תחושת חוסר האונים שהרגישה מזי מלסה פיליפ בשבת של ה-7 באוקטובר עדיין רודפת אותה. שברי שמועות החלו להגיע לביתה שבגרייט נק בלונג איילנד על כך שישראל מותקפת, אבל עד שהשבת לא יצאה, הישראלית-אמריקנית שנבחרה בשבוע שעבר למועמדת המפלגה הרפובליקנית לבית הנבחרים לא יכלה לדעת בוודאות מה התרחש.

"אני שומרת שבת וכשחבר סיפר לי את החדשות עברו לי כל כך הרבה מחשבות בראש. אני שומעת שישראל תחת מתקפה והדמיון מתחיל לעבוד שעות נוספות: המשפחה הקרובה שלי בנתניה, ההורים, האחיות, הדודים. זה היה פשוט עינוי", היא משחזרת. כשהתבררו ממדי האסון היא הצהירה מיד בפני בעלה ושבעת ילדיה: "אני עולה על מדים, חוזרת לארץ והולכת להתנדב ליחידה שלי".
פיליפ, בת 44, עלתה מאתיופיה לארץ כנערה במבצע שלמה ושירתה כנשקית בחטיבת הצנחנים. "בעלי אמר לי 'אבל מה עם הילדים', אבל היו אלה דווקא האחיות שלי בארץ שדיברו אליי יותר מכל. הן אמרו לי: 'אנחנו צריכות אותך שם, איפה שאת, בארצות הברית. אנחנו צריכות אותך להסברה. את תסבירי לעם האמריקני עם מה אנחנו מתמודדים כאן וכמה המתקפה הזאת קשה. המקום שלך שם חשוב יותר. אז נפל לי האסימון. הבנתי איזה כוחות יש לי כאן כפוליטיקאית ואיזה יכולת לתרום. נכון, לא שמתי את המדים הירוקים אבל מאותו יום אני על מדים. אני במשימה". צפו בריאיון ל-ynet עם מי שעשויה להיות הישראלית הראשונה בקונגרס.
6 צפייה בגלריה
מזי מלסה פיליפ מועמדת ישראלית-אמריקנית בבחירות לקונגרס
מזי מלסה פיליפ מועמדת ישראלית-אמריקנית בבחירות לקונגרס
אם לשבעה ילדים. מזי מלסה פיליפ בקמפיין
(Adam Gray / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
"אני מסבירה לעם האמריקני שהמתקפה על ישראל היא מתקפה על העולם", אומרת פיליפ. "העם הפלסטיני הוא הראשון שסובל מהנהגת החמאס. המלחמה שישראל מוכנה לעשות עכשיו היא לא רק הכרחית למדינה, היא הכרחית לעם הפלסטיני ולעולם כולו. אנחנו רואים את כל הדמגוגיה בקונגרס, אנחנו רואים את רשידה טליב ואלכסנדריה אוקסיו-קורטז וכל הרעש, הצלצולים והשקרים שהן מפיצות. מה הפלא שיש כזה זינוק באנטישמיות ואנשים קוראים לאינתיפאדה ולהשמיד את ישראל? בגלל פוליטיקאים כמו חברי 'הסקווד' העם האמריקאי פשוט לא מכיר את העובדות. הוא לא יודע שיש שני מיליון ערבים מוסלמים בישראל שחיים זה לצד זה עם יהודים, ומכהנים בכל התפקידים הבכירים. מפה ועד לקרוא לישראל מדינת אפרטהייד? אני למדתי באוניברסיטת חיפה בתקופת פיגועים, כשהחברים הכי טובים שלי לספסל הלימודים היו מוסלמים".

"אני באה לספר את הסיפור של ישראל"

בהמשך לסקר הדרמטי, שלפיו חצי מהאמריקנים הצעירים תומכים בחמאס וסבורים שהפתרון הוא "מסירת ישראל לפלסטינים", אומרת פיליפ כי "הבן אדם הממוצע רואה את ישראל כגזענית ומי שצועק היום להשמיד את ישראל הם המנהיגים של העתיד. זה מדאיג מאוד, וזאת הסיבה שאני רצה. יש בקונגרס מיעוט קטן שעושה המון רעש וצריך להילחם בו. זאת המטרה שלי. אני באה לחנך ולספר את הסיפור של ישראל. בזמן שהקונגרס צריך להעביר תקציב לישראל - יש לזה כוח מטורף".
נראה שלפחות אדם אחד את לא צריכה לשכנע. יש שיגידו שביידן הוא הידיד הטוב ביותר שהיה לישראל אי פעם בבית הלבן. למה ללכת נגדו? "הוא יכול לעשות הרבה יותר. המלחמה לא תיפסק בעוד שבוע או שבועיים והוא כבר דורש הפסקת אש. חיילים שלנו נהרגו, בשביל מה? חמאס גרם לכל זה לקרות, אין על מה לדבר איתו בכלל. נכון שיש על ביידן הרבה לחץ אבל ההתנהלות שלו לא לעניין. הוא מתנה את העזרה לישראל בחבילה אחת יחד עם עוד כל מיני דברים כמו אוקראינה או מדיניות הגירה. זה עניין מורכב ובינתיים כל יום שעובר בלי סיוע לישראל הוא משמעותי. אם אתה באמת רוצה לעזור - אל תתנה תנאים. ביידן עושה פוליטיקה על חשבון ישראל".
6 צפייה בגלריה
מזי מלסה פיליפ מועמדת ישראלית-אמריקנית בבחירות לקונגרס
מזי מלסה פיליפ מועמדת ישראלית-אמריקנית בבחירות לקונגרס
בתמונה מהצבא. שימשה כנשקית בצנחנים
וטראמפ היה פועל אחרת? "עם טראמפ כל זה לא היה קורה. המלחמה של רוסיה, האומץ של חמאס לפעול כפי פעל - כל זה לא היה קורה תחת שלטון טראמפ ששידר כוח מול ארגוני טרור. אין מה לעשות, אתה חייב לשדר מולם כוח, ולביידן לא הייתה שום יכולת הרתעה. הוא היה חלש. חמאס ניצל את ההזדמנות והתאבד על זה. זאת הייתה התאבדות מוחלטת שלהם, ועדיין הם החליטו ללכת על זה כי חשבו שלא יהיו השלכות".
נשמע שאת מטילה את האחריות על ארצות הברית יותר מאשר על ישראל. "היו כשלים אצל כולם. אין כאן צדיקים. גם בישראל וגם בארצות הברית. האחריות היא של כולם אבל זה לא הזמן לחפש אשמים. אנחנו נעבור את התקופה הקשה הזאת ואחר כך כל אחד יעשה את חשבון הנפש שלו וייקח אחריות. קורה שגם אנחנו המנהיגים מפשלים. צריך הפקת לקחים. מה שבטוח הוא שארצות הברית היא מעצמה עולמית שאמורה הייתה לעשות סדר. וושינגטון הייתה אמורה לשים גבולות ברורים לכל העולם, אבל ביידן נפל בזה. גם בישראל הייתה פאשלה אמיתית. בתור אחת שחיה פה ורואה דברים מרחוק, היה לי קשה לראות את הפילוג בעם על רקע הרפורמה המשפטית. היינו על סף מלחמת אחים ופספסנו את מה שקורה סביבנו. זה תרם לאויב להגיד - הנה, עכשיו אני יכול לתקוף. הרי לא היה דבר כזה בעבר בישראל. אמנם לא הסכמנו על דברים לאורך ההיסטוריה וכל צד משך לכיוון שלו, אבל מה שקרה בימים שלפני מתקפת חמאס עבר את כל הרמות".

"העם האמריקני צריך לראות ישראל מאוחדת"

ומצד שני, חשוב לה להדגיש: "מאז המלחמה העם התאחד. זאת מלחמה על הקיום ויפה לראות איך כולם בסיפור הזה ביחד. למרות שלא מסכימים על הכול, שמנו את המחלוקות בצד, וזה מראה את החוזק של הדמוקרטיה הישראלית. מה שצריך עכשיו לעשות זה להמשיך את האחדות כי זה לא נראה טוב מפה, מארצות הברית. העם האמריקני צריך לראות ישראל מאוחדת, אחרת זה לא משדר דבר חיובי. גם אם ישראל היא בת ברית קרובה, ארצות הברית רוצה לראות שהעם מאוחד והממשלה יודעת להציב מטרה. המטרה היא עכשיו לעקור את חמאס ולהחזיר את החטופים שלנו. בסוף כולם יעשו את שיעורי הבית, יסתכלו איך מונעים את זה להבא, איך מנקים את כל המכשולים ואיך מתקדמים. אבל כרגע האחדות שלנו זה הכוח שלנו - אסור לשכוח את זה. זה מה שיפה בעם ישראל - אנחנו מקובצים יחד אנשים מכל העולם, אנשים שעשו עליות, חיילים שהקריבו את עצמם למען המדינה. זה ראוי להערצה. למען החיילים שלנו חשוב להתאחד ולדאוג שדבר כזה לא יקרה שוב".
6 צפייה בגלריה
מזי מלסה פיליפ מועמדת ישראלית-אמריקנית בבחירות לקונגרס
מזי מלסה פיליפ מועמדת ישראלית-אמריקנית בבחירות לקונגרס
מזי מלסה פיליפ. "לא שמתי את המדים הירוקים, אבל אני על מדים"
(Adam Gray / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
את הריאיון, הראשון שהיא מעניקה לכלי תקשורת ישראלי מאז שעשתה היסטוריה ונבחרה למועמדת לקונגרס מטעם מחוז נסאו שבניו יורק, מנהלת פיליפ בעברית קולחת לחלוטין, למרות החששות ("אני לא רגילה לדבר על פוליטיקה בעברית. אבל באופן כללי הרבה יותר נוח לי בעברית והלוואי והאנגלית שלי הייתה באותה רמה"). היא מתרגשת מהאפשרות שהמשפחה והחברים בארץ יקראו את הכתבה ("כולם נורא שמחים בשבילי, קיבלתי הודעות גם מהיחידה שלי בצנחנים שאמרו שהבאתי גאווה לעם ישראל דווקא בזמנים קשים אלה"), ומגדירה את עצמה "ישראלית ציונית שגדלה על אהבת הארץ".
פיליפ עלתה לארץ במבצע שלמה כשהייתה בת 12, ועברה לארצות הברית יחד עם בעלה בשנת 2005. "לא עזבתי את ישראל מרצון או כי לא היה לי טוב. למדתי תואר ראשון באוניברסיטת חיפה, הייתי יו"ר ארגון הסטודנטים יוצאי אתיופיה, הייתי מאוד מעורבת, התקדמתי, הרגשתי על גג העולם - אבל אז פגשתי את בעלי (אדלברט פיליפ, קרדיולוג אמריקני-אוקראיני שלמד אז רפואה בטכניון - ד.א.). לא הייתה לי תוכנית לעזוב את ישראל, אבל השם תכנן תוכניות אחרות עבורי. היה לי מאוד קשה לעזוב את הארץ ואת המשפחה, אבל ברוך השם זכיתי בבעל מקסים, תומך ואוהב והקמנו כאן יחד משפחה. אני עדיין מגיעה לישראל כל שנה ושולחת את הילדים כל קיץ. למרות שהם גדלו כילדים אמריקנים לחלוטין זה מאוד חשוב לי. אני לא יכולה לבחור בשבילם, אבל כשהם יגיעו לגיל 18 הם יקבלו החלטה אם לשרת בצה"ל, כמו שאני קיבלתי. לא משנה מה הם יחליטו, בסוף אני אתמוך".

"אמריקה הטובה שחוויתי כשהגעתי לפה כבר איננה"

שבעת ילדיה הם גם הסיבה שבגללה נכנסה לפוליטיקה המקומית. ההחלטה נפלה אחרי שבנה חזר מבית הספר וסיפר שסבל מהתנכלויות אנטישמיות. "כל יהודי במדינה היום דואג בגלל אנטישמיות. סטודנטים יהודים מותקפים ואין מי שיגן עליהם. במיוחד אחרי המלחמה. לי יש תחושת שליחות מסוימת כאמא. אמריקה הטובה שאני חוויתי כשהגעתי לפה כבר איננה. כיום יש כאוס וחוקים שלא משרתים את העם האמריקני". העמודים שלה ברשתות החברתיות מציגים את עמידתה האיתנה לצד ישראל - מהפגנות למען שחרור החטופים, דרך תמיכה במיזמים לטובת חיילי צה"ל ועד סרטון עם נועה קירל.
6 צפייה בגלריה
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן מדליק חנוכייה בבית הלבן. "הוא יכול לעשות הרבה יותר"
(צילום: רויטרס)
פיליפ דווקא החלה את דרכה כדמוקרטית, ועדיין רשומה במפלגה, אבל מסבירה כי "אין לזה שום משמעות. הנטייה הטבעית של הרבה מהגרים שמגיעים לארצות הברית בהתחלה היא להירשם כדמוקרטים, אבל עם הזמן גיליתי שהערכים שלי הרבה יותר מתחברים לרפובליקנים. הדברים שחשובים לי כאישה, כאמא, הם קודם כל תמיכה בביטחון האישי, בחיזוק המשטרה, להוריד מיסים, להקשיח מדיניות הגירה. היום הגבולות כל כך פרוצים, אנחנו לא יודעים מי נכנס, אם הם קרימינלים או לא. תחת ביידן הכול פרוץ". 
לדבריה, ההנהגה הרפובליקנית בחרה בה כי "רצו אדם חזק, מישהו שחולק את הערכים שלהם. הם מעולם לא טרחו לשאול אותי לגבי הרישום, אבל אני יכולה להחליף את זה בכל זמן אם יבקשו ממני לעשות זאת". על מי שמתכוון לחזור ולהנהיג את הרפובליקנים ולשוב לבית הלבן היא אומרת: "טראמפ צריך לעבור את התהליך המשפטי שלו. אף אחד לא מעל החוק. יש לנו מועמדים מצוינים כרגע. טראמפ הוא רק אחד מהם. אנחנו צריכים לחכות ולראות, אבל ברגע שנדע מיהו המועמד הרפובליקני, נתמוך בו עד הסוף".
בכל מקרה, הבחירה הרפובליקנית בה כמועמדת לקונגרס לא הייתה מובנת מאליה, והפתיעה רבים. היא הייתה אחת מתוך חמישה מועמדים בולטים שהגיעו לקו הסיום ונחשבה דווקא לפחות מנוסה או מוכרת מבינהם. המרוץ היה צמוד עד הדקה האחרונה, אך מרגע שנפלה ההחלטה הטלפון שלה לא מפסיק לצלצל. פיליפ יודעת שהעניין הרב בה אינו רק סביב הסיפור האישי או ההיסטוריה הצה"לית שלה בזמן שהעולם כולו נושא עיניים לעזה.

הקרב על הכיסא שהותיר הנוכל

תשומת הלב סביבה נובעת לא פחות מהעובדה שבימים של רוב רפובליקני דחוק בבית הנבחרים, כל כיסא קובע. אם מחוז נסאו יעבור למפלגה הדמוקרטית ביום הבחירות ב-13 בפברואר, הרפובליקנים עלולים להפסיד את השליטה בבית הנבחרים. ״הכיסא הזה מאוד משמעותי ושתי המפלגות הולכות לשפוך עליו המון כסף בקמפיינים", היא אומרת. לפי ההערכות יהיה מדובר בקמפיין הבחירות היקר ביותר בהיסטוריה של מדינת ניו יורק.
6 צפייה בגלריה
מזי מלסה פיליפ מועמדת ישראלית-אמריקנית בבחירות לקונגרס
מזי מלסה פיליפ מועמדת ישראלית-אמריקנית בבחירות לקונגרס
הקמפיין היקר ביותר בהיסטוריה של מדינת ניו יורק
(Adam Gray / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
6 צפייה בגלריה
ארה"ב חבר בית הנבחרים ג'ורג' סנטוס הודח רפובליקני נוכל
ארה"ב חבר בית הנבחרים ג'ורג' סנטוס הודח רפובליקני נוכל
ג'ורג' סנטוס. הודח
(צילום: Drew Angerer / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
ויש גם מרכיב נוסף לסיפור. ג'ורג' סנטוס. המחוקק הרפובליקני שפיליפ במרוץ להחליפו הותיר אחריו אדמה חרוכה. הוא נזרק מהקונגרס אחרי שהתגלה ששיקר לגבי קורות חייו, טען שהוא יהודי, הואשם בגניבת כספי ציבור, הטרדה מינית ומה לא. פיליפ דווקא נחשבה לאחת מתומכיו בתחילת הדרך. אבל היום היא יוצאת נגדו בגלוי: "סנטוס שיקר והוא היה צריך להתפטר. הוא סיפר שבני המשפחה שלו ניצולי שואה. זה סיפור כואב, זה לא סיפור שמתגאים בו, אבל הוא שיקר וניסה לרכוב על זה כדי לזכות בקול היהודי. בדיעבד הבנו שהיו שם גם כספי ציבור שהוא השתמש בהם לצרכים שלו. כולנו מאוד לא אהבנו את זה. כולם הסכימו שהוא היה צריך להתפטר, זה לא היה לעניין. חבל שהוא חיכה להדחה".
פיליפ לא חוששת שהפרשה הזאת תכתים לה ולמפלגתה את הקמפיין במחוז. היא גם לא חוששת מההימורים על ניצחון של המתחרה הדמוקרטי, טום סוזי, מי שכבר כיהן בעבר כנציג המחוז בבית הנבחרים וידוע כאחד ממושכי החוטים בפוליטיקה המקומית. גם הוא נחשב לפרו-ישראלי מובהק. למעט כמה מקרים יוצאי דופן, למחוז - שנחשב לעשיר ביותר במדינת ניו יורק ובו קהילה יהודית של כ-300 אלף איש - יש היסטוריה ארוכה של הצבעה לדמוקרטים.
אבל פיליפ לא מודאגת מהעבר: "גם כשהתמודדתי על תפקיד בבית המחוקקים של המחוז הייתי בהיריון ועם חמישה ילדים, ואף אחד לא חשב שאני אנצח. בסוף הפכתי לנציגה הרפובליקנית הראשונה בהיסטוריה לכהן כנציגת גרייט נק בבית המחוקקים המחוזי. אני רגילה לשבור תקרות זכוכית. אני יודעת איך לעשות קמפיין, יש לי יחסים טובים עם היהודים וגם עם הלא-יהודים. ככה בניתי את עצמי, דרך יחסי אנוש. ואני אייצג את המחוז שלי ואת ישראל. אני כל כך גאה בעם שלי. במיוחד היום, אחרי כל מה שאנחנו עוברים. עם ישראל חי, החוזק שלנו הוא באחדות שלנו, וישראל צריכה לדעת שיש לה כאן נציגה על מלא, ב-100%. אנחנו נעשה סדר".