ארבע שנים אחרי הסערה שחולל נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ עם העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, המנהיגה של בעלת בריתה הקרובה ביותר של ארצות הברית שוקלת צעד דומה: ראש ממשלת בריטניה החדשה ליז טראס אמרה לראש הממשלה יאיר לפיד כי היא בוחנת את העברת השגרירות הבריטית בישראל מתל אביב לירושלים. כך לפי דיווח בעיתון "טלגרף" הבריטי. אמש (רביעי) נפגשו השניים במסגרת ביקורו המדיני של לפיד בניו יורק, לקראת נאומו הצפוי היום בעצרת האו"ם.
דוברת בלשכתה של טראס אמרה כי ראש הממשלה שיתפה את לפיד בבחינת הצעד, ואמרה לו כי היא "מבינה את החשיבות והרגישות" שבמיקום השגרירות. גורם מדיני בכיר ציין כי ישראל "מאוד תשמח" אם בריטניה תעשה זאת: "מקווים שהדבר יתאפשר".
דבריה של טראס ללפיד נאמרו חודש אחרי שהכריזה - בהתבטאות חריגה ביותר ועוד לפני שנבחרה לתפקיד מחליפתו של בוריס ג'ונסון - על כוונתה לשקול את העברת השגרירות. זהו מהלך שאם אכן יתבצע יהיה לא פחות מרעידת אדמה מדינית, ועצם ההצהרה על הכוונה לבחון אותו נחשבת להבעת תמיכה מצד טראס בישראל. למעשה, שום בכיר בריטי לא ניפק עד כה הצהרה מרחיקת לכת שכזו.
4 צפייה בגלריה
לפיד בפגישה עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בעצרת הכללית של האו"ם
לפיד בפגישה עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בעצרת הכללית של האו"ם
לפיד בפגישה עם טראס, הלילה
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
לפיד נפגש עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בעצרת הכללית של האו"ם
לפיד נפגש עם ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בעצרת הכללית של האו"ם
דנו גם על השיחות עם איראן. "להימנע מפשרות נוספות"
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
הערב - פחות מיממה אחרי הפגישה עם טראס - לפיד ינאם לראשונה בעצרת האו"ם, ויגיד כי מדינת ישראל צריכה ללכת לפתרון שתי המדינות. ההצהרה הצפויה כבר הובילה לסערה, כשבין היתר גם ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט תקף את לפיד על כך.
בירושלים רואים בטראס ידידה גדולה של ישראל, ומאמינים שתחת שרביטה ימשיכו היחסים עם בריטניה להעמיק ולפרוח. "טראס אוהבת מאוד את הערכים הישראליים, היא חיובית מאוד כלפינו, וכך צפוי להיות גם הקבינט שלה", אמר בכיר בירושלים עוד לפני שנבחרה להחליף את ראש הממשלה בוריס ג'ונסון.
מלשכתו של לפיד נמסר הלילה לאחר הפגישה כי לפיד בירך את טראס על היבחרה לתפקיד. "הוא הביע את ביטחונו שתחת הנהגתה נביא את היחסים בין ישראל לבריטניה לשיאים חדשים", נכתב. עוד צוין בהודעה כי השניים שוחחו על המגעים בין המערב לאיראן על החייאת הסכם הגרעין: "לפיד הדגיש בפני טראס את ההכרח להימנע מפשרות נוספות מול איראן והדגיש כי ציפיית ישראל היא לקידום הסכם ארוך טווח ותקיף יותר שייתן מענה לכל קשת האיומים שמקורם באיראן".
בירושלים ארבע שגרירויות של מדינות זרות, והיתר שוכנות בתל אביב. המדינות שהעבירו את השגרירויות שלהן לירושלים עד כה הן ארה"ב, גואטמלה, הונדורס וקוסובו - שפתחה שגרירות בארץ בעקבות הסכם עם סרביה בתיווכו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. גם מלאווי שבאפריקה הודיעה בעבר כי תחנוך שגרירות בירושלים, וצעד דומה עשתה גינאה המשוונית באפריקה.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד צועד ברחובות ניור יורק
ראש הממשלה יאיר לפיד צועד ברחובות ניור יורק
לפיד צועד ברחובות ניו יורק, הלילה
(צילום: ניר שרף, אבי אוחיון, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
שגרירות בריטניה בישראל
שגרירות בריטניה בישראל
תעבור לירושלים? שגרירות בריטניה בתל אביב
(צילום: שמוליק דודפור)
פגישתו של לפיד עם טראס אמש היא חלק מסדרת פגישות שמקיים לפיד במסגרת ביקורו המדיני בניו יורק. שלשום הוא נפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ועם מלך ירדן עבדאללה השני. כמו כן הוא נפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש וראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס.
את ראש הממשלה לפיד מכירה טראס מפגישותיהם כשרי החוץ של שתי המדינות, ובמכתב ששלחה לאחרונה ללובי של תומכי ישראל במפלגה השמרנית היא אף כינתה את לפיד "ידידי הטוב". בנובמבר אשתקד, בצל חידוש שיחות הגרעין בין טהרן למעצמות, כתבו השניים מאמר משותף שפורסם ב"ידיעות אחרונות" וב"טלגרף" הבריטי, ובו הבטיחו: "נפעל לילות כימים כדי למנוע מאיראן להפוך למעצמה גרעינית".
טראס גם ציינה לפני שנבחרה לתפקיד כי לבקשתו של לפיד היא דאגה שבריטניה תצביע בעד ישראל במועצת זכויות האדם של האו"ם, וכי עשתה זאת למרות עמדתם של פקידים במשרד החוץ בלונדון, שהזהירו כי הדבר יגרום לבריטניה להיראות מבודדת.