2 צפייה בגלריה
זיו חג'בי וקים לבנגרונד יחזקאל
זיו חג'בי וקים לבנגרונד יחזקאל
קורבנות הפיגוע קים לבנגרונד יחזקאל וזיו חג'בי
בית המשפט הצבאי בעופר הרשיע היום (שלישי) את אחמד עבדה באי מניעת הפיגוע בברקן, לאחר שהודה במיוחס לו בכתב האישום. לדיון הגיע רפי לבנגרונד, אביה של קים לבנגרונד יחזקאל שנרצחה בפיגוע. באותו פיגוע נרצח גם זיו חג'בי. מוקדם יותר השנה הורשע פלסטיני נוסף באי מניעת הפיגוע.
לפי כתב האישום עבדה ידע על כוונת המחבל אשרף נעאלווה להוציא אל הפועל פיגוע, ולא מנע זאת. כחודש לפני הפיגוע שיתף נעאלווה את עבדה בתוכניתו לבצע פיגוע במקום עבודתו באמצעות כלי נשק שרכש ולמות כשהיד. לאחר מכן סיפר המחבל נעאלווה לעבדה כי הצליח להיכנס למקום עבודתו באזור התעשייה ברקן כשהוא חמוש בנשק מבלי להיתפס. בהמשך אף הראה נעאלווה לעבדה את הנשק, סיפר לו כי הכין צוואה, שוחח טלפונית עם ספק תחמושת עבור הנשק בזמן שעבדה היה לידו ושמע את השיחה.

כשלושה ימים לפני הפיגוע אמר נעאלווה לעבדה כי "יאסוף כמה עובדים יהודים ביחד וירצח אותם בירי בנשק ה'קרלו', כי יהיה לו קל לרצוח ככה יותר יהודים". נעאלווה שיתף את עבדה בתכניות בריחתו, במקרה שלא ימות, כולל מיקום מערה שבה תכנן להסתתר, כדי שעבדה יוכל לעזור לו בעת הצורך.
עבדה ונעאלווה נפגשו מדי יום בימים שקדמו לפיגוע, שוחחו על צוואתו של נעאלווה ועל נושאים נוספים. בלילה שלפני הפיגוע שלח המחבל הודעה לעבדה שלפיה הוא "יתפוצץ כמו הווספה של צדיק" (לא ברור לאיזה "צדיק" התכוון המחבל). למחרת ב-7 באוקטובר 2018 הגיע המחבל אשרף נעאלווה למפעל אלון שבו עבד כשהוא חמוש ברובה. הוא כלא את העובדים ורצח את קים לבנגרונד וזיו חג'בי. לאחר מכן נמלט מכוחות הביטחון במשך כחודשיים עד שחוסל על ידי לוחמי ימ"מ וצה"ל.
2 צפייה בגלריה
חמאס פרס את חסותו חסות על מחבל פיגוע ברקן אשרף נעאלווה
חמאס פרס את חסותו חסות על מחבל פיגוע ברקן אשרף נעאלווה
כרזה של חמאס עם תמונת המחבל
בכתב האישום נאמר כי עבדה "לא פעל בכל אורח סביר למניעת המעשה". עבדה הורשע בעבירה של אי מניעת פיגוע. דיון הטיעונים לעונש יתקיים בהמשך.
עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו המלווה את משפחות הקורבנות אמר: "משפחות הנרצחים ידרשו להשית על הסייען את העונש המקסימלי האפשרי. בנוסף נגיש תחשיבי נזק בשם משפחות הנרצחים ונדרוש להשית על הנאשם פיצויים רבים בשל הנזקים שנגרמו למשפחות. בשלב הבא נדרוש מהרשויות להגדיל בחוק הצבאי את הענישה על אי מניעת פיגועים, בכדי להגדיל את ההרתעה. זהו צעד הכרחי לעצירת הטרור, צעד מציל חיים".
מוקדם יותר השנה נגזרו ארבע שנות מאסר על פלסטיני נוסף שלא מנע את הפיגוע - מוחמד חרסה. גם לו סיפר נאעלווה על תוכניותיו לרצוח יהודים. הוא הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירה של אי-מניעת פשע ונגזרו עליו ארבע שנות מאסר. בחודש שעבר דחה בית המשפט את ערעורו והותיר על כנו את העונש. גם אמו של המחבל וואפה נעאלווה הורשעה ב-2019 באי מניעת הפיגוע. אחיו אמג'ד הורשע באי מניעת החזקת נשק ושיבוש הליכי משפט ונידון לשנת מאסר בפועל.