2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי
בנימין נתניהו עם ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי
נתניהו ומורבייצקי ב-2019
(צילום: רויטרס)
ישראל שוקלת לבטל את ההצהרה המשותפת של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו וראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי מיוני 2018 לסיום המשבר סביב "חוק השואה", ולפיה ישראל קיבלה אז את הנרטיב הפולני בשואה. כך אמר הערב (יום א') גורם מדיני בירושלים.
לפי ההערכות, זאת אחת האפשרויות שעומדות על הפרק מבחינת ישראל, אם חוק השבת הרכוש הפולני אשר מגביל את תביעות ניצולי השואה יתקבל סופית לאחר שיאושר בבית התחתון של הפרלמנט וייחתם על ידי נשיא פולין אנדז'יי דודה.

עוד שני צעדים לאישור החוק

חוק הרכוש הפולני השנוי במחלוקת התקבל ביום שישי בסנאט הפולני לאחר שעבר שני שינויים שריככו את הנוסח המקורי בעקבות לחץ אמריקני: ארכה של שלושה חודשים להגשת תביעות חדשות להשבת רכוש ואי החלה של החוק על תביעות קיימות. השלב הבא של החקיקה כולל חזרה לבית התחתון, הצבעה על השינויים שהסנאט אישר ואחר כך את חתימת הנשיא.
שר החוץ יאיר לפיד אמר ביום שישי בתגובה לקידום החוק שמונע תביעות של רכוש יהודי כי "החקיקה תפגע בצורה קשה ביחסינו עם פולין. פולין יודעת היטב מהו הדבר הנכון והראוי לעשותו. ישראל עוקבת בדאגה רבה אחר התקדמות הליך החקיקה בפולין בעניין זכויות השבת רכוש שנגזל מקורבנות השואה.
"כל שלב בהתקדמות הזו הוא התפתחות חמורה בעינינו. לא נרפה בעמידה העיקשת על כבודם של קורבנות השואה, שימור זכרם וזכויותיהם. החקיקה תפגע בצורה קשה ביחסינו עם פולין. אני שב ואומר כי פולין יודעת היטב מהו הדבר הנכון והראוי שיש לעשותו".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואנתוני בלינקן במפגש ראשון ברומא
יאיר לפיד ואנתוני בלינקן במפגש ראשון ברומא
לפיד ובלינקן. מתואמים
( צילום: AP)
ישראל מתואמת בנושא עם ארה"ב, שרואה גם היא בחומרה את החלת החוק. שני בנים לניצולי שואה, שר החוץ לפיד ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, מתייחסים לחוק החדש באופן דומה.
אחת התגובות שנשקלות כאמור בירושלים היא לבטל את ההצהרה המשותפת של נתניהו ומורבייצקי, שבמסגרתה הסירו הפולנים את הסעיפים הפליליים מ"חוק השואה", שמונעים מהצד הפולני מחקר ושיח ביחס לשואה, ובתמורה קיבלה ישראל את הנרטיב הפולני לשואה.

גינוי חריף של "יד ושם"

הצהרת מנהיגי ישראל ופולין ביוני 2018 זכתה אז לגינוי מצד ההיסטוריונים הבכירים של "יד ושם", שטענו כי הדברים מכילים עיוותים היסטוריים. הם אף הזהירו מפני תביעות אזרחיות מטעמים של ארגונים פולניים שיטענו כי חקר ההיסטוריה יפגע בשמה הטוב של פולין.
לשורת הגינויים הפומביים להצהרה מלפני שלוש שנים הצטרף גם ראש הממשלה הנוכחי נפתלי בנט, שכיהן אז כשר החינוך. "ההצהרה המשותפת של ישראל עם ממשלת פולין היא חרפה רוויית שקרים", תקף אז בנט. "כשר החינוך, האמון על הנחלת מורשת השואה, אני דוחה אותה לחלוטין - היא נטולת תוקף עובדתי והיסטורי ולא תילמד במערכת החינוך. אני דורש מראש הממשלה לבטל את ההצהרה או להביאה לאישור הממשלה".
שר החוץ לפיד קרא אף הוא אז לנתניהו לבטל את ההצהרה, ואמר: "ההודעה שעליה חתם נתניהו עם ראש ממשלת פולין היא חרפה וביזוי שערורייתי של זכר הנספים ועליו להודיע שהוא מבטל אותה לאלתר. 200 אלף יהודים נרצחו בשואה בידי פולנים ונתניהו חותם על הצהרה שמנקה את הפולנים ומבזה את זכר הנספים".