דונלד טראמפ שוב רמז הלילה (יום ד') כי בכוונתו לרוץ לנשיאות ב-2024 אם לא יוכרז כמנצח בבחירות שזה עתה הסתיימו. בקבלת פנים בבית הלבן לרגל חג המולד אמר טראמפ: "אלה היו ארבע שנים מדהימות. אנחנו מנסים להשיג עוד ארבע. אם לא – נתראה בעוד ארבע שנים".
4 צפייה בגלריה
הנשיא טראמפ
הנשיא טראמפ
הנשיא טראמפ. "תמיד אומר שהבחירות האלה מזויפות"
(צילום: AFP)
טראמפ, נזכיר, מסרב להכיר בניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות, וממשיך להיאבק משפטית בתוצאות בטענה שניצחונו של ביידן הושג באמצעות הונאה וזיופים. אף שבתי המשפט דחו כמעט את כל עתירותיו, ואף שספירות חוזרות שהזמין בכמה מדינות לא שיפרו את מצבו אלא רק הגדילו את יתרונו של ביידן בהן, הוא ממשיך לטעון כי בסופו של דבר האמת תצא לאור והוא זה שיושבע שוב לנשיא ב-20 בינואר.
בקבלת הפנים השתתפו רבים מאנשי המפלגה הרפובליקנית, וחלק גדול מהמשתתפים נראו ללא מסכות, אף שארה"ב מתמודדת עם גל קשה של קורונה ומדווחת מדי יום על יותר מ-150 אלף נדבקים חדשים.
בסרטון מהאירוע הלילה נשמע טראמפ ממשיך להפריח טענות חסרות בסיס שלפיהן הבחירות נגנבו ממנו, אף שאמש אפילו שר המשפטים וויליאם באר, מבעלי הברית הנאמנים ביותר שלו, הודה בריאיון ל-AP כי משרדו לא מצא שום ראיה להונאת בחירות נרחבת, ולא מצא שום עדות למשהו שיכול היה לשנות את תוצאות הבחירות לנשיאות. "אין ספק שזו שנה לא רגילה", אמר טראמפ באירוע. "ניצחנו בבחירות, אבל הם לא אוהבים את זה. אני קורא לזה 'בחירות מזויפות', ותמיד אקרא להן כך'".
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עם בנו הבכור דונלד טראמפ ג'וניור
דונלד טראמפ עם בנו הבכור דונלד טראמפ ג'וניור
טראמפ עם בנו דונלד ג'וניור. מובילים במרוץ הרפובליקני של 2024
(צילום: AP)
לכל נשיא בארה"ב מותר לכהן בתפקיד בשתי כהונות של ארבע שנים. טראמפ הוא הנשיא המכהן הראשון זה 28 שנה שמפסיד בבחירות בתום כהונתו הראשונה. שני הנשיאים האחרונים שרשמו מבוכה כזו, ג'ורג' בוש האב ב-1992 וג'ימי קרטר ב-1980, לא שבו להתמודד לאחר מכן. לפי סקרים בקרב מצביעים רפובליקנים, נכון להיום אם טראמפ יתמודד שוב בפריימריז הרפובליקניים הוא ינצח בקלות. מועמדים בכירים נוספים הם בנו, דונלד טראמפ ג'וניור, סגן הנשיא מייק פנס והשגרירה לשעבר באו"ם ניקי היילי.

שיירות קרוונים ואיומים מיניים

הביקורת על דבקותו של טראמפ בטענות חסרות היסוד לזיופים הולכת וגוברת גם בתוך המפלגה הרפובליקנית. נציג בכיר של הרפובליקנים במערך הפיקוח על הבחירות במדינת ג'ורג'יה, אחת המדינות שבהן קיבל טראמפ ספירה חוזרת, הביע הלילה זעם על הרטוריקה סביב הבחירות והאיומים באלימות שנבעו ממנה, וקרא לנשיא לרסן את תומכיו.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות גבריאל סטרלינג מפקח בחירות ג'ורג'יה נגד הנשיא
ארה"ב בחירות גבריאל סטרלינג מפקח בחירות ג'ורג'יה נגד הנשיא
סטרלינג. "תגלו קצת מנהיגות"
(צילום: AP)
האיש, גבריאל סטרלינג, הוא הרפובליקני שפיקח על הכנסתה לשימוש של מערכת ההצבעה החדשה בג'ורג'יה. במסיבת עיתונאים הלילה תקף סטרלינג את טראמפ ואת שני הסנאטורים המייצגים את ג'ורג'יה בסנאט, סנאטורים שקראו למזכיר המדינה של ג'ורג'יה, בראד רפנספרגר, להתפטר מתפקידו בטענה שהבחירות במדינה נוהלו שלא כשורה.
"יש לך זכות לפנות לבתי המשפט", אמר סטרלינג בפנייה לטראמפ. "מה שאין לך זכות לעשות – אתה צריך להפסיק לתת לאנשים השראה לבצע מעשי אלימות. מישהו ייפגע, יירו במישהו, מישהו ייהרג, וזה לא צודק. עצור את זה, תתערב, תגיד לתומכים שלך 'אל תהיו אלימים, אל תזרעו אימה'. זה לא אמריקני".
לדברי סטרלינג, בשבועות האחרונים נסעו אנשים בקרוואנים מול ביתו של רפנספרגר, התקרבו לבית ושלחו איומים מיניים לאשתו. שוטרים הוצבו מחוץ לבתיהם של רפנספרגר וסטרלינג. טראמפ כינה בשבוע שעבר את רפנספרגר "אויב העם", וסטרלינג אמר כי ההצהרה הזו פתחה את הסכר למעשים מהסוג שציין. גם אנשים אחרים שהיו מעורבים בניהול ההצבעה בג'ורג'יה ספגו איומים.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב מזכיר המדינה של ג'ורג'יה בראד רפנספרגר
ארה"ב מזכיר המדינה של ג'ורג'יה בראד רפנספרגר
רפנספרגר. טראמפ קרא לו "אויב העם"
(צילום: רויטרס)
"אדוני הנשיא, לא גינית את המעשים האלה ואת השימוש בשפה הזו", אמר הלילה סטרלינג. "סנאטורים, לא גיניתם את השימוש בשפה הזו ואת המעשים האלה. זה חייב להיפסק". הוא קרא להם "לגלות קצת מנהיגות".
ג'ורג'יה, נזכיר, היא מעוז רפובליקני מסורתי, אבל ביידן הצליח לנצח שם את טראמפ – ניצחון ראשון של מועמד דמוקרטי לנשיאות בג'ורג'יה מאז ביל קלינטון ב-1992. מכיוון שביידן ניצח שם בשיעור של 0.3% בלבד נערכה ספירה חוזרת כדי לוודא שלא נפלו טעויות שיכולות היו לשנות את התוצאה, אבל הספירה הזו לא מצאה טעויות משמעותיות, והיא אשררה את ניצחון ביידן.