ארצות הברית הודיעה אחר הצהריים (יום ג') כי היא מטילה סנקציות חדשות על אישים רוסים וחברות רוסיות בגין הרעלתו של פעיל האופוזיציה אלכסיי נבלני והשלכתו לכלא. אלה הסנקציות הראשונות שממשלו החדש של ג'ו ביידן מטיל על רוסיה מאז השבעתו לתפקיד ב-20 בינואר.

5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
ביידן ופוטין. עוד סנקציות יבואו
(צילום: AFP, EPA)
5 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני
מנהיג האופוזיציה נבלני. נשלח למושבת עונשין
(צילום: EPA)
ביידן הבטיח לנקוט קו נוקשה נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשל דיכוים של פעילי אופוזיציה רוסים והפעולות מערערות-היציבות של מוסקבה ברחבי העולם, בכלל זה מתקפות הסייבר שהיא מבצעת. הנשיא הקודם דונלד טראמפ, לעומת זאת, דיבר לא פעם בהערצה על פוטין ונתפס על-ידי הדמוקרטים כמי שבהימנעות מסנקציות חריפות על מוסקבה מאפשר לה להמשיך לעשות כרצונה. טראמפ אף סתר בשעתו את קביעת המודיעין האמריקני שהרוסים חיבלו בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016.
על הטלת הסנקציות הודיעו הערב גורמים בכירים בממשל, אולם הם לא חשפו מיהם הגורמים הרוסים הרשמיים שנגדם ייאכפו הסנקציות הללו. הסנקציות תואמו עם האיחוד האירופי, שהטיל היום גם הוא עיצומים על כמה אישים רוסים: התובע הכללי של רוסיה, ראש המשמר הלאומי, ראש שירות בתי הסוהר וראש ועדת החקירות של רוסיה – הגוף החוקר העליון במדינה.
5 צפייה בגלריה
מפגינים במוסקבה
מפגינים במוסקבה
בהפגנות נגד השלטון במוסקבה אחרי מעצר נבלני
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
רוסיה הפגנות למען אלכסיי נבלני עוצרים מפגינים ב מוסקבה
רוסיה הפגנות למען אלכסיי נבלני עוצרים מפגינים ב מוסקבה
שוטרים עוצרים מפגינים נגד שלטון פוטין במהלך המהומות
(צילום: EPA)
ממשל ביידן צפוי להכריז בשבועות הקרובים על סנקציות נוספות נגד רוסיה. גורמים רשמיים בממשל אמרו כי מלבד הסנקציות הנובעות מפרשת נבלני צפויה וושינגטון להעניש את הרוסים גם על מתקפת הסייבר הענקית נגד סוכנויות של הממשל האמריקני וחברות פרטיות שנחשפה לפני חודשים אחדים.

נבלני נשלחת למושבת עונשין

אלכסיי נבלני הוא איש האופוזיציה הבכיר ביותר ברוסיה, וזה שנים שהוא ואנשיו מפרסמים תחקירים שבהם מואשמים פוטין ובכירי משטר אחרים במעשי שחיתות. בקיץ האחרון התמוטט במהלך טיסה מאומסק למוסקבה אחרי שהורעל, כנראה בחומר הכימי "נוביצ'וק", שלפי החשד כבר שימש בעבר את שלטונות רוסיה להרעלה של מתנגדי משטר. בלחץ המערב התירה רוסיה לפנות את נבלני לטיפול בגרמניה, ושם הוא התאושש. נבלני והמערב מאשימים את פוטין ואנשיו בהרעלתו, טענה שבקרמלין דוחים בתוקף.
5 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ו אשתו יוליה נבלניה רוסיה
אלכסיי נבלני ו אשתו יוליה נבלניה רוסיה
נבלני ואשתו יוליה בבית המשפט בחודש שעבר
(צילום: AP, AFP)
בינואר, למרות איום המעצר המרחף מעליו, שב נבלני למוסקבה, ומיד עם נחיתתו נעצר בנמל התעופה. לדברי שלטונות רוסיה הוא נעצר משום שהפר את תנאי השחרור שנקבעו לו ב-2014, אז נגזרו עליו שלוש וחצי שנות מאסר על-תנאי בגין הלבנת כספים לכאורה – האשמה שכבר אז טען נבלני כי היא נובעת ממניעים פוליטיים. בהמשך החליט בית המשפט להפעיל נגדו את עונש המאסר, והוא נשלח לרצות אותו במושבת עונשין.
בעקבות מעצרו וכליאתו של נבלני יצאו בשבועות האחרונים עשרות אלפי רוסים להפגין ביותר מ-100 ערים נגד שלטון פוטין. ההפגנות הללו התפתחו למהומות ענק שבהן נעצרו יותר מ-10,000 בני אדם. זו הייתה המחאה הגדולה ביותר נגד השלטון שנראתה ברוסיה זה שנים.