4 צפייה בגלריה
לפיד וביידן
לפיד וביידן
לפיד וביידן
(צילום: AP, AFP, EPA)
גורם מדיני בכיר אמר הערב (יום ב') כי ישראל הציגה מידע ש"מוכיח שאיראן מרמה" ובעקבות כך ארה"ב הקשיחה את עמדותיה במשא ומתן על החזרה להסכם הגרעין. "אומרים לנו שלא נראה שיהיה הסכם, כל אחד מביא סיבה אחרת", אמר הגורם על ההערכה לפיה לפחות עד בחירות האמצע בארצות הברית בחודש נובמבר - לא ייחתם הסכם גרעין מחודש.
לדבריו, "אמריקה צריכה לשים איום צבאי אמין ואז לשים הצעה להסכם חדש - ללא סעיפי שקיעה. המשא ומתן עם איראן כבר מחוץ לידיים של מחנה רוב מאלי (השליח האמריקני לענייני איראן – א"א) שדוחף לחזרה להסכם". הוא הוסיף כי לאחר הביקורים שערכו בכירים ישראלים בוושינגטון, "הייתה הקשחת עמדות אמריקנית. ישראל הציגה אינפורמציה שמוכיחה שאיראן מרמה ושהאירופאים מודאגים שכטב"מים איראניים יועברו לרוסיה".
עוד אמר הגורם כי השיחות שערכו ראש המל"ל וראש המוסד עם בכירים בוושינגטון "היו קריטיות לתהליך, הם הציגו מידע מודיעיני מוצק, חדש ואמין". הגורם אמר עוד כי המשא ומתן הוקפא. "כרגע אין שיחות, אין אף אחד בווינה. יהיה רגע שבו לוח הזמנים מחייב להגיד שזה נגמר".
4 צפייה בגלריה
ספורטאים אולימפיים של איראן מתארחים אצל עלי חמינאי
ספורטאים אולימפיים של איראן מתארחים אצל עלי חמינאי
"אמריקה צריכה לשים איום צבאי אמין ואז לשים הצעה להסכם חדש". חמינאי
(צילום: KHAMENEI.IR , AFP)
לדברי הבכיר, "לגבי איראן, לישראל יש אופציה צבאית כל הזמן. אנחנו נעשה מה שנכון לעשות, מתי שנכון לעשות ואנו לא חייבים לבקש רשות מאף אחד וגם לא לעדכן אף אחד. אבל כן רוצים לדחוף אותם לדיאלוג אסטרטגי על האפשרות הבאה. אנחנו רוצים הסכם טוב יותר. אם יהיה איום צבאי אמין, זה יחזיר את איראן למשא ומתן כפי שקרה בעבר".
הגורם התייחס גם למשא ומתן בין ישראל ללבנון על הגבול הימי, ואמר כי יש "אופטימיות זהירה במיוחד. שני הצדדים די קרובים, אבל כדרכם של משאים ומתנים זה יכול להסתבך והסתבכות עלולה להביא למיסקלקולציה מול חיזבאללה. אין מניעה שבסוף יעמדו שתי אסדות אחת ליד השנייה, קאנה וכריש. זה מייצר מאזן שנוח לנו כלכלית. יציבות לבנון זה לא דבר רע עבורנו". על איומי חיזבאללה, אמר: "נפיק מכריש ברגע שיהיה אפשר ואם חיזבאללה ישחק איתנו משחקים – הוא יחטוף. לא נזיז את כריש ולא נעצור את הפקת הגז מכריש. ארגוני טרור לא יכתיבו לנו מדיניות".
בדבריו התייחס הגורם הבכיר גם לביקור הקצר של ראש הממשלה יאיר לפיד בגרמניה, שבמהלכו נפגש גם עם הקנצלר אולף שולץ. שני המנהיגים דנו באפשרות של מפגשי נוער משותפים לנוער ישראלי וגרמני במקום מסעות הנוער לפולין. לפיד ושולץ דיברו גם על אפשרות של העברת מצעד החיים לגרמניה. "הנוער הישראלי יבקר בדכאו וייפגש עם נוער גרמני. הגרמנים אמרו שזה רעיון טוב לעשות את זה באופן ממוסד וייתכן שנבנה מתווה של משלחות נוער ישראליות לגרמניה. זה הגיוני. העברת מצעד החיים לגרמניה זה רעיון שצריך לשקול ברצינות", הוא אמר.
4 צפייה בגלריה
אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש
"אין מניעה שבסוף יעמדו שתי אסדות אחת ליד השנייה". אסדת הגז כריש
(צילום: אנרגי'אן)
בזמן הפגישה במשרדו של הקנצלר בברלין נערכה בחוץ הפגנה של פרו-פלסטינים, אך לדברי הגורם לפיד לא שמע אותם. הוא הוסיף כי ישראל וגרמניה מקיימות בימים אלה "דיאלוג על מערכת הגנה אווירית".
"במהלך הביקור לפיד היה עסוק במשבר המתמחים בארץ ובמאמץ לפתור את המשבר", אמר עוד הגורם. "המתווה אומר שב-23 בספטמבר נעבור למשמרות של 16 שעות. הייתה בעיה משפטית". לדבריו, היועמ"שית אמרה שצריך ליישם את המתווה אחרי הבחירות, "שלא יגידו שזו כלכלת בחירות. אנו צריכים לייצר ערבות שהמהלך יקרה ורה"מ נוגח עם המצח בקיר כדי שיהיו בטוחות שהמהלך יקרה. הבטחה מעוגנת בעובדות עתידיות". זמן קצר לאחר אותו תדרוך, הודיעה ד"ר ריי ביטון על משיכת מכתבי ההתפטרות.
על המחקר שגילה ש-37% מהגרמנים חושבים שמה שעושה ישראל לפלסטינים זהה למה שהנאצים עשו ליהודים, אמר הגורם המדיני הבכיר: "אכן מישהו צריך לעשות משהו עם גרמניה. היה קל לצעוק אנטישמים בלי לטפל בשיח האירופי. עשינו במשרד החוץ הרבה עבודה. צריך לעבוד בזה יום-יום. אנשים שמשווים נאצים ופלסטינים, זה מעיד על בורות מחרידה על מה שקרה אז והיום. ההשוואה היא טירוף דעת".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, אולף שולץ  ושורדי השואה
יאיר לפיד, אולף שולץ  ושורדי השואה
דנו באפשרות של החלפת המסעות לפולין במפגשים של בני נוער ישראלים וגרמנים. לפיד ושולץ
(צילום: AFP)
לגבי הפלסטינים, לפיד אמר לשולץ שהרשות חייבת לפעול יותר לריסון האלימות, בעיקר בג'נין ובשכם. "אני בעד חיזוק הרשות ולא החלשתה. אני זהיר לגבי המונח שיתוף פעולה, שלא יכנו אותם משת"פים, אבל הרשות לא יכולה להגיד 'זה לא ענייני' כי אז אנחנו נכנסים ויש מעגל אכזרי", אמר הגורם.
על המצב ברשות הפלסטינית אמר הגורם כי "מול הפלסטינים, הדרך שבה אנחנו עובדים היא הקשחת המדיניות בשכם וג'נין וכל שאר האזורים. מאיפה שיורים - מבטלים שם אישורי עבודה. עושים פשיטות. לא נאפשר גל טרור חדש כפי שהיה לפני כמה חודשים עם טבח הגרזנים באלעד. עושים הכול להרגיע את המצב הנפיץ בגדה".