אחרי הדיון המטלטל שנערך לפני כשבועיים בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת, שבו הוצגו מקרים של פגיעות מיניות ואלימות במלונות המפונים, קיימה היום (שני) הוועדה דיון מעקב כדי לקבל נתונים רשמיים של פניות בנושא.
3 צפייה בגלריה
הוועדה למען מעמד האישה אלימות מינית ב מלונות מפונים
הוועדה למען מעמד האישה אלימות מינית ב מלונות מפונים
"משרד ראש הממשלה צריך לתת מענה, שלוקה בחסר". הדיון בוועדה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"יש כעת 56 אלף מפונים והמטרה שלנו היא לתת להם מעטפת הגנה מלאה", אמרה בפתח הדיון יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו שטה. "המדינה חייבת לעשות הכל כדי שהמוגנות שלהם תהיה ברמה הגבוהה ביותר. אנחנו נחשפים לפרסומים מזעזעים ושואלים מה קורה עכשיו כשיש את המפגש בין נופשים לבין מפונים".
במהלך הדיון נשמעה ביקורת על כך שהפערים בין משרדי הממשלה השונים שמטפלים בנושא גדולים, משום שלכל אחד מהם יש נתונים אחרים ביחס למקרי האלימות במשפחה ומקרי הפגיעות המיניות במלונות, ואין תקשורת ביניהם. "יש 80 מקרי אלימות במשפחה ועוד 75 מקרים של פגיעות מיניות שהגיעו אלינו וטופלו על ידינו, וחלקם דווחו למשטרה", אמרה מלי אורגד, מפקחת ארצית על תחום נפגעי תקיפה מינית במשרד הרווחה. "זיהינו שבירושלים היה מקבץ אירועים בכמה מלונות. בתחום של אלימות במשפחה עיקר האירועים היו בין בני זוג".
3 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה יושבת ראש הועדה
פנינה תמנו שטה יושבת ראש הועדה
תמנו שטה: "המשרדים עושים את המקסימום, אבל צריך כתובת אחת"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
לעומת זאת, נציגת משרד הבריאות דיווחה כי היא מכירה שני מקרים, שבמסגרתם פינו נשים את עצמן למרכז אקוטי כתוצאה מפגיעה מינית במלונות, ולמשטרה הוגשו בסך הכל 12 תלונות על עבירות מין ו-24 על אלימות במשפחה. "פילחנו נתוני תיקים לפי מיקום העבירה, מיקום בית מלון, והצלבנו את נתוני הרשויות המפונות", אמרה השוטרת רפ"ק אורית דנין. "יש תשעה תיקים שהקורבן היא מפונה שעברה עבירת מין. יש עוד שני תיקים שהחשוד הוא מפונה, ויש תיק נוסף של אדם מאופקים שהיא רשות לא מפונה - וכולם מארבעת חודשי המלחמה".
תמנו שטה הגיבה לדברים, וציינה כי אין גורם מרכזי שמתכלל את הפגיעות בכלל המלונות. "נראה שכל משרד בפני עצמו עושה את המקסימום, אבל אין משהו מתכלל. אין אבא ואמא". לדבריה, "משרד ראש הממשלה צריך לתת מענה מתכלל שעדיין לוקה בחסר. צריך כתובת אחת במלונות המפונים".
3 צפייה בגלריה
הוועדה למען מעמד האישה אלימות מינית ב מלונות מפונים
הוועדה למען מעמד האישה אלימות מינית ב מלונות מפונים
נציגת המשטרה: "הוגשו בסך הכל 36 תלונות"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בדיון הקודם הוצגו מקרים שהגיעו לאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית, ובהם מפונה שהתקשרה וסיפרה בבכי שנאנסה על ידי גבר ששהה גם הוא במלון. הם דיברו, הוא עלה אליה לחדר, ושם אנס אותה. ילדה סיפרה שנפגעה על ידי נער בן 15, והיה גם מקרה של נערה שמישהו חשף את איבר מינו לידה כשהיו במעלית, ומקרים אחרים של פגיעה בילדה בת 8 על ידי מציל בבריכה, פגיעה בשני ילדים על ידי עובד בחדר האוכל ופגיעות מיניות במסגרות החינוכיות.
"יש פער בין מה שאנחנו חושבים שקורה למה שקורה בפועל", אמרה היום בדיון יעל טל פואה, מנהלת מטה החינוך באיגוד מרכזי הסיוע. "יש אינספור סיפורים שלא מגיעים למשטרה. יש תת דיווח ונתוני המשטרה יהיו חסרים. עברייני המין מזהים את הפירצה ואת הפגיעוּת, ולכן אלו הסיפורים שאנחנו רואים. יש משפחות שמתפצלות, הנוער חוזר לבתים והפיקוח ההורי הולך ופוחת".
עו"ד עדי נעמת, מהמועצה לשלום הילד, הסבירה כי "אחרי יוזמה שלנו להסדיר את נושא המוגנות של ילדים במלונות גובשו כבר לפני כמעט שלושה חודשים המלצות חשובות וטובות על ידי השולחן הבין מגזרי לילדים ונוער במלחמה. אבל השאלה הגדולה היא שאלת היישום. להמלצות אין משמעות אם לא מבטיחים את היישום שלהן בשטח. מדובר בדיני נפשות".