האם החות'ים שוב ניסו לפגוע בספינה? גורם ביטחוני אמר בצהריים (יום א') כי סוכל ניסיון תקיפה בים האדום, וכי נסיבות האירוע נבדקות. הוא אמר זאת זמן קצר אחרי שבריטניה דיווחה על "פעילות כטב"מים" ופיצוץ אפשרי סמוך למצר באב אל-מנדב, שמקשר בין הים האדום למפרץ עדן שבים הערבי.
בהודעה שפרסמה סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) נמסר כי הכטב"מים שזוהו הגיעו מתימן, אבל לא נאמר בה מפורשות אם מי שאחראי לשיגורם הם המורדים החות'ים בתימן, ששיגרו מאז פרוץ המלחמה מול חמאס כמה וכמה כטב"מים וטילים לעבר ישראל – ואיימו לפגוע בכל ספינה ישראלית או כזו שקשורה לישראל. ב- UKMTO קראו לספינות באזור להקפיד על זהירות מרבית.
3 צפייה בגלריה
הכוחות החות'ים בתימן מפרסמים תיעוד של ירי הטילים לעבר ישראל
הכוחות החות'ים בתימן מפרסמים תיעוד של ירי הטילים לעבר ישראל
כטב"ם ששיגרו החות'ים, בתיעוד שהם הפיצו במסגרת האיומים שלהם על ישראל
האירוע היום מגיע כאמור על רקע מתקפות החות'ים, בעלי בריתה של איראן, שביצעו שלל מתקפות לעבר ישראל בחודשיים האחרונים וכעת מנסים לפגוע בסחר הימי שלה – ולמעשה כבר רשמו הצלחה מסוימת, כאשר חברת צים הודיעה בשבוע שעבר כי תנתב אוניות הרחק מהנתיב המותקף בים האדום, בו עוברות ספינות מאסיה לישראל ולאירופה. לפי גורמים בענף הייבוא ההחלטה תביא לעיכובים במשלוחים שיימשכו בין 50-30 יום, תלוי בארץ המוצא ובמכולות.
בצל המתיחות הרבה, בשבוע שעבר דווח גם על ניסיון חטיפה של מכלית ששטה במפרץ עדן, והחות'ים נתפסו כחשודים המיידיים - אבל אחרי שהצי האמריקני נחלץ לעזרת הספינה ולכד חמישה חמושים התברר כי מדובר בפיראטים שפועלים גם הם באזור.
ימים אחדים לפני אותה תקרית ספינה אחרת בבעלות ישראלית הותקפה על ידי מל"ט איראני במפרץ עדן, ובחודש שעבר החות'ים השתלטו על ספינה נוספת שלטענתם שייכת לישראל, אף שבארץ טענו כי לא מדובר בספינה ישראלית וכי היא שייכת לחברה בריטית ומופעלת על ידי חברה יפנית. בקרב 22 אנשי הצוות בספינה הזו לא היו כלל ישראלים.
3 צפייה בגלריה
תיעוד השתלטות ח'ותים על אוניית משא בים האדום
תיעוד השתלטות ח'ותים על אוניית משא בים האדום
תיעוד שפרסמו החות'ים ובו נראה מסוק שלהם לקראת ההשתלטות על אוניית המשא בים האדום, בחודש שעבר

חטיפת הספינה בחודש שעבר אירעה אחרי שהחות'ים איימו כאמור לפעול נגד כל ספינה שקשורה לישראל. הם אף קראו למדינות העולם "להוציא את אזרחיהן העובדים על הספינות, להימנע ממשלוח או עבודה על גבי הספינות האלה, ולהודיע לאוניות להתרחק מהן". מימוש האיום מעורר תהיות בנוגע לאפשרות של חידוש "מלחמת הצללים הימית" שבעבר דווח כי מתנהלת בין ישראל לאיראן – ושבמהלכה נפגעו כמה וכמה ספינות שקשורות לישראל ומנגד נפגעו גם ספינות שקשורות לאיראן.
בישראל איימו בחודש האחרון להגיב למתקפות שמשגרים החות'ים, אבל עד כה לא ידוע על תגובה שכזו. ביום חמישי האחרון דווח אמנם על פיצוצים שבהם נפגעו מצבורי טילים וכטב"מים בצנעא, שנשלטת בידי החות'ים, אבל פרשננו לענייני ביטחון וצבא רון בן ישי מעריך כי לא סביר שישראל עמדה מאחורי המתקפה הזו. גם האמריקנים הכחישו מעורבות. בן ישי מעריך כי החשודים המרכזיים בפיצוץ בצנעא הם אנשי הממשלה התימנית שיושבת בעיר עדן, שמוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית ונאבקת כבר שנים מול החות'ים במסגרת מלחמת האזרחים העקובה מדם במלחמה.

"לא נהסס להרחיב את הפעולות הצבאיות נגד ישראל"

דובר הצבא החות'י הדגיש לפני חידוש המלחמה כי הכוחות "לא יהססו להרחיב פעולותיהם הצבאיות נגד ישראל, נגד מטרות בים או ביבשה וכי הפעולות הצבאיות ייפסקו כאשר התקיפות הישראליות נגד העם הפלסטיני ברצועת עזה ייפסקו". חידוש האיום הגיע למרות שהאיום של החות'ים לא הוסר לחלוטין גם במהלך הפסקת האש. סגן ראש הממשלה של החות'ים אמר יום אחרי כניסת הפסקת האש לתוקף כי ההחלטה לסגור את ים סוף בפני ישראל "עדיין בתוקף".
מלבד האיום הביטחוני, הצהרותיהם של החות'ים מהוות איום על המסחר הימי, הבינלאומי והישראלי, כאשר החות'ים מציגים למעשה מצב חדש באזור הימי של תימן שבשליטתם. מצר באב אל-מנדב נמצא בין ג'יבוטי לתימן ומחבר למעשה בין יבשת אסיה ליבשת אפריקה. לפי פרסומים, 10% מהסחר הימי הבינלאומי עובר במצר מדי שנה, על גבי כ- 21 אלף ספינות. 6 מיליון חביות נפט עוברות בו מדי יום.
החות'ים מאיימים על "ספינות המניפות את דגל ישראל, מנוהלות על ידי חברות ישראליות או בבעלות ישראלים" שעוברות דרך באב אל-מנדב, והדבר עשוי להשפיע על המסחר של ישראל עם המזרח, בעיקר עם אסיה. החות'ים מדגישים בהצהרותיהם כי הם לא "מכוונים למסחר העולמי בים האדום, אלא רק לאוניות הקשורות לישראל".
לפי אלג'זירה, בעקבות האיום החות'י, הצד הישראלי יצטרך לשלם הרבה יותר על עבודה משותפת עם ספינות באזורים הימיים הקרובים לתימן. הספינות שעובדות עם ישראל ועלולות למצוא את עצמן בסכנה, ידרשו תשלום גבוה יותר מהצד הישראלי או מכל גורם שלישי שעובד עם ישראל, מה שיגרום להתייקרות התהליך כולו. נכתב כי אם הסכנה תימשך, החלופה עתידה להיות תחבורה אווירית או יבשתית, שמשמעותה גם כן עלויות גבוהות יותר, שישפיעו לרעה על סחר החוץ של ישראל. כלומר, אירוע ההשתלטות על הספינה גלקסי לידר הווה מלבד האיום הביטחוני, פגיעה בסחר החוץ של ישראל.
לפי פרסומים עלויות השילוח, מאז אירוע חטיפת הספינה, כבר עלו ובנוסף, מהחשש להתקרב לאזורים המסוכנים שבשליטת החות'ים, חלק מהספינות כבר נאלצו להפליג ולעבור את הסיבוב הארוך של הקפת אפריקה, במקום לעבור ישירות בים סוף. חבר הלשכה המדינית של החות'ים בתימן, חזאם אל-אסד התייחס בחודש שעבר לעובדה שהספינות הישראליות או הספינות העובדות עם ישראל יאלצו להקיף את אפריקה. בחשבון הטוויטר שלו כתב: "כל עוד הם מתעקשים על התוקפנות נגד עמנו בעזה, הם חייבים לקחת את המסלול של כף התקווה הטובה", כאשר הוא מתכוון שספינות ישראליות יצטרכו להקיף את כל אפריקה כדי להגיע למפרץ אילת או לצאת מהים האדום ולהגיע לאוקיינוס ההודי, ולחלוף על פני כף התקווה הטובה שנמצאת בדרום-מערב יבשת אפריקה.
החות'ים שולטים בחלק גדול מהחוף המערבי של תימן ומשקיפים על אזור רחב של ים סוף ומצר באב אל-מנדב, אחד מנתיבי השייט העמוסים בעולם. עם זאת, גורמים מערביים טענו בשבועות האחרונים כי למרות איומי החות'ים, הסכנה העיקרית העומדת בפני ספינות מסחריות בים האדום היא מפני פיראטים באזור וכי החות'ים פעילים בעיקר ככוח יבשתי ואין להם יכולות ימיות גבוהות כמו לסומלים. עם זאת, בתמיכה איראנית נוספת הדברים יכולים להשתנות. הצפי הוא שגם אם לא תהיה ירידה משמעותית בסחר הימי באזור, העלויות עדיין יתייקרו, עקב עלייה משמעותית בתעריפי הביטוח ומכאן עלייה בעלות השילוח.