3 צפייה בגלריה
עליזה שפק ז"ל ובעלה יצחק שפק
עליזה שפק ז"ל ובעלה יצחק שפק
עליזה שפק ז"ל והרוצח יצחק שפק
יצחק שפק, שרצח לפני קצת יותר משנתיים את פרודתו עליזה שפק בדקירות סכין, נשלח ל-29 שנים מאחורי סורג ובריח - למרות בקשת הפרקליטות למאסר עולם. בית המשפט המחוזי בלוד גזר עליו 28.5 שנות מאסר בגין עבירת הרצח, והפעיל עוד חצי שנת מאסר על תנאי בעקבות הרשעה קודמת בתקיפתה של עליזה.
שפק בן ה-54, תושב נתניה, הורשע בספטמבר אשתקד כי דקר למוות את פרודתו עליזה באוקטובר 2018, במסגרת הסדר טיעון שנחשף ב-ynet. כחלק מהסדר הטיעון הוא הודה בעבירת רצח "רגילה" ולא בעבירה החמורה ביותר - רצח בנסיבות מחמירות. הצדדים לא הסכימו על העונש, והוא נקבע אתמול על ידי בית המשפט.

הרכב השופטים, בראשות השופטת ליאורה ברודי, דחה את הבקשה של הפרקליטות למאסר עולם בטענה כי יש להעניק משקל להודאה של יצחק ברצח. "שקלנו בכובד ראש את הנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה, ולא מצאנו לנכון לקבל את עתירת המאשימה להטיל על הנאשם את העונש המרבי הקבוע בחוק, קרי: מאסר עולם", כתבו השופטים.
"בהתחשב במכלול הנסיבות כפי שפורטו, ומבלי להתעלם מהרשעתו הקודמת של הנאשם, מצאנו להעניק משקל להודאתו שייתרה את העדת חלק מבני המשפחה וחסכה זמן שיפוטי, וזאת על אף קושי מסוים באופן שבו בחר הנאשם להביע חרטה. החלטנו אפוא למקם את עונשו של הנאשם באמצע מתחם העונש".
השופטים הוסיפו כי "הרצח של המנוחה, שהייתה כבת 53 שנים, גזל מבני המשפחה בת, אם ואחות, וזרע במשפחה הרס, אובדן ואבל עמוק שגרמו טלטלה קשה לכל אחד מבני המשפחה ולמשפחה כמכלול. המנוחה הייתה אישה חרוצה, מלאת חיים, נדיבה, טובת לב, אוהבת את בני משפחתה ונאהבת על ידם. הסתלקותה של המנוחה הותירה בנפש כל אחד מהם שברון לב וחלל גדול.
3 צפייה בגלריה
יצחק שפק
יצחק שפק
הרוצח יצחק שפק בבית המשפט, ב-2018. דקר 15 פעם עם סכין בשר
(צילום: שאול גולן)
כתב האישום נגד שפק הוגש נגדו חודש לאחר המקרה, וייחס לו אז עבירת רצח לפי החוק הישן, לפני הרפורמה בעבירות ההמתה. הרשעה לפי סעיף הרצח הזה הייתה מחייבת את השופטים לגזור עליו מאסר עולם. אולם לפי ההסדר בין פרקליטות מחוז מרכז לסנגורו של שפק, עו"ד גיל גבאי מהסנגוריה הציבורית, שפק הודה ברצח לפי החוק החדש. בהתאם לחוק זה, שפק הודה ברצח "בכוונה" שאינו נחשב לסעיף החמור ביותר של עבירות ההמתה. במקרה כזה לשופטים היה שיקול דעת אם לגזור מאסר עולם או להטיל על הנאשם עונש מופחת.
לפי כתב האישום המקורי נגד שפק, במהלך חיי הנישואין של הזוג התגלעו ביניהם קשיים ואלימות מילולית ופיזית מצד שפק כלפי בת זוגו. כבר מ-2016 הביעה עליזה בפני יצחק את רצונה להתגרש, בעוד הוא ביקש להמשיך בחיי הנישואין. במאי 2018 עזבה עליזה את הבית ועברה להתגורר בדירה אחרת. כמה שבועות לאחר מכן נחתם בין השניים הסכם גירושין, ונקבע מועד לדיון בבית הדין הרבני לצורך מתן גט. בחודשים שקדמו לדיון, המשיך יצחק לומר שהוא רוצה בשלום בית.
ב-9 באוקטובר 2018 פרץ ויכוח בין השניים במהלך נסיעה משותפת ברכבו של יצחק. עם הגעתם לדירתה של עליזה בנתניה, יצחק סילק אותה מהרכב תוך כדי צעקות וקללות. למחרת, כך נכתב באישום, הם המשיכו להתווכח בהודעות טקסט, ובהמשך יצחק החליט להביא למותה של עליזה.
באותו הערב נכנס יצחק לדירתה של עליזה, מצויד בסכין בשר חדה, ודקר אותה בעוצמה 15 פעמים בפלג גופה העליון – והיא נהרגה. יצחק יצא מהדירה, נעל אותה מבחוץ וזרק את המפתחות של הדלת במסתור סמוך. לאחר מכן הוא הלך לבעל הדירה שגר מעל, ביקש ממנו להגיד לארבעת ילדיו שהוא אוהב אותם, ונמלט מהמקום.
3 צפייה בגלריה
מעצר יצחק שפק
מעצר יצחק שפק
מעצרו של שפק באוקטובר 2018, בתום מצוד נרחב שנפתח אחריו לאחר שנמלט
בהמשך שב יצחק לביתו, החליף חולצה, ונסע לכיוון מושב אביחיל – שם התחבא מהרשויות. יצחק התקשר לחברו והודיע לו שרצח את אשתו, וזה דיווח למשטרה על הרצח. בעקבות כך החל מצוד נרחב אחר שפק, ובלילה שלאחר הרצח אותר רכבו בין המושבים אביחיל וכפר ידידיה. במצלמות האבטחה נצפה יצחק חוצה ברגל את המחסום, והסכין שבאמצעותה בוצע הרצח נמצאה בזירה. חבר בכיתת הכוננות של עמק חפר הבחין ביצחק ובעקבות כך הוא נעצר.
ברקע יצוין כי יצחק הורשע בעבר בתקיפת זוגתו לשעבר. ב-2016 התלוננה עליזה שהוא תקף אותה, ותלונתה התגבשה לכדי כתב אישום. בפברואר השנה הוא הורשע בעבירה ונידון לחצי שנת מאסר על תנאי. בנוסף הוא התחייב לשלם 5,000 שקל אם יחזור על אותה עבירה.
ורד, אחותה של המנוחה, אמרה ל-ynet בתום הדיון הקודם בבית המשפט: "שנתיים הדמעות שלי לא זולגות, אחותי נרצחה בדם קר, מוות שתוכנן מראש. עצוב לי מאוד, אין לי מילים. איך ממשיכים? איך חיים בלי דמותה בלי אחותי? כל החיים שלי עצובים לגמרי. אין לנו חיים".
סנגורו של שפק, גיל גבאי מהסנגוריה הציבורית, מסר היום בעקבות גזר הדין: "שפק הביע צער וחרטה עמוקים בפני ילדיו, משפחתו ובית המשפט על רצח אשתו, הגם שאין בכך כדי להקהות את עוצמת הפגיעה בשל מעשיו החמורים. בצד האמור, בית המשפט הנכבד קיבל את עמדתנו ודחה את בקשת התביעה לגזור עונש מאסר עולם, תוך שהתחשב בכלל הנסיבות, לרבות התיקון המשמעותי בכתב האישום במהלך ניהול ההוכחות, לקיחת האחריות ועברו הפלילי".