נשיא המדינה יצחק הרצוג נועד בשבוע שעבר בחשאי עם מלך ירדן עבדאללה השני, בארמונו שבעמאן. כך הותר לפרסום במוצאי השבת. המפגש נעשה בתיאום עם ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד. הרצוג הגיע לעמאן במסוק של חיל האוויר, ובמפגש החם, שהתקיים בהזמנת המלך, דנו הנשיא והמלך בסוגיות עומק אסטרטגיות, הן ברמה הבילטרלית והן ברמה האזורית.
2 צפייה בגלריה
הנשיא הרצוג והמלך עבדאללה
הנשיא הרצוג והמלך עבדאללה
"מנהיג דגול". הרצוג על המלך עבדאללה השני
(צילום: רויטרס, gettyimages)
"ירדן היא מדינה חשובה מאד", אמר הרצוג על המפגש עם עבדאללה. "אני מכבד מאוד את המלך עבדאללה, מנהיג גדול ושחקן אזורי משמעותי מאוד שנפגש לאחרונה עם מנהיגים חשובים ביותר וביניהם הנשיא ביידן, הנשיא פוטין, הנשיא א-סיסי ואבו מאזן. בפגישתנו שוחחנו בין היתר על תחומים מרכזיים שבשיח בין המדינות, בין היתר הסכם לייבוא חקלאות בשנת השמיטה, נושאי אנרגיה, קיימות ופתרונות למשבר האקלים שניתן לקדם יחדיו".
"יש תחושות באזור של רצון להתקדם, רצון לדבר", הוסיף הנשיא. "בימים אלו אנו מציינים שנה לחתימה על הסכמי אברהם. אלו הניחו תשתית אזורית חשובה. הסכמים חשובים מאוד שמשנים את האזור והדיאלוג בו. שמחתי לחנוך את שגרירות איחוד האמירויות בתל אביב בתחילת כהונתי, ובכוונתי לשוחח ולהיפגש עם ראשי מדינות נוספים מהמרחב. אני מדבר עם מנהיגים רבים מכל רחבי העולם, כמעט בכל יום, בתיאום מלא עם ממשלת ישראל. אני חושב שמאוד חשוב לאינטרסים האסטרטגיים והמדיניים של מדינת ישראל לנהל דיאלוג עם כולם".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בנט. אישר למכור עוד 50 מיליון קוב מים לממלכה השכנה
(צילום: AFP)
בפגישה בעמאן העניק הרצוג לעבדאללה במתנה את הספר "סיפורו של נסיך יהודי", שאותו כתב ד"ר יעקב הרצוג, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה ודודו של הנשיא הרצוג. יעקב הרצוג היה מי שהניח את התשתית ליחסים עם אביו של המלך עבדאללה, המלך חוסיין, בתחילת שנות ה-70.
הפגישה עם המלך הירדני מצטרפת לשיחות המדיניות החשובות שקיים הרצוג בשבועות האחרונים עם נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן והאיגרות שהחליף עם מלך מרוקו מוחמד השישי.
הפגישה בשבוע שעבר היא השלישית בחודשיים האחרונים שעורכים בכירים ישראלים עם המלך – אחרי הפגישה של ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ. מאז הקמת הממשלה החדשה נפתח דף חדש ביחסים בין ישראל לירדן, אחרי תקופה של משבר דיפלומטי ממושך וחוסר אמון בתקופתו של בנימין נתניהו. בין היתר, לאחר המפגש בין בנט לעבדאללה בסוף יוני, אישר ראש הממשלה למכור לירדן עוד 50 מיליון קוב של מים מהכינרת בשנה הנוכחית - כפי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות".

ביולי האחרון אישר המלך עבדאללה שנפגש עם בנט ועם גנץ, ואמר אז כי יצא "מעודד מאוד" מהשיחות עמם. בריאיון שערך אז לרשת CNN נשאל עבדאללה על הממשלה החדשה בישראל, ועל זהות העומד בראשה שהצהיר בעבר כי הוא שולל את האפשרות של הקמת מדינה פלסטינית ותומך בסיפוח הגדה המערבית. "עלינו להבין שהממשלה הזו לא תהיה המתאימה ביותר לפתרון שתי המדינות, שלדעתי הוא הפתרון היחיד", השיב המלך. "אנחנו תמיד מסתכלים על חצי הכוס המלאה".
עבדאללה הדגיש אז בדבריו את חשיבותו של חידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים - כשרק השבוע הבהיר בנט כי לא יחודש, אחרי שגנץ ערך פגישה נדירה עם אבו מאזן במוקטעה שברמאללה. "עלינו להחזיר את כולם לשולחן הדיאלוג במסגרת הניסיון לחדש את המשא ומתן בין הפלסטינים והישראלים", אמר עבדאללה בריאיון שערך ביולי. הוא הוסיף כי מבצע "שומר החומות" היה קריאת השכמה לכך שהסכמי אברהם עם איחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו לא יכולים לבוא על חשבון המשך השיח הישראלי-פלסטיני.
פורסם לראשונה: 19:54, 04.09.21