בזמן שכולם מדברים על כן או לא פעולה ברפיח, נראה כי כובד המשקל המלחמתי נוטה באופן משמעותי לאזור יהודה ושומרון. מזירה משנית, כפי שהוגדרה על ידי צה"ל שעסוק במלחמה בדרום ובלחימה בצפון, הופכת הגזרה הזו אט-אט לזירה משמעותית יותר ביחס לזירות האחרות.
3 צפייה בגלריה
כוחות סמוך לזירת ניסיון הפיגוע בבנימין
כוחות סמוך לזירת ניסיון הפיגוע בבנימין
זירת הפיגוע בבנימין, הבוקר
(צילום: דוברות מועצת בנימין)
קצב הפיגועים, שהיו יכולים להיות קטלניים בהרבה, לא פוסק. הם מגוונים, עם אמצעי לחימה מסוגים שונים, ואינם מרוכזים רק בתא שטח אחד. מפיגוע מטען ומשיכה בשומרון, שבו נפצעו שבעה לוחמי צה"ל, דרך פיגוע ירי בתחנת דלק בבנימין, ירי בכביש מעלה אדומים, פיגוע ירי בעציון בו נפצעו לוחמי שב"כ (תקרית חמורה שרב הנסתר על הגלוי בה), דרך ניסיון פיגוע הירי בחברון בבית הקברות בשבת שעברה, שבנס נגמר ללא נפגעים - ועד הפיגוע הקשה אתמול בבוקר שבו נפצעו שמונה בני אדם מאש מדויקת של מחבל פלסטיני, במהלך חילופי אש.
לצד אלו התרחשו בשבועיים האחרונים עוד ניסיונות של פיגועי ירי ומטען, שבנס נגמרו ללא נפגעים, אבל הם רק הולכים וגוברים. לאחר הפיגוע אתמול נפגש אלוף פיקוד המרכז עם נציגי ההתנחלויות בטלמונים, ופרס בפניהם את תמונת הקרב.
על פי גורמים שנכחו בשיחה, האלוף הסביר כי המחבל היה תחת "אחיזה מבצעית" של הכוחות. כלומר, הכוחות ידעו היכן נמצא המחבל בכל רגע נתון, ולא הייתה סכנה לאזרחים ולכוחות. בנוסף, מסוק הקרב והזיק הוקפצו ממש בתחילת האירוע, והמסוק אף ביצע ירי. עם זאת, תנאי מזג האוויר היו קשים ולא הייתה אחיזה על המיקום המדויק של המחבל ולכן הוא החטיא את המטרה (המחבל). בסופו של דבר הוחלט על ירי טילים, ששוגרו מהמסוק ופגעו במחבל שחוסל בתום מצוד של שעות.

בכל רגע כזה אפשר לפעול בצורה איטית יותר, ולא לסכן כוחות. זהו אחד הלקחים מהפעולה הקשה שהתרחשה בספטמבר 2022 בגזרת מנשה, בפעילות שבה נהרג רב-סרן בר פלח ז"ל, סגן מפקד סיירת חטיבת הנח"ל.
בנוסף, התברר כי המחבל היה עם נשק מדויק וצלף בכוחות כאשר הוא מדלג בין השיחים. בצה"ל מבינים כי מדובר באירוע חמור וחריג מאוד, וכך גם השימוש במסוק קרב שיורה טילים ביהודה ושומרון.

צה"ל בהתקפה, גם עם מטוסי קרב

ברוב המקרים נסגר המעגל עם המחבלים. או שהם מחוסלים מיד, או שהחשבון איתם נסגר זמן מה לאחר מכן. עניין סגירת המעגל הוא חשוב בפיקוד המרכז, ומושקע בו מאמץ רב. הוא מרכז בתוכו שילוב של מודיעין משותף לצה"ל ושב"כ, יכולות איסוף, חוזי, אחיזה על היעד, והקפצת כוחות מיוחדים לנטרול האיום בזמן אמת.
כל אלו הן פעולות שבעבר היו דורשות זמן רב עד שהניבו פרי, וכיום משך הזמן הזה קצר באופן משמעותי. המשמעות בסגירת המעגל היא כמובן נטרול האיום מצד המחבל, אבל היא גם תורמת להרתעה של מפגעים אחרים שמבקשים לבצע פיגועי ירי.
3 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל ביהודה ושומרון
פעילות צה"ל ביהודה ושומרון
צה"ל פועל באגרסיביות בלב מחנות הפליטים, דבר ממנו נמנע במשך זמן רב
(צילום: דובר צה"ל)
מלבד זאת, "כלי העבודה" שבהם משתמש פיקוד המרכז באיו"ש לא זכורים מאז "חומת מגן" ב-2002. מיחידות מיוחדות, אמצעי מודיעין שמוסטים לטובת סיכול ומצוד מחבלים - ועד שימוש במטוסי ומסוקי קרב של חיל האוויר, כמו גם רחפנים וכטב"מים. לכל אלו יש להוסיף את הפעילות האגרסיבית בלב מחנות הפליטים - פעילות שצה"ל נמנע ממנה תקופות ארוכות לפני המלחמה, מחשש להתנפצות בזירות שונות.
באותן פעילויות פוגעים הכוחות במחבלי מחנות הפליטים ובפעילים בולטים, מבצעים חישוף והרס תשתיות טרור וכבר עצרו מפרוץ המלחמה יותר מ-3,600 מבוקשים (כ-1,600 מהם מזוהים עם חמאס). דבר משמעותי יותר הוא פעולות הסיכול של שב"כ: לוחמי ולוחמות הארגון סיכלו מתחילת השנה מאות פיגועים. זכור בעיקר המקרה של המחבל שהיה בדרכו לאחת מערי המרכז עם מטען חבלה ונשק, שתכנן ככל הנראה לבצע פיגוע משיכה קטלני בלב עיר מרכזית. שב"כ וצה"ל הצליחו לעצור אותו ולסכלו מבעוד מועד.
כאן גם יש לעמוד על ההבדל בין פיגועים שיש עליהם מודיעין מוקדם, ומסוכלים מראש בשל כך - לבין כאלו שאין עליהם מידע שכזה, כמו הפיגוע שאירע אתמול. היכולת לסכל או לסיים אותו ללא נפגעים מורכבת מאוד.

אתגר הנשק - והחשש: ינסו להבריח חומר נפץ תיקני

על פניו, נראה כי בכל רגע נתון עלול להתרחש פיגוע קטלני ביהודה ושומרון. מבט על הפיגועים האחרונים מגלה כי כמויות הנשקים ואמצעי הלחימה המפוזרים בשטח הם בלתי-נגמרים. כמעט לכל מי שרוצה לבצע פיגוע יש יכולת להשיג אמל"ח: מנשקים אוטומטיים דרך מטענים ועד נשקים מאולתרים.
3 צפייה בגלריה
סיכול תשתית טרור
סיכול תשתית טרור
רוב מטעני החבלה באיו"ש הם בייצור עצמי. ארכיון
(צילום: תקשורת שב"כ)
בכל הנוגע למטענים, ברוב המקרים מדובר בייצור עצמי - אך החשש הוא מהחדרה של חומר נפץ תיקני לאזורי יו"ש, דבר שישנה את ההתמודדות של צה"ל עם הטרור באזור. העובדה שעד כה לא ידוע על מקרה שבו בוצע פיגוע מטען עם אמל"ח תקין - מעידה על יכולות המודיעין והסיכול בפיקוד המרכז.
ברקע יש גם מימון מבחוץ של ארגוני הטרור. פעילי חמאס וג'יהאד איסלאמי מעבירים כסף רב לתוך מחנות הפליטים, ומשדלים צעירים פלסטינים לבצע פיגועים - מירי לעבר עמדות צה"ל ועד פיגועי ירי לעבר כלי רכב ישראליים - בתמורה לאלפי שקלים. המחבלים השתכללו, ופיגועי משיכה כמו זה שהתרחש בפיגוע שבו נרצח אלחנן קליין ז"ל, וכן בחומש החודש, הם פיגועים שמעידים על תשתית, כסף, מימון - וגם הכנות מראש.

הנתון המטריד: הפיגועים מתפזרים בכל יהודה ושומרון

אחת הבעיות המטרידות ביותר היא התפשטות הפיגועים לכל אורך יהודה ושומרון. אם בעבר בצה"ל ובשב"כ הצליחו לייצר דיפרנציאליות בין הערים ולתחם את הטרור רק בצפון השומרון - הרי שרצף הפיגועים האחרון פרוס כמעט לכל אורך הגזרה: מחברון (מחבל בבית הקברות) דרך עציון (מחבל שיורה על 2 אנשי שב"כ) ובנימין (הפיגוע בתחנת הדלק ליד עלי ואתמול באזור טלמונים) - ועד צפון השומרון (רצף הפיגועים בחומש).
על אף שככל הנראה אין קשר רב בין הפיגועים - חלקם בוצעו על ידי מפגעים בודדים ומאחורי חלקם עמדה תשתית מסודרת - העובדה שהם מתרחשים לכל אורך הגדה היא מטרידה, ודורשת תגבורים וכוחות מיוחדים בכל האזור. בפיזור שכזה החשש הוא כמובן מהצטרפות של הרחוב הפלסטיני למהומות, ופרוץ הפרות סדר המוניות שיכללו עימותים עם צה"ל על בסיס יומי בלב הערים - דבר שיערער את היציבות הביטחונית המעורערת ממילא.
לצד זאת, יש לציין כי בתקופה האחרונה ניתן להבחין בפעילות יתר של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית מול חמושים פלסטיניים ברחבי הערים ובמחנות הפליטים. כך למשל באזור שכם, שבה חיזקה במעט הרשות את אחיזתה.
כמו בעזה, גם ביהודה ושומרון אפשר להרוג אלפי מחבלים, הפתרון הצבאי יקנה אולי שקט - אבל זמני. לולא מדיניות ברורה לצה"ל ובכלל מול הרשות הפלסטינית גורל הטרור באיו"ש ידוע מראש.

המטרה: לעבור את הרמדאן בלי עוד הסלמה

הערכות מצב בפיקוד המרכז מתקיימות כל הזמן, והמטרה היא לעבור את תקופת הרמדאן באופן סביר, מבלי להסלים עוד יותר – בואכה אינתיפאדה. כרגע פועלים באיו"ש 23 גדודים, יחידות מיוחדות ויכולות אוויריות זמינות - ובעיקר ישנו חופש פעולה לפעול בלב המחנות ובערים. העיניים כעת מופנות לפורים. תשומת הלב היא גם על גדר ההפרדה, והמטרה היא למנוע ממחבלים לחדור פנימה לישראל.
פורסם לראשונה: 22:05, 22.03.24