שירה איסקוב, שניצלה בראש השנה מניסיון רצח על-ידי בעלה, דיברה היום (שני) בפני הוועדה לשוויון מגדרי שעסקה בהסדרי הטיעון המתגבשים במקרים של אלימות במשפחה. "כשמתחילים מו"מ להסדר טיעון, לקורבן אין שום דעה בנושא", אמרה איסקוב. "אין לה יכולת להביע דעה בכלל. אם הפרקליטות או הסנגור הסכימו על העונש זה מספיק והעסקה נחתמת. אף אחד לא יבוא וישאל את דעתי או דעה של מישהי אחרת. אנחנו נצטרך לקבל את זה, וזה משהו שלא מתקבל על הדעת".
2 צפייה בגלריה
חצי חצי שירה איסקוב מיכל סלה
חצי חצי שירה איסקוב מיכל סלה
מימין: שירה איסקוב שניצלה, מיכל סלה שנרצחה בידי בעלה
(צילום: אביגיל עוזי, יעל פרידסון)
2 צפייה בגלריה
שירה ואביעד משה
שירה ואביעד משה
שירה בבית החולים. מימין: הבעל המואשם בתקיפתה
(באדיבות המשפחה)
איסקוב הסבירה כי "הקורבן צריכה לחשוש לחייה במשך שנים, כי כשהגבר האלים הזה ישתחרר זה לא משנה לאף אחד. מבחינתם, העסקה אושרה ונחתמה על ידי שני הצדדים וממשיכים לתיק הבא. לאף אחד לא אכפת ולא חושב על הפחד שהקורבן ממשיכה לחיות איתו. מה יהיה אז, מי יגן עליה? צריך לשנות פה את היוצרות ולתת לנפגעות להביע את עמדתן ואת הסכמתן להסכם הטיעון שבו הן נפגעות, כדי שירגישו ביטחון ושצועדים איתן את הדרך הקשה".
שירה שאלה את הח"כים: "למה צריך לעבור את זה שוב ושוב? כבר נתתי את העדות שלי במשטרה לחוקרת, למה עוד פעם צריך לבוא ולהישאל על כל כך הרבה שאלות ודברים כואבים? למה אני עוד פעם צריכה לראות את האיש הזה שניסה לרצוח אותי ואמר לי את לא תהיי האימא של הילד שלך? בעל כורחי הפכתי לסמל במאבק לאלימות נגד נשים".
בארגוני הנשים טוענים כי הסדרי הטיעון, המקלים עם הנאשמים, והעובדה שנשללת מהקורבנות אפשרות להתנגד לכך – יוצרת תחושת אי אמון כלפי המערכת. במכתב שנשלח למשנה ליועץ המשפטי לממשלה נכתב כי "בשנים האחרונות חל מפנה משמעותי ביחס הציבורי לנושא האלימות במשפחה. עם פרוץ הקורונה היקף התופעה ותיאורי הסבל של נשים החיות תחת סכנה מתמדת של אלימות מבית נחשפו בממדיהם ההרסניים.
"נשים ששנים רבות שתקו מחשש שלא יאמינו להן, מבושה, אימה או חשש כי תלונה רק תרע את מצבן – לראשונה מתלוננות ומדברות בגלוי. עבור אותן נשים, הסדרי טיעון, הפחתת העונש ובעיקר תיקון סעיפי האישום הן השתקה וחוסר הכרה ציבורית בתופעה של עבירות מין ואלימות במשפחה".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, חבר הכנסת עודד פורר, אמר כי ""חייבים לשנות חקיקה בעניין מעמד הקורבן בהסדרי טיעון. שירה השמיעה את קולן של נשים רבות שנרמסו תחת הסדרי טיעון מקלים. הסדרי טיעון שהפכו תקיפות אלימות למעידות חד פעמיות. טובת הקורבן חייבת לבוא לפני כל החלטה וכל הסדר טיעון".
יו"ר ישראל ביתנו, חבר הכנסת אביגדור ליברמן, אמר כי "אתמול הרמתי טלפון לאחד מעורכי הדין המובילים בישראל וביקשתי שיביע דעתו על הניסיון הזה של הפרקליטות להגיע לעסקת טיעון. הוא אמר - ואני מצטט - 'מישהו בפרקליטות יצא מגדרו כדי להיטיב עם הרוצח. אין הסבר אחר למה חייבים להגיע לעסקת טיעון כשכל העדים נמצאים בחיים ויכולים לתת עדות ראשית'. זה מאפשר לרוצח להיות אפוטרופוס בניגוד למה שחוקקנו, זה גם מאפשר לו אופציה לסחיטה, לסחוט את הקורבן בנושא הגט".
נציגת הפרקליטות, עו"ד טוני גולדנברג, התייחסה לדברי ח"כ ליברמן ולפרסומים ואמרה: "אני מצויה בכל תיקי הרצח וניסיון רצח שמתנהלים בארץ. אנחנו תמיד מלווים נפגעי עבירה, ולהערכתי המקצועית בתיק הזה לא יהיה הסדר טיעון ולא ירדו מעבירת הניסיון לרצח. לגבי הפרסומים – אנחנו חיים בעידן של מציאות מדומה".