שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל אמר בצהריים (יום ב') שצבא רוסיה ריכז כבר יותר מ-150 אלף חיילים בגבול עם אוקראינה ובחצי האי קרים, לפי נתונים שהעביר לשרי החוץ האירופים שר החוץ האוקראיני. מדובר במספר גבוה בהרבה מזה שעליו דווח עד כה, והוא מעצים את החשש שרוסיה נערכת לפעולה באוקראינה, שם הממשלה הפרו-מערבית בקייב מנהלת מלחמה נגד המורדים הפרו-רוסים בחבל דונבאס שבמזרח המדינה. ממש במקביל להצהרת בורל, וכשברקע המתיחות העמוקה בין מוסקבה למערב, הודיעה רוסיה כי נשיאה ולדימיר פוטין ינאם ביום חמישי השבוע בכינוס האקלים הווירטואלי שמארגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.

5 צפייה בגלריה
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא ארה"ב
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא ארה"ב
ביידן ופוטין. בינתיים יראו זה את זה רק בשידור מרחוק
(צילום: AP ,EPA)
היחסים בין רוסיה למערב, שממילא הידרדרו מאוד בעשור האחרון, נמצאים בימים אלה במצב נפיץ במיוחד: ארה"ב הטילה סנקציות חדשות על מוסקבה בטענה שזו התערבה במערכת הבחירות שלה; אירופה מודאגת מאוד מהדיווחים על התחדשות הלחימה במזרח אוקראינה ועל ריכוז הכוחות הרוסיים שם; ובמערב חרדים לגורלו של פעיל האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני, יריבו הגדול של פוטין, שמוחזק בכלא ושלדברי אנשיו מצבו הבריאותי מידרדר במהירות והוא "עלול למות בכל רגע".
בהצהרה שמסר בצהריים אמר שר החוץ האירופי בורל כי לנוכח העובדה שרוסיה ריכזה כבר יותר מ-150 אלף חיילים בגבול אוקראינה ובחצי האי קרים, שאותו סיפחה לידיה מאוקראינה ב-2014, "הסכנה להסלמה נוספת ברורה". עם זאת הדגיש כי לפי שעה האיחוד אינו מתכנן סנקציות חדשות נגד גורמים רוסים או גירוש של דיפלומטים רוסים.
5 צפייה בגלריה
רוסיה כוחות צבע נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי סיור חזית מזרח אוקראינה גבול רוסיה
רוסיה כוחות צבע נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי סיור חזית מזרח אוקראינה גבול רוסיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מגיע לחזית במזרח ארצו, בצל המתיחות עם רוסיה
(צילום: EPA)
ההודעה של בורל באה בעיתוי רגיש: רק שלשום הודיעה צ'כיה כי היא מגרשת משטחה 18 דיפלומטים רוסים, לטענתה אחרי שגילתה כי המודיעין הרוסי היה אחראי לפיצוץ מחסן נשק בצ'כיה ב-2014. לפי דיווחים בצ'כיה, מהמחסן הזה עמד לצאת משלוח אל סוחר נשק בולגרי, אולי כדי שיועבר לידי אויביה של רוסיה באוקראינה, והסוכנים הרוסים התכוונו לפוצץ את המשלוח הזה אחרי צאתו – אבל הוא התפוצץ עוד במחסן, וגרם למותם של שני עובדים צ'כים. מאות תושבים ביישובים הסמוכים למחסן נאלצו להתפנות. לפי צ'כיה, יש לה חשד סביר ששני סוכני המודיעין הרוסים הנאשמים בהרעלת הסוכן הכפול סרגיי סקריפל ובתו יוליה באנגליה ב-2018 הם שהיו אחראים לפיצוץ מחסן הנשק.
האיחוד האירופי, ארה"ב ושכנתה של צ'כיה פולין התייצבו לצדה של פראג בהחלטתה לגרש את הדיפלומטים, אבל מוסקבה דחתה בתוקף את ההאשמות, ואתמול היא הכריזה בתגובה על גירוש 20 דיפלומטים צ'כים מרוסיה. היום הודתה צ'כיה כי צעד התגובה הרוסי היה חריף מזה שצפתה, והודיעה כי תשקול צעדים נוספים. שר החוץ הצ'כי יאן המשק סיפר כי בישיבה שקיימו היום שרי החוץ של האיחוד האירופי הוא ביקש מהם להביע הזדהות מלאה עם ארצו.

5 צפייה בגלריה
ג'וזף בורל שר החוץ של האיחוד האירופי
ג'וזף בורל שר החוץ של האיחוד האירופי
שר החוץ האירופי בורל. כרגע לא מתוכננות עוד סנקציות
(צילום: רויטרס )
בצל המתיחות העמוקה הזו, אחר הצהריים הודיע הקרמלין כי פוטין יישא ביום חמישי נאום בוועידת הפסגה המקוונת שמארח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בעניין משבר האקלים. ההודעה הזו באה אחרי שבשבוע שעבר שוחח ביידן עם פוטין בטלפון לראשונה מאז שכינה את הנשיא הרוסי "רוצח". זמן קצר אחר כך הטיל הממשל האמריקני סנקציות חדשות על מוסקבה בעקבות הניסיון שלה להשפיע על הבחירות בארה"ב בשנה שעברה, אבל ברוסיה היו מי שבחרו להתמקד בעובדה שביידן הציע לפוטין להיפגש אותו, והציגו בעקבות זאת את ביידן כזה ש"מצמץ ראשון" בעימות בין השניים והראה סימני כניעה.
ההשתתפות של פוטין בפסגה של ביידן ביום חמישי הקרוב נתפסת כאיתות לכך שהוא עדיין פתוח לדיאלוג עם ארה"ב, למרות הסנקציות ההדדיות שהטילו זו על זו בימים האחרונים. בוועידת הפסגה, שנועדה לסמן לעולם כי המאבק בהתחממות הגלובלית עומד בראש סדר העדיפויות של ממשל ביידן, הוזמנו להשתתף 40 מנהיגים מהעולם.
המתיחות בין רוסיה למערב ממשיכה להיות מורגשת גם בשחקים. אחר הצהריים דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית "ריה" כי לפי משרד ההגנה הרוסי, מטוס מיג-31 של חיל האוויר הרוסי זיהה מטוס סיור מארה"ב ונורבגיה טס מעל ים ברנץ, שמצפון לרוסיה ולנורבגיה, והוא ליווה אותו החוצה משם. בשנים האחרונות דיווחו רוסיה והמערב על שורה של חדירות של מטוסים צבאיים למרחב האווירי זה של זה, ולא פעם איימו החדירות הללו להוביל להתלקחות מדינית וצבאית.