חבר הכנסת המיועד ושגריר ישראל באו"ם לשעבר דני דנון (הליכוד), ניסה הבוקר להסביר בריאיון לאולפן ynet מדוע הוא האדם המתאים ביותר לתפקיד יו"ר הכנסת - תפקיד שלא בטוח שיו"ר מפלגתו בנימין נתניהו מייעד לו. "אני מביא ניסיון פרלמנטרי ובינלאומי וכישורים להובלת מהלכים בתוך הכנסת ולשיקום מעמדה", אמר.
ובינתיים, בעוד התפקיד הנחשק צפוי להישאר בידי הליכוד, דנון תקף את השותפים הקואליציוניים השואפים לתיקים בכירים בשולחן הממשלה: "לא נאפשר מצב שבו נישאר עם תיקים זוטרים בלבד. זה מצב לא מקובל". דנון אף הודה כי מנהיגים זרים הביעו בפניו חשש מהרכב הממשלה המתגבשת, אך מיהר להרגיע: "הממשלה תנהג באחריות בכל הנושאים הרגישים".
3 צפייה בגלריה
דני דנון, אופיר אקוניס
דני דנון, אופיר אקוניס
דנון ואופיר אקוניס, המוזכר אף הוא כמועמד לתפקיד יו"ר הכנסת
(צילום: קובי קואנקס, אבי מועלם)
דנון הוזכר כמי שנאבק על תפקיד יו"ר הכנסת מול חבריו למפלגה אופיר אקוניס, יריב לוין ודוד ביטן. "הכנסת היא הריבון. אזרחי ישראל בחרו אתמול כנסת חדשה", אמר דנון בבוקר שלאחר הבחירות. "על הכנסת הנבחרת להחליף מיד עם השבעתה את יו"ר הכנסת הנוכחי מיקי לוי על מנת שנשיב את השליטה על המהלכים בכנסת לידי הליכוד, מפלגת השלטון. אחרי שנה שבה נרמס מעמד הכנסת על-ידי ממשלת לפיד, בכוונתי להתמודד על תפקיד יו"ר הכנסת ולהחזיר את הכנסת למקומה הראוי", אמר אז.
נרגעו הרוחות? אתה עדיין נאבק על תפקיד יו"ר הכנסת? "קודם כל הרוחות תמיד רגועות, אנחנו ניצחנו את הבחירות. אנחנו מרוצים, גם עם כל הקשיים במו"מ. המצב היום עדיף אלפי מונים על מצב שהיינו רואים מו"מ עם איימן עודה וחבריו. הצעתי את מועמדותי לתפקיד יו"ר הכנסת, אני חושב שאני מביא איתי גם ניסיון פרלמנטרי וגם ניסיון בינלאומי וגם את הכישורים לחבר חלקים שונים, להוביל מהלכים בתוך הכנסת ולשקם את המעמד שלה. בשנה האחרונה הכנסת לא תפקדה, המעמד שלה נפגע גם כלפי הציבור בישראל וגם בזירה הבינלאומית".
עושה רושם שאתה אולי לא מבין את העובדה שהליכוד השתנה. אתה נסעת לארה"ב כשהליכוד היתה מפלגה דמוקרטית, היום היא מפלגה עם שליט יחיד. "אנחנו מפלגה דמוקרטית. אנחנו כמובן מעריכים את יו"ר התנועה, רה"מ המיועד, שהוביל את המערכה בבחירות ואת הניצחון הגדול, אבל לגיטימי לדבר, לגיטימי להתמודד. תפקיד יו"ר הכנסת נבחר על ידי חברי הסיעה, בסופו של דבר, הם יבחרו מי המועמד הראוי בעיניהם והוא ייצג אותנו כיו"ר הכנסת".
3 צפייה בגלריה
"צריכים לזכור שהליכוד היא מפלגת שלטון". סמוטריץ' ודרעי
"צריכים לזכור שהליכוד היא מפלגת שלטון". סמוטריץ' ודרעי
"צריכים לזכור שהליכוד היא מפלגת שלטון". סמוטריץ' ודרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' נפגש אתמול עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, ואמר לו כי אם ימשיך לדרוש את תיק האוצר, בכוונתו לדרוש מראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו את תיק הביטחון. אתמול דווח כי מפלגת הציונות הדתית תדרוש גם את תיקי החינוך והדתות, לצד "הסכמים קואליציוניים מפורטים", בניגוד לעמדת נתניהו.
בתור איש ליכוד, מפלגה עם 32 מנדטים, אתה מוכן לזה שדרעי יכהן באוצר וסמוטריץ' בביטחון, וכל אחד יקבל את ליטרת הבשר שלו? מה יישאר לליכוד? "אני חוזר ואומר: אנחנו מכבדים את השותפים הקואליציוניים שלנו, אבל הם צריכים לזכור שהליכוד היא מפלגת שלטון, ולכן תיקים משמעותיים צריכים להיות בידינו. לא נאפשר מצב שהליכוד יישאר מפלגה עם תיקים זוטרים בלבד. אנחנו צריכים להמתין לראות לאן זה הולך, אבל מצב שבו כל התיקים הבכירים ועוד התיקים הבינוניים בידי השותפים הוא מצב לא מקובל".
אתה חושב שהדרישות של השותפים הקואליציוניים מוגזמות? "אני אומר לחבריי לקואליציה בצורה מאוד חברית ורגועה, גם למפלגה שלנו מגיעים תיקים. אל תלכו על 'תסמונת בנט', שידע למקסם את הכוח המזערי שלו לתפקידים בכירים בממשלה. כדי שתהיה פה יציבות שלטונית צריך לחזור למקומות שהיינו בעבר, כשהשותפים מקבלים תיקים חשובים אבל מרכז הכוח נשאר בידי מפלגת השלטון".
אז אתה בעצם אומר שנתניהו נסחט ונכנע לדרישות המופקעות האלה? "לא, בפירוש לא. יש דרישות מופקעות. כרגע אנחנו עדיין במו"מ, הדבר לא הוכרע, אבל אני אומר לחברים בקואליציה: תירגעו עם הדרישות, אנחנו שותפים, אנחנו עובדים ביחד, נעשה דברים ביחד. אל תנסו לנצל את המצב".
זה בדיוק התפקיד שלהם, לנצל הזדמנות שנוצרה. בגלל שלנתניהו יש עניינים אישיים בבית המשפט ורוצה לברוח ממשפט, אז הם אומרים: אתה רוצה לברוח ממשפט, תן לנו מה שמגיע לנו ויותר. אתם נסחטים. "אני לא חושב שזה קשור למשפט בכלל. בתוך מאבק פוליטי, תמיד יש רצון למקסם הישגים. פה יש מקום להעביר מסר שאנחנו שותפים, ובשותפות אתה מקבל את החלק היחסי שמגיע לך כי אתה מסתכל על הטווח הארוך, על העבודה המשותפת ביחד. אני חושב שגם הם מבינים שבליכוד יש שחקנים בכירים שרוצים לעבוד בשיתוף פעולה איתם, אבל לא יקבלו בהבנה או בהסכמה מצב שבו הם ניצלו את המצב והשאירו את הליכוד במצב נחות".
מה לגבי הנושא הכלכלי? מינוי של אריה דרעי למשרד האוצר, עם התוכניות שלו לקצבאות ועוד קצבאות. "אמרתי את עמדתי לגבי מה שמגיע לליכוד. המועמדים שבאים מהמפלגות הקטנות-בינוניות התמקדו בלדאוג למגזר מסוים, אבל בהנהגה אתה צריך לדאוג לכלל אזרחי ישראל, וזה מה שאנחנו נעשה. אנחנו מחויבים לדאוג לכלל אזרחי ישראל בנושא ביטחון פנים, יוקר המחיה, יוקר הדיור. זה לא מגזרי.
אז אתה סומך על זה שלא תהיינה בעיות. דרעי שר אוצר, שתי הרשעות, ישיבה בכלא, שר האוצר, זה הגיוני? "בוא נמתין לסוף המו"מ. אני לא בא לחלק ציונים לשותפים, אני בא לדרוש את מה שמגיע לליכוד".

השגריר לשעבר באו"ם התייחס בשבוע שעבר בריאיון ל-ynet radio לאפשרות שלפיה סמוטריץ' ובן גביר ימונו כשרים בממשלה: "אנחנו צריכים להתרגל בקואליציה הקרובה לכך שאנחנו לא צריכים להסביר ולהצדיק כל אמירה של סמוטריץ' ובן גביר". לדבריו, "סביב שולחן הממשלה ושולחן הקבינט הם יראו את המורכבויות ויראו את הדברים בצורה קצת שונה". הוא תיאר בריאיון פגישה שניהל עם שגריר האיחוד האירופי בישראל, שבה אמר לשגריר כי "אם סמוטריץ' או בן גביר יאמרו משהו - זכותם, אבל בפועל לממשלה יש מדיניות, היא מקבלת החלטות, ועל סמך זה צריך לבחון אותנו".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר מגיע לבית הנשיא
איתמר בן גביר מגיע לבית הנשיא
"לא צריך להצדיק כל אמירה שלו. זו ממשלת נתניהו, לא ממשלה שלו". בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בוא נדבר רגע על האחריות. אתה בא מהזירה הבינלאומית, היית שנים בניו יורק, אתה מכיר היטב את הרגישויות. סמוטריץ' שר הביטחון, זה יעבור חלק באמריקה? "אנחנו צריכים לזכור שבעולם לא מתעסקים כל היום בהרכבת הממשלה. מבחינתם היו בחירות, נתניהו ניצח, הוא רה"מ הבא. אבל בהחלט כן, דיברתי עם מנהיגים שונים בעולם והיו להם חששות לגבי הרכב הממשלה, יותר לגבי בן גביר מאשר סמוטריץ', ואני הבהרתי להם שזו ממשלת נתניהו, לא ממשלת בן גביר. בן גביר יהיה שר אחד מתוך שלושים שרים, ומי שיקבע בנושאים רגישים יהיה הקבינט המדיני-ביטחוני בהובלת נתניהו. לכן אנחנו צריכים להדגיש את המצב הזה, שאנחנו נוביל את הקבינט המדיני-ביטחוני. נכון, יש שותפים, אבל הממשלה תנהג באחריות בכל הנושאים החשובים והרגישים האלה".
אתה אומר שבעצם אין משמעויות בינלאומיות למינוי סמוטריץ'? שאפשר להתעלם מהאזהרות? "אנחנו צריכים להתייחס לכול האמירות, אבל גם ליברמן היה שר ביטחון והוא הגיע עם עמדות ניציות וראינו שברגע שהוא ישב בתפקיד הוא התנהל בצורה אחרת. אני חושב שהתפקידים האלו מגיעים לליכוד. יש לנו מועמדים מצוינים מתוך המפלגה, ואני חושב שאנחנו צריכים להתעקש שהתפקידים האלה יאויישו על ידי בכירי הליכוד, שמביאים איתם גם ניסיון וגם יכולות מוכחות".