ראש אמ"ן לשעבר אלוף במיל' עמוס ידלין אמר היום (רביעי) בריאיון ל-ynet Live כי בעצם המשך חקיקת המהפכה המשפטית ראש הממשלה בנימין נתניהו "מחבל בביטחון ישראל". ידלין הוסיף כי הוא "מודאג מהשבתת הערך שעושה ראש הממשלה לביטחון הלאומי של ישראל", וציין: "אין פרמטר אחד חשוב שהוא לא פוגע בו עם המהפכה המשפטית".
דבריו מגיעים על רקע החרפת מחאתם של אנשי המילואים על המשך חקיקת המהפכה המשפטית, ובפרט על התקדמות החקיקה לביטול עילת הסבירות. הבוקר, הודיעו מאות אנשי מילואים מיחידות שדה, רובם מחטיבות חי"ר לצד סיירות כמו שלדג והשייטת, כי יחתמו יחד על מסמך של אי-התנדבות לשירות מילואים.
אמש, הודיעו 161 מבכירי מטה חיל האוויר על הפסקת התנדבות לשירות, לאחר שהרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר מוקדם יותר בוועדת החוץ והביטחון כי "מי שקורא לאי-התייצבות פוגע בצה"ל ובביטחון המדינה". בעקבות הודעת בכירי מטה חיל האוויר, פנה מפקד החיל, האלוף תומר בר, למפקדים באופן חריג וביקש מהם לקרוא למילואימניקים להתייצב לשירות.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ידלין על ראש הממשלה: "הוא אחראי באופן אישי לטייס שמחליט להפסיק להתנדב"
(צילום: מארק ישראל סלם)
ידלין התייחס לאפשרות שאי-התייצבות לאימונים תפגע בכשירות ובמוכנות של אנשי המילואים: "אני מעריך שאם תפרוץ מחר מלחמה עם חיזבאללה – כל האנשים האלה יחזרו, הם כשירים וחיל האוויר עדיין לא נפגע".
כשאתה רואה את אנשי המטה של חיל האוויר – עד כמה אתה מודאג? "לאור הבדיקות והמומחיות שלי בביטחון לאומי, אני הרבה יותר מודאג מהשבתת הערך שעושה ראש הממשלה לביטחון הלאומי של ישראל. ההרתעה הישראלית נחלשת, היחסים שלנו עם ארה"ב נפגעים, ולא היינו צריכים לראות דוגמה יותר טובה ממה שאמר לנו הנשיא ביידן - החל מההערכה מחדש של היחסים, וכלה בעובדה שהוא לא יקדם את הדברים שראש הממשלה אומר שהם הכי חשובים - איראן הגרעינית וצירוף סעודיה לתהליך הנורמליזציה. נתניהו מקריב את האינטרסים שהוא קבע שהם הכי חשובים בשביל רפורמה מטורפת שתהפוך את ישראל למדינה לא דמוקרטית".
אם בזמן הזה לא יתייצבו לאימונים, מה יקרה אז? "אם גם טייסים שהם פעילים יצטרפו – ורוב הטייסות שלנו בנויות על טייסי מילואים – אם גם הם יפסיקו להתנדב, אני חושב שתהיה פגיעה. אבל מי שצריך לדאוג זה ראש המשלה, כי הוא אחראי לאותו טייס שהפסיק להתנדב באופן אישי, כי הוא לא רוצה לשרת ממשלה כזאת".
למה אתה מצפה משר הביטחון יואב גלנט עכשיו? "הציפייה שלי היא שהוא יחזור על מה שהוא עשה בפעם הקודמת. אבל הציפייה שלי מהאיש מספר אחת, שהאחריות על כתפיו, הוא ראש הממשלה. הוא צריך לדאוג לביטחון ישראל, ומה שהוא עושה היום זה לחבל בביטחון ישראל. אני נגד סרבנות, הייתי רוצה שלא תהיה כניסה של הוויכוח הזה לצה"ל. לצערי הרב כתוצאה מההתנהגות של הממשלה אני חושש שמה שאנחנו נראה בפעם הבאה זה לא רק מילואימניקים".
2 צפייה בגלריה
קרא לאנשי המילואים להתייצב. מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר
קרא לאנשי המילואים להתייצב. מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר
קרא לאנשי המילואים להתייצב. מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר
(צילום: AFP, דובר צה"ל)
אם נמשכת החקיקה, טייסים לא מתייצבים ואנשי מטה לא מתייצבים - איפה זה שם אותנו מול נסראללה? "אין ספק שההרתעה הישראלית נפגעה ונשחקה. אגב, לא רק מהוויכוח הפנימי בארץ, גם מהעובדה שהגבנו תגובות מאוד רפות על ההתגרויות של נסראללה. יש אפשרות שתהיה התפרצות בצפון אם נסראללה יעשה את אותה טעות שהוא עשה ב-2006, ולכן חובתו של ראש הממשלה להבטיח שצה"ל במקום להתעסק באנשי מילואים שבאים או לא באים, יחזור ויתלכד להיות צבא של עם אחד. אם הוא רוצה לשנות את כללי המשחק ולהפוך את ישראל למשטר אחר – שיעשה את זה בהסכמה רחבה".

"עד יום חמישי האחרון התנדבתי למילואים – לא יכול יותר"

תת-אלוף במיל' עופר לפידות, טייס לשעבר שהשהה את שירות המילואים שלו, נעצר אתמול בעת שהשתתף ב"יום ההתנגדות הלאומי" של ארגוני המחאה. הוא סיפר: "מצפוני לא מאפשר לי לשרת יותר. הנחתי מכתב, מבקש להשהות, בצער רב וביגון קודר". הוא התייחס גם להודעת בכירי המטה שהודיעו על הפסקת ההתנדבות, ואמר: "לפי הכמויות והדרגות, מדובר בקבוצה משמעותית לתפקוד ה'בור' של חיל האוויר".

מה עשית בהפגנה שגרם למעצר? "עמדתי בדלת של הרכבת באחת התחנות ובגופי הפרעתי לה להיסגר במשך דקה וחצי. עשיתי את זה במסגרת מחאתי האישית על מה שקורה לנו היום. במטרה לעצור את הרכבת מלהגיע לתהום – מה שמסמל את זה, זה השבתת הרכבת".
אתה כבר לא טייס, אבל אתה מבצע שירות מילואים פעיל. "עד יום חמישי האחרון. אז הנחתי את המכתב שאומר שאני פורש אחרי 54 שנים, מהם 27 בסדיר באופן רצוף. אני לא יכול יותר מצפונית להמשיך ולשרת. הנחתי מכתב שבו אני מבקש להשעות את תפקידי בצער רב".
למה אתה מפסיק? "אני לא מפסיק, השעיתי את עצמי. אני מאוד מקווה להמשיך עם זה אם הממשלה תעצור את ההידרדרות המטורפת הזאת אל עבר דיקטטורה. אני אשמח מאוד לחזור ואני מאוד אוהב לתפקד".
אתה שומע איזה אנשים חתומים על המכתב (של בכירי המטה). כמה באמת המצב הזה מביא אותנו לסף אי-כשירות בחיל האוויר? "אני לא ראיתי מי האנשים שחתומים, זה היה בראשי תיבות ולא זיהיתי במי מדובר. לפי הכמויות והדרגות, אני מניח שמדובר בקבוצה משמעותית ביותר בתפקוד ה'בור' של חיל האוויר, מערך השליטה, ואני מניח שזה עלול ליצור בעיה קשה בתפקוד השוטף של החיל".
מה יקרה לדעתך בזמן אמת? "אני מעריך שאם מחר יקרה משהו, אנשים יתייצבו. אני הייתי טייס פעיל, זה מה שאני הייתי עושה. אבל צריך לזכור שבניגוד לחטיבות חי"ר שעושות אימון שנתי פעם בכמה זמן בצרוה מרוכזת, טייסים גם באוויר וגם ב'בור' חייבים לעשות אימון שוטף על מנת לשמור על כשירות. ככל שלא יעשו אימון שוטף – כשירותם תלך ותישחק עד שלא יהיו כשירים".
דיברנו היום עם טלי גוטליב שאמרה: "כל גולנצ'יק יכול להיות טייס ולכולם יש מחליף" "כולם יודעים שזה לא המצב. אני מניח שלא סמוטריץ' ולא וסרלאוף ולא גוטליב יבואו להטיס F-16. אלה אמירות של פוליטיקאים שאין מאחוריהן שום דבר".