המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית ג'ו ביידן הצהיר לפנות בוקר (יום ד') כי לדעתו הוא והנשיא דונלד טראמפ אינם צריכים לקיים את העימות הטלוויזיוני השני ביניהם, המתוכנן לשבוע הבא, אם טראמפ יהיה עדיין חולה בקורונה במועד שבו הוא אמור להתקיים, 15 באוקטובר. השניים, נזכיר, קיימו את העימות הראשון ביניהם בשבוע שעבר, ואמורים לקיים עוד שניים עד לבחירות שייערכו ב-3 בנובמבר.

"אני חושב שאם יש לו עדיין קורונה, אנו לא צריכים לקיים עימות", אמר ביידן לעיתונאים. "נהיה חייבים לשמור על הנחיות בריאות קפדניות מאוד בעימות. יותר מדי אנשים נדבקו, זו בעיה חמורה מאוד". סגן הנשיא לשעבר טען כי הוא בהחלט רוצה להתעמת עם טראמפ במועד שנקבע, אך הוסיף כי הוא "לא יודע מה מצבו" של הנשיא מאז שאובחן כחולה קורונה בשבוע שעבר.
יותר מ-30 אנשים במעגל הקרוב של טראמפ כבר אובחנו כנשאי קורונה, והאחרון שבהם הוא סטיבן מילר, יועצו הבכיר של טראמפ, שהלילה נמסר כי אובחן כנשא. בעימות הקודם, בשבוע שעבר, טראמפ, ביידן והמנחה כריס וואלאס לא עטו מסכות, אבל שאר הנוכחים באולם כן נדרשו לעשות זאת. למרות הדרישה, כמה בני משפחה של טראמפ הסירו את המסכה לאחר שהתיישבו במקומותיהם.
10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
טראמפ וביידן בעימות. אחד מתוך שלושה
(צילום: AFP, gettyimages)
10 צפייה בגלריה
חיטוי הבית הלבן אחרי חזרתו של דונלד טראמפ
חיטוי הבית הלבן אחרי חזרתו של דונלד טראמפ
מחטאים את הבית הלבן, אתמול
(צילום: EPA)
כשנשאל לפנות בוקר על ההתבטאות של ביידן השיב טים מורטה, דובר הקמפיין של טראמפ: "הנשיא יהיה בריא ויתייצב שם. אין לביידן אפשרות לחמוק מזה, והאנשים שמגינים עליו בתקשורת לא יוכלו לחפות עליו". אמש, יממה אחרי ששוחרר מבית החולים, צייץ טראמפ בטוויטר שהוא "מרגיש נהדר" והוסיף: "אני מצפה לעימות בחמישי בערב, 15 באוקטובר, במיאמי. זה יהיה נהדר!".
רופאיו של טראמפ אמרו אמש כי בפגישה עם הנשיא הוא אמר להם שהוא אינו סובל מתסמינים של המחלה. בהודעת הבית הלבן נמסר כי לפי הרופאים מצבו של טראמפ מוסיף להיות "טוב מאוד". ד"ר שון קונלי, המוביל את הטיפול בנשיא, ציין שהמדדים של טראמפ תקינים, כולל רמת החמצן בדם. טראמפ, נזכיר, פונה לבית החולים אחרי שפיתח תסמינים של קורונה, ובשני מקרים אף נזקק לתוספת חמצן.

מחיצה בעימות הסגנים הלילה: "האריס רוצה מבצר"

בלילה הקרוב (בין רביעי לחמישי) יתקיים העימות בין סגנו של טראמפ, מייק פנס, לבין הסנאטורית קמלה האריס, הסגנית המיועדת של ביידן. העימות בין המועמדים לתפקיד סגן הנשיא אינו זוכה בדרך כלל לעניין רב במערכות בחירות, אבל הפעם הוא נתפס כחשוב מאי-פעם בשל מחלתו של טראמפ, גילם המתקדם של שני המועמדים לנשיאות, הטענות העקביות של טראמפ שביידן אינו צלול, ורמיזותיו של ביידן עצמו כי אם ייבחר ייתכן שיהיה נשיא של כהונה אחת בלבד.
10 צפייה בגלריה
פנס והאריס. תהיה חציצה?
פנס והאריס. תהיה חציצה?
פנס והאריס. תהיה חציצה?
(צילום: AFP, AP)
בארה"ב, נזכיר, סגן הנשיא הוא האיש שאמור להחליף את הנשיא עד לסוף כהונתו אם זה מפנה את התפקיד מסיבה כלשהי, כגון מוות, התפטרות או פרישה מרצון. מכיוון שהפעם הסיכוי שהסגן או הסגנית יחליפו את הנשיא הבא במהלך הכהונה נראה גבוה מבשנים רגילות, אמריקנים רבים חשים שיש צורך להכיר אותם טוב יותר.
כמו העימות בין טראמפ לביידן בשבוע שעבר, העימות שייערך בין פנס להאריס הלילה יועבר בשידור חי ב-ynet. לפי דיווחים בארה"ב, הוועדה האחראית על ניהול העימותים אישרה להציב בעימות הזה מחיצות פלסטיק שקופות שיפרידו בין פנס להאריס ובינם לבין המנחה, אם כי במטה פנס מתנגדים למהלך. לפי שעה לא ברור לגמרי אם המחיצות יוצבו. דוברת מטעם פנס, קייט מילר, לגלגה על הסנאטורית האריס ואמרה שייתכן שהיא רוצה "להקים מבצר סביבה".
בינתיים נמשכת ההצבעה המוקדמת: יותר מ-4 מיליון אמריקנים כבר הצביעו בבחירות, בין שדרך הדואר, באמצעות הטלה של פתקיהם לתיבות קלפי נייחות המוצבות באתרים שונים במרכזי הערים או בדרכים אחרות. מספר המשתתפים בהצבעה המוקדמת עד כה גדול פי יותר מ-50 מזה שהיה בתקופה המקבילה בבחירות 2016.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת אינדיאנה
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת אינדיאנה
שיא משתתפים בהצבעה המוקדמת. התור להצבעה באינדיאנה
(צילום: gettyimages)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת קלפי שיקגו
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת קלפי שיקגו
מצביעים מוקדם בשיקגו
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות הצבעה מקודמת אוהיו קלפי
ארה"ב בחירות הצבעה מקודמת אוהיו קלפי
סיכוי ל-65%. בהצבעה המוקדמת באוהיו
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות עמדה ל מסירת מעטפות עם פתקי הצבעה בהצבעה המקודמת אוהיו
ארה"ב בחירות עמדה ל מסירת מעטפות עם פתקי הצבעה בהצבעה המקודמת אוהיו
תיבה להטלת הפתקים בהצבעה המוקדמת באוהיו
(צילום: רוטרס)
בצל מגפת הקורונה, שתרחיק כנראה רבים מהקלפיות ביום הבחירות הרשמי, מספר המשתתפים בהצבעה המוקדמת השנה צפוי לשבור שיא של כל הזמנים. על סמך מספר המשתתפים בהצבעה המוקדמת עד כה, יש מומחים המעריכים כי שיעור ההצבעה הכללי יגיע עד לסיום הבחירות ל-65% (כ-150 מיליון איש) מבעלי זכות הבחירה – השיעור הגבוה ביותר מאז 1908.

סקר: יתרון ענקי לביידן בפנסילבניה

עם זאת, ההליכים הבירוקרטיים לקראת ההצבעה אינם עוברים ללא קשיים: אתמול נאלץ מושל פלורידה הרפובליקני רון דה סנטיס להודיע על הארכה של מועד הרישום להצבעה בבחירות, אחרי שמערכת ההרשמה המקוונת קרסה, כנראה בעקבות עומס הנרשמים, ולכן ייתכן שנמנעה מאלפים האפשרות להירשם כדי לממש את זכות ההצבעה שלהם.
10 צפייה בגלריה
שלטי תמיכה ב דונלד טראמפ ו ג'ו ביידן מחוץ לאתר הצבעה מוקדמת ב פיירפקס ב וירג'יניה בחירות נשיאות ארה"ב
שלטי תמיכה ב דונלד טראמפ ו ג'ו ביידן מחוץ לאתר הצבעה מוקדמת ב פיירפקס ב וירג'יניה בחירות נשיאות ארה"ב
פחות מחודש נשאר, הכנות אחרונות במחנות
(צילום: רויטרס)
פלורידה היא מדינה מתנדנדת מסורתית שבה צפוי קרב צמוד מאוד, וגם מספר קטן ביותר של קולות יכול להטות בה את הכף לכאן או לכאן. לפי שעה לא זוהתה חבלה מכוונת במערכת האון-ליין, גם לא מתקפת האקרים. בארה"ב, נזכיר, נערכים כל העת לאפשרות שהאקרים מחו"ל, בכלל זה מרוסיה ומסין, ינסו לשבש מערכות הקשורות להצבעה לקראת הבחירות.
בינתיים ממשיך ביידן לקבל בשורות טובות משדה הסקרים: אחרי שכמה וכמה סקרים הצביעו על כך כי מעמדו בקרב המצביעים התחזק מאז העימות הטלוויזיוני הראשון בינו לבין טראמפ, סקר שפרסמה אמש אוניברסיטת Monmouth מעלה כי כעת הוא צועד ביתרון של לא פחות מ-11% בפנסילבניה, אחת משתי המדינות החשובות ביותר במרוץ. הנתון הזה בא אחרי שלפני שבועות אחדים הצטמצם מאוד יתרונו שם, וכמה סקרים הצביעו על כמעט שוויון במדינה זו. המומחים מעריכים שכדי להשאיר לעצמו סיכוי לנצח בבחירות, טראמפ חייב לנצח הן בפנסילבניה והן בפלורידה.

זיכרונות ממלחמת האזרחים: "מנהיגות שתאחד"

ביידן נאם אתמול בעיר גטיסברג שבפנסילבניה, שבה התקיים אחד הקרבות העקובים מדם במלחמת האזרחים האמריקנית. הוא אמר כי כנשיא יניח את הפוליטיקה בצד וינסה לרפא את המחלוקות הגזעיות, הפוליטיות והכלכליות.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן נאום מהומות ג'ורג' פלויד
ארה"ב ג'ו ביידן נאום מהומות ג'ורג' פלויד
ג'ו ביידן. "מלחמה בלתי פוסקת"
(צילום: AP)
ביידן לא נקב בשמו של טראמפ, אך אמר כי המדינה חווה "מלחמה בלתי פוסקת בין המפלגות" המקשה מאוד להתמודד עם הנגיף, שכבר גבה את חייהם של כ-210 אלף אמריקנים. "מה שאנחנו צריכים באמריקה זו מנהיגות שמבקשת להפחית את המתח, שתאחד אותנו", אמר. "כנשיא, זה בדיוק מה שאעשה".
ביידן בחר לנאום במיקום משמעותי, ליד שדה הקרב בגטיסברג שבו הדף צבא האיחוד את חיילי הקונפדרציה ב-1863 בקרב שהפך לנקודת מפנה במלחמת האזרחים. שם גם נאם הנשיא לשעבר אברהם לינקולן את הנאום ההיסטורי שבו ציטט את הצהרת העצמאות האמריקנית, שלפיה כל בני האדם נולדו שווים – נאום שביידן הזכיר שוב ושוב בנאומו שלו.
פורסם לראשונה: 05:51, 07.10.20