הודעת הרשויות במדינת וויסקונסין בסוף השבוע שהראפר קניה ווסט לא יוכל להופיע במדינה זו על טופסי ההצבעה בבחירות לנשיאות, מרחיקה אותו עוד קצת ממימוש הסיכוי התיאורטי – והקלוש ממילא – שהיה לו להגיע לבית הלבן.

7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 קניה ווסט עצרת בחירות רץ ל נשיאות
ארה"ב בחירות 2020 קניה ווסט עצרת בחירות רץ ל נשיאות
קניה ווסט עם אפוד מגן בעצרת הבחירות המוזרה שלו ביולי
(צילום: רויטרס)
ווסט הספיק עד כה להירשם ולהבטיח את הופעתו כמועמד לנשיאות רק בקומץ קטן ממדינות ארה"ב, מדינות שסך האלקטורים שהן מחלקות בבחירות יחדיו אפילו לא מתקרב ל-270 – מספר האלקטורים המינימלי הדרוש כדי להיבחר לנשיא. דווקא על רקע זה, דבקותו של ווסט בקמפיין שלו מגבירה את החשד במחנה הדמוקרטי שהריצה התמוהה שלו לנשיאות היא חלק מתרגיל פוליטי שמטרתו להגיש את הניצחון בנובמבר לדונלד טראמפ.
המועמדות של ווסט לנשיאות גרמה מלכתחילה להרמת גבות. העצרת המוזרה שבה השיק את הקמפיין שלו והציוצים שבהם ביקשה רעייתו קים קרדשיאן שהציבור יגלה חמלה כלפיו בשל ההפרעה הדו-קוטבית שממנה הוא סובל רק הגבירו את התהיות בנוגע למצבו הנפשי. אלא שבמישור הפוליטי-לחלוטין ריחף כל הזמן חשד נוסף: ווסט נחשב עד לאחרונה לתומך נלהב של הנשיא טראמפ, ובעבר נפגש איתו בבית הלבן ובמגדל טראמפ וזכה ממנו לשבחים. הודעתו כי יתמודד על הנשיאות מול אותו-טראמפ ומול המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן פורשה על-ידי רבים ממתנגדי הנשיא פחות כקריאת תיגר של הראפר על המועמד הרפובליקני, ויותר כניסיון של ווסט לגנוב מביידן מעט מקולות המצביעים השחורים, קהילה שיותר מ-90% מהמשתייכים אליה צפויים להצביע לדמוקרטים.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם קניה ווסט ארכיון
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם קניה ווסט ארכיון
עם הנשיא במגדל טראמפ בדצמבר 2016
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 קניה ווסט
ארה"ב בחירות 2020 קניה ווסט
חובש כובע Make America Great Again, סיסמת הבחירות של טראמפ
(צילום: MCT)
המגזין "פורבס" דיווח החודש כי מדברים שאמר ווסט בריאיון-בכתב לעורך בעיתון, השתמע כי הוא מודה במרומז שההתמודדות לא נועדה להביא אותו עצמו לבית הלבן, אלא רק להרחיק מצביעים מביידן ולפגוע בסיכויי הדמוקרטים לכבוש את הנשיאות. בהמשך פרסם ווסט ציוץ שבו טען כי "המטרה היא לנצח", אבל את החשד בנוגע למניעיו הגבירו דיווחים הולכים ומתרבים על כך שפעילים רפובליקנים – בהם עורכת דין שעבדה בקמפיין של טראמפ – מסייעים לו בהליך הסבוך של ההרשמה להתמודדות בכמה ממדינות ארה"ב, בהן מדינות המפתח וויסקונסין ואוהיו. לפני ימים אחדים נחשף כי ווסט נפגש לאחרונה עם בתו ויועצתו של הנשיא איוונקה טראמפ ועם בעלה ג'ארד קושנר, אף הוא יועץ בכיר בבית הלבן. לפי "פורבס", ווסט עצמו סיפר למקורביו שקושנר משוחח איתו כמעט מדי יום.
בקמפיין של טראמפ ממשיכים לטעון שאין להם שום קשר לריצה של ווסט לנשיאות, והנשיא עצמו הצהיר שהוא עדיין אוהב את הראפר ושאין לו שום נגיעה להחלטתו להתמודד. ווסט מצדו טוען שבפגישה עם איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר דן איתם רק בפרסום ספר שעניינו הוא העצמת השחורים בארה"ב.

גם 537 קולות יכולים להכריע

כשהכריז על מועמדותו ב-4 ביולי, יום העצמאות האמריקני, טען ווסט כי הוא רץ לנשיאות "כדי לשרת את אלוהים" וכי את "מפלגת יום ההולדת" שבמסגרתה יתמודד הקים תחת שם זה משום שכשינצח "זה יהיה יום ההולדת של כולם". לפי הצהרותיו, מדיניותו כנשיא תכלול מלחמה באלימות של שוטרים, התנגדות לעונש המוות ולגליזציה של מריחואנה.
7 צפייה בגלריה
קים קרדשיאן דונלד טראמפ בית לבן
קים קרדשיאן דונלד טראמפ בית לבן
קים קרדשיאן עם טראמפ בבית הלבן. "היועצת שלי"
7 צפייה בגלריה
אילון מאסק. המועמד לסוכנות החלל
אילון מאסק. המועמד לסוכנות החלל
אילון מאסק. המועמד לסוכנות החלל
כוכב ההיפ-הופ הצהיר גם שהוא מתנגד להפלות, אך הבהיר שלא יפעל לאסור אותן – במקום זה הציע לתגמל נשים שיוותרו על הפלה ב"משהו כמו עד מיליון דולר". תוכניתו למאבק בקורונה כוללת הטלת ספק בחיסונים, דבקות בתפילות ו"הימנעות מדברים שמכעיסים את אלוהים". בריאיון ל"פורבס" טען שרעייתו והיזם אילון מאסק הם יועציו הראשיים, ושבכוונתו להציע למאסק לעמוד בראש תוכנית החלל האמריקנית.
סקרים מרחבי ארה"ב מלמדים שהתמיכה שלה זוכה ווסט בקרב המצביעים מעטה ביותר, ומגיעה לכל היותר לשיעור של 2%, אבל אם כל מטרתו של ווסט, כפי שטוענים יריבי טראמפ, היא להסיט קולות מביידן, בתרחישים מסוימים גם השיעור הזה יכול להספיק כדי להסב לדמוקרטים נזק במקרה של בחירות צמודות.
מכיוון שבשיטת האלקטורים שבה מוכרעות הבחירות בארה"ב יש חשיבות למספר הקולות שגורף מועמד בכל מדינה כשלעצמה, ולא לסך הקולות שהוא גורף בארה"ב כולה, די בכך שווסט יצליח לזכות בכמה מאות או אלפי קולות שהיו צפויים ללכת לביידן באחת ממדינות המפתח שיכריעו את הבחירות, כדי שבקרב צמוד באותה מדינה יהיה זה טראמפ שינצח – וביידן יאבד את כל האלקטורים שלה. נזכיר כי בכמה מדינות מתנדנדות בארה"ב רשם טראמפ ניצחונות דחוקים ביותר בבחירות של 2016, בהן פלורידה (פער של 1.2%) ופנסילבניה (0.5%), וכי בשנת 2000 זכה ג'ורג' בוש הבן בנשיאות בזכות ניצחון בפער של 537 קולות בלבד בפלורידה.
7 צפייה בגלריה
תמונות השנה EPA קניה ווסט דונלד טראמפ בבית הלבן
תמונות השנה EPA קניה ווסט דונלד טראמפ בבית הלבן
טראמפ: "אין לי קשר לזה". עם קניה ווסט בבית הלבן
(צילום: EPA)
חשוב לזכור גם שווסט איננו האדם היחיד שרץ בבחירות לנשיאות כמועמד של "מפלגה שלישית", כלומר שלא מטעם המפלגה הדמוקרטית או הרפובליקנית, ולפיכך קולות שיוסטו אליו עשויים להצטרף לקולות שיוסטו מביידן אל מועמדים אחרים. גם הפעם מעמידות המפלגה הליברטריאנית והמפלגה הירוקה מועמדים משלהן לנשיאות, והם צפויים לגרוף יחדיו כ-3%-4% מהקולות, שיעור שעשויה להיות לו משמעות בבחירות צמודות. כך למשל בבחירות לנשיאות ב-2016 גרפה מועמדת הירוקים ג'יל סטיין 31,006 קולות במדינת וויסקונסין, מדינה שבה ניצח טראמפ את הילרי קלינטון בפער קטן של 22,177 קולות. ההנחה היא שרבים מאוד מהמצביעים לסטיין היו אנשי המחנה הליברלי, הקרובים יותר בעמדותיהם לקלינטון מאשר לטראמפ, ויש סיכוי גבוה שאילו היו מצביעים למועמדת הדמוקרטית היו מונעים מטראמפ את הניצחון שם.

איחור של 14 שניות

ווסט ותומכיו הרפובליקנים מנהלים כעת מרוץ אמיתי נגד השעון כדי לעמוד בכללי הרישום הסבוכים שעליהם נדרש לענות כל מועמד לנשיאות שרוצה להופיע בטופסי ההצבעה. לכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב יש כללי רישום משלה, ובין השאר נדרשים המועמדים להציג מסמך ובו די חתימות של תומכים במועמדותם.
בסוף השבוע הודיעה כאמור ועדת הבחירות בוויסקונסין, אחת ממדינות המפתח שצפויות להכריע את הבחירות, כי במדינה זו נכשל קניה ווסט במשימה: את מסמכי המועמדות שלו עם 2,000 החתימות הנדרשות הגישו נציגיו כמה דקות אחרי השעה 17:00 של 4 באוגוסט, מועד סגירת ההרשמה. בקמפיין של ווסט טענו שאנשיו איחרו רק ב-14 שניות ושאנשי הוועדה אישרו להם להגיש את הטפסים, ותומכיו טענו כי נעילת דלתות והגבלות תנועה שהוטלו בבניין שבו הוגשו המסמכים בגלל מגפת הקורונה הקשו על נציגיו להגיע בזמן. כל טענותיהם נדחו, אבל ווסט עדיין יוכל לערער על ההחלטה בבית המשפט.
עד כה הצליח ווסט להירשם כמועמד בשש מדינות: אייווה, ארקנסו, אוקלהומה, קולורדו, ורמונט ויוטה – מדינות המחלקות יחד רק 37 אלקטורים. מבין המדינות האלה, אייווה (6 אלקטורים) היא המדינה שבה מתנהל כרגע הקרב הצמוד ביותר – לפי סקרים טראמפ מוביל שם על ביידן בפער של קצת יותר מאחוז אחד. בנוסף הגיש ווסט את טופסי ההרשמה בלואיזיאנה, מינסוטה, וירג'יניה וטנסי, מדינות שמחלקות יחד 42 אלקטורים, אך לא ברור אם מועמדותו בהן תאושר. פירוש הדבר שלעת עתה יש לווסט סיכוי להופיע בטופסי ההצבעה במדינות שמחלקות יחד 79 אלקטורים בלבד.
מועמדותו של ווסט כבר נפסלה בארבע מדינות שבהן ביקש להירשם ושמחלקות יחד 51 אלקטורים: אילינוי, מונטנה ושתי מדינות הנחשבות למדינות מתנדנדות – וויסקונסין ואוהיו. בחלקן לא צבר די חתימות שאושרו כתקינות, באחרות הוגשו הטפסים באיחור. בעשרות מדינות נוספות ווסט החמיץ את מועד הרישום או לא עשה ניסיון ממשי להתמודד, בהן מדינות ענק כמו טקסס (38 אלקטורים) וניו יורק (29).

דור ה-Z עם קניה

ווסט טוען שברבות מהמדינות שבהן לא הספיק להירשם כדי להופיע בטופסי ההצבעה הוא מתכוון להסתמך על הצבעות write-in, הצבעות שבהן הבוחרים רשאים לרשום בעצמם שם של אדם שבניצחונו הם מעוניינים. גם להצבעות מהסוג הזה אין שום סיכוי לקרב אותו לרף האלקטורים הדרוש, אך אם יצטברו הצבעות רבות כאלה, הן עשויות לקבוע את זהות המנצח במדינה זו או אחרת. ב-2016 היו למשל בוויסקונסין 36,460 הצבעות write-in, גם כן יותר מהפער שבו ניצח שם טראמפ את הילרי קלינטון.
7 צפייה בגלריה
קלפי בחירות אמצע ארה"ב קליפורניה
קלפי בחירות אמצע ארה"ב קליפורניה
קולות ה-write-in יכולים להכריע. בקלפי בארה"ב
(צילום: AFP)
במחנה הדמוקרטי יש המאשימים את הרפובליקנים בניצול מצבו הנפשי של ווסט, אבל גם אם יתברר שאכן מדובר בתרגיל מחוכם נגדם, כלל לא בטוח שהדמוקרטים יהיו הניזוקים הראשיים. פרשנים וגורמים במחנה הרפובליקני מזהירים כי מכיוון שווסט ידוע כתומך של טראמפ, הוא עשוי לגרוף דווקא את קולותיהם של מצביעים מתומכיו הטבעיים של הנשיא. הם מדגישים גם כי שחורים בארה"ב אינם נוטים להצביע למועמד רק בשל היותו שחור, ושלפיכך יהיה קשה להסיט אל ווסט מצביעים שחורים דמוקרטים.
לעת עתה מסתמן שהתמיכה שלה זוכה ווסט בקרב שחורים זהה לתמיכה שלה הוא זוכה בקרב כלל המצביעים הרשומים – 2% לפי סקר Morning Consult ו"פוליטיקו". לתמיכה הגדולה ביותר – 6% – הוא זוכה בקרב מצביעים מדור ה-Z, שרבים מהם יצביעו בבחירות הקרובות לראשונה.