5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
התוכנית שלה סופגת ביקורות. מרב מיכאלי בהצגת "דרך שווה"
(צילום: עמית שאבי)
רפורמת "דרך שווה" בתחבורה הציבורית ממשיכה לספוג ביקורות, והפעם מכיוון השלטון המקומי. יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג' פנו במכתב לשרת התחבורה מרב מיכאלי שהגיע לידי ynet, וציינו בו כי הרפורמה צפויה "לייקר משמעותית את התשלום החודשי בקרב אוכלוסיות רבות".
לדברי השניים, תעריפי התחבורה הציבורית יעלו בצורה משמעותית עבור אלו שעיקר נסיעתם נעשית בתחומי הרשויות המקומיות, ולכן לא ייהנו מהרפורמה שתיכנס לתוקפה ב-1 באוגוסט. הם הוסיפו כי מדובר "באוכלוסיות שהפרוטה אינה מצויה בכיסם".
5 צפייה בגלריה
חיים ביבס שי חג'ג'
חיים ביבס שי חג'ג'
מיכאלי הציעה להיפגש עימם בהקדם. חיים ביבס ושי חג'ג'
(צילום: מוטי קמחי, הרצל יוסף)

מיכאלי בחרה להשיב במכתב גם כן, והבטיחה בו שהרפורמה "תגביר את השימוש בתחבורה הציבורית המתפתחת, ותוזיל משמעותית את ההוצאה עבורה לרוב המשפחות בישראל, ובפרט בפריפריה". השרה הציעה לביבס וחג'ג' להיפגש בהקדם כדי שתוכל "להציג בפניהם את הבשורות הגדולות ולהעמיד את הדברים על דיוקם", והוסיפה: "אני בטוחה שאם תשמעו את הנתונים באופן מלא ולא סלקטיבי - תסכימו איתי שמדובר במהלך חברתי ומשתלם".
במכתבה, הסבירה מיכאלי את כל סעיפי הרפורמה. בנוגע לנסיעות עירוניות, היא אמרה כי "שר האוצר ואני מנענו את עליית המחירים ב-9%. לולא הרפורמה, המחיר היה אמור לעלות בחצי שקל לשישה שקלים וחצי, ובמקום זה הוא יורד לחמישה שקלים וחצי לרוב האזרחים".
במסגרת הרפורמה, שאושרה לפני כחודש, מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית יעודכנו ויהיו אחידים בכל הארץ, כך שיישאר מספר מצומצם של תעריפים - ארבעה לאוטובוסים וחמישה לרכבת. כמו כן, תתווסף אפשרות לרכישת כרטיס חופשי-חודשי ארצי בעלות של 225 שקלים.
5 צפייה בגלריה
מתוך מצגת משרד התחבורה
מתוך מצגת משרד התחבורה
מתוך מצגת משרד התחבורה
בנגב, בגליל ובכל היישובים שמחוץ למטרופולינים של ירושלים, גוש דן וחיפה, יהיה כרטיס חופשי-חודשי אזורי במחיר 99 שקלים, עבור כל הנסיעות ברדיוס של 40 קילומטרים. הרפורמה מסדירה גם נסיעות חינם לבני 75 ומעלה. ההנחות למבוגרים מעל גיל 60, ילדים בני ונוער וסטודנטים יישארו כפי שהן, ואף תתווסף הנחה של 50% בקניית כרטיס חופש-חודשי לילדים ונוער.
הגזרה העיקרית היא ביטול ההנחה הקבועה על טעינת ערך צבור ברב-קו, מה שיביא לאחידות בין התעריפים בכרטיס ובאפליקציות התשלום, שזכו עד כה לשיעורי שימוש של אחוזים בודדים מקרב הנוסעים. גזרה נוספת חלה על ערי הפריפריה - בעיקר החרדיות - בהן אופקים, נתיבות, טבריה, מודיעין עילית וביתר עילית, שתושביהן נהנו עד כה מתעריף של שני שקלים לנסיעה באוטובוס וכעת ישלמו 5.5 שקלים.

חלופת המכתבים היא רק האחרונה בשורה של התנגשויות סביב הרפורמה. בשבוע שעבר, יו"ר וועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) הודיע כי יפסיק להצביע עם הקואליציה, במחאה על התנהלותה של מיכאלי. כעסו של ביטון היה על כך שהרפורמה הוצגה לציבור לפני שהועברה לחברי הוועדה בראשותו, שאמורים לבחון אותה. בשבועות האחרונים הוא איים שאם השרה, שלא הגיעה לארבע ישיבות הוועדה בנושא על אף שהוזמנה, לא תענה להשגות של חברי הוועדה על התוכנית - הוא יפעל בהתאם.
ביטון אמנם קיבל מכתב תשובה ממיכאלי לגבי השאלות שעלו בוועדה, אך לדבריו, התשובות שהגישה על מחירי נסיעות האוטובוס בפריפריה לא מספקות. בסופו של דבר, לאחר שנפגש השבוע עם ראש הממשלה נפתלי בנט שהבטיח ללמוד את הרפורמה והשפעותיה על שכבות שונות באוכלוסייה, ביטון התרצה והסכים לחזור להצביע עם הקואליציה.

מיכאלי הגיבה למשבר עם ביטון בישיבת סיעת מפלגת העבודה השבוע והודיעה כי הרפורמה תצא לדרך כרגיל. היא הביאה כמה דוגמאות לפערים במחירים בתחבורה ציבורית בין ערים שונות בארץ, ואמרה: "הרפורמה הזו כה חשובה עד שיש מי שמנסה לנצל את המורכבות כדי לסחוט את הקואליציה ומשבית את עבודת הכנסת. קודמיי בתפקיד נתנו תעריף מוזל לחרדים ולמקורבים, כשכולם יודעים שזה גרוע ולא שוויוני, והחלטתי לשים לזה סוף".
פורסם לראשונה: 23:46, 01.06.22