוכלו להשיג בקלות רבה יותר, משום שבמקרה של תיקו בסנאט הקול המכריע הוא של סגנית הנשיא הדמוקרטית, קמלה האריס.

שר הגנה שחור: לנקות את הצבא מגזענים

בינתיים נמשך בסנאט הליך אישור המינויים לממשל החדש של ביידן. ביום שישי אישר הסנאט את מינויו של לויד אוסטין לשר ההגנה, והוא יהיה האדם השחור הראשון שממלא את התפקיד הזה. הסנאטורים הצביעו בעד המהלך ברוב של 93 נגד שניים. לאוסטין בן ה-67 קריירה צבאית של 40 שנה, בכלל זה כראש הפיקוד המרכזי, האחראי על הכוחות האמריקניים במזרח התיכון. הוא פרש מהצבא ב-2016.
11 צפייה בגלריה
לויד אוסטין ביידן ארצות הברית שר ההגנה אמריקה
לויד אוסטין ביידן ארצות הברית שר ההגנה אמריקה
שר ההגנה החדש לויד אוסטין. להילחם באויב מבפנים
(צילום: AFP)
אוסטין הבטיח לפעול בין השאר לנקות את הצבא מגזענים וקיצונים. הבטחתו זו באה אחרי שהתברר כי בפריצה לקונגרס השתתפו גם כמה אנשי צבא בעבר ובהווה. בשימוע בסנאט לפני ימים אחדים אמר: "תפקידו של הפנטגון הוא להגן על אמריקה מפני אויבינו, אבל לא נוכל לעשות זאת אם כמה מהאויבים האלה נמצאים בתוכנו".
בסוף השבוע קיים הנשיא ביידן שיחות טלפון עם מנהיגים ממדינות בעולם לראשונה מאז השבעתו לנשיא. השלושה הראשונים היו ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. עם טרודו דן ביידן בין השאר בהחלטתו השבוע – עם כניסתו לתפקיד – לבטל את האישור לפרויקט צינור הנפט Keystone XL, שפעילים למען איכות הסביבה מתנגדים לו בחריפות אבל ממשלת קנדה תומכת בו נחרצות. הצינור, שפרויקט הקמתו החל לפני כעשור, אמור היה להתחיל לפעול ב-2023, והוא יועד להעביר עד 830 אלף חביות נפט ביום מאלברטה שבקנדה לנברסקה שבארה"ב. השבוע מסר טרודו כי קנדה "מאוכזבת" מההחלטה, אם כי ציין כי היא הייתה צפויה.
11 צפייה בגלריה
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו מסיבת עיתונאים שתק 20 שניות תגובה על דונלד טראמפ צבא נגד מפגינים
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו מסיבת עיתונאים שתק 20 שניות תגובה על דונלד טראמפ צבא נגד מפגינים
טרודו. אכזבה מהצעד הראשון של ביידן
(צילום: רויטרס)
מהבית הלבן נמסר כי בשיחה עם הנשיא המקסיקני אמר ביידן לאוברדור כי ממשלו מתכוון לבטל את הגישה "הדרקונית", כדבריו, של ממשל טראמפ בנוגע להגירה. הדוברת של ראש ממשלת בריטניה מסרה כי ג'ונסון בירך בחום את ביידן על החלטתו להחזיר את ארה"ב להסכם האקלים של פריז.
מסקר שפרסם אתמול בארה"ב מכון Morning Consult עולה כי רוב האמריקנים מסכימים עם הצעדים המרכזיים שנקט השבוע ביידן לביטול מדיניות טראמפ במסגרת הצווים הנשיאותיים שעליהם חתם, בכלל זה החזרה לארגון הבריאות העולמי, הפסקת הבנייה של החומה בגבול מקסיקו, ביטול "צו המוסלמים" והחיוב בעטיית מסכה במוסדות ושטחים פדרליים.

ג'יל והעוגיות: "לא אני אפיתי"

בסוף השבוע עוררו בארה"ב זעם תמונות שבהן נראו חיילי המשמר הלאומי נאלצים להעביר את הלילה שבין חמישי לשישי על רצפת בטון בחניון מחוץ לקפיטול, אחרי שקיבלו הוראה להתפנות מבניין הקונגרס, שאותו אבטחו השבוע סביב אירועי ההשבעה. במשמר הלאומי טענו כי משטרת הקפיטול היא שהורתה להם להתפנות, אבל במשטרה הכחישו. החיילים מצאו עצמם ישנים בחניון כמה שעות, חשופים לעשן מכוניות ובלי גישה הולמת לשירותים.

בעקבות הכעס שעוררו התמונות הורו כמה מושלים בארה"ב, בהם המושל הרפובליקני של פלורידה רון דסנטיס, לחיילי המשמר הלאומי שהגיעו ממדינותיהם לשוב הביתה. גם ועדה בסנאט פתחה בחקירה סביב התמונות, וחברי קונגרס רבים פרסמו הודעות גינוי. חברת בית הנבחרים הדמוקרטית אלכסנדרייה אוקסיו קורטז צייצה בטוויטר שהמשרד שלה פנוי, ושחיילים המעוניינים לישון בו מוזמנים לעשות זאת.
הנשיא ביידן עצמו התקשר בסוף השבוע לראשי המשמר הלאומי ושאל אותם מה יוכל לעשות עבור החיילים. אף שלא ברורה לגמרי שרשרת האירועים שגרמה לדחיקת החיילים אל מחוץ לקונגרס, בסופו של דבר הותר להם לשוב אליו, וכך היה.
11 צפייה בגלריה
ג'ילביידן מחלקת עוגיות
ג'ילביידן מחלקת עוגיות
ג'יל ביידן מחלקת עוגיות. "גם אני אמא של המשמר הלאומי"
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואשתו ג'יל
ג'ו ביידן ואשתו ג'יל
הגברת הראשונה והנשיא החדש, בשולי ההשבעה ביום רביעי
(צילום: AFP)
בצעד סמלי ביקרה אתמול הגברת הראשונה ג'יל ביידן חלק מהחיילים שעדיין נמצאים בשטח, חילקה להם עוגיות שוקו-צ'יפס מתנת הבית הלבן ודרשה בשלומם. "רק רציתי לבוא להודות לכולכם על כך ששמרתם על הביטחון שלי ושל משפחתי", אמרה להם. "הבית הלבן אפה עבורכם קצת עוגיות שוקו-צ'יפס". היא הודתה שהיא לא יכולה לומר שהיא אפתה אותן בעצמה. הגברת הראשונה ציינה בפניהם שבו ביידן, בנו המנוח של בעלה, שאותו גידלו יחד, היה בעצמו חייל המשמר הלאומי, "ככה שאני בעצמי אמא-של-משמר-לאומי".