בקואליציה עורכים הבוקר (שני) התייעצויות בעניין שינוי נוסח חוק הפטור מגיוס לחרדים - שנחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", ועוסקים בין השאר בקביעת מכסות לגיוס. ההתייעצויות באות בין השאר אחרי שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הזהירה מפני הנוסח הנוכחי. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, במכתב התראה שנשלח מטעמה לראש הממשלה בנימין נתניהו נכתב כי לא ניתן יהיה להעביר מחר בממשלה החלטה על מתווה הגיוס כשהטיוטה ריקה מתוכן ונושאת תוכן הצהרתי בלבד.
4 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
נתניהו ובהרב-מיארה. היועמ"שית הזהירה: אי-אפשר להעביר נוסח הצהרתי בלבד
(צילום: יואב דודקביץ, EPA)
כבר אמש, לאחר הפרסום והסערה, אמרו בכירים בממשלה כי "נכניס שינויים לטיוטת החוק". אחר כך הגיעו הודעותיהם של שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ, שהודיעו על התנגדותם לנוסח הנוכחי - כשגנץ אף מציב קו אדום ומאיים בפרישה מממשלת החירום אם החוק יאושר בכנסת. גנץ וגלנט - שפועלים באופן לא מתואם - הבהירו כי יתמכו רק במתווה שיש עליו הסכמות רחבות.
מאחורי הקלעים, הרוחות סערו סביב הטיוטה - גם בליכוד. שרים בכירים פנו ללשכתו של ראש הממשלה נתניהו ולמקורביו וביקשו הבהרות. מזכיר הממשלה יוסי פוקס ניסה להרגיע את השרים ולעדכן שהטיוטה עוד תשתנה, אולם סימן שאלה גדול עדיין מרחף סביב היכולת להרגיע את האווירה הציבורית מצד אחד ולייצר מתווה שהחרדים יוכלו לחיות איתו מצד שני.
4 צפייה בגלריה
הם שותקים. סמוטריץ' ובן גביר
הם שותקים. סמוטריץ' ובן גביר
הם שותקים. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
בקואליציה מנסים בעיקר לנסח מתווה שייתן מענה טוב יותר למכסות הגיוס, ובנוסף מתקיימים דיונים גם בנוגע לגיל הפטור שעד כה עמד בדיונים על בין 35 ל-40 - מה שמעורר זעם רב, מאחר שגיל כזה לא מאפשר השתלבות חרדית בשוק התעסוקה עד הגעה אליו.
בתוך כך, השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ, שנחשבים כמייצגים ציבור משרת גדול בימי המלחמה - עדיין שותקים. אף אחד מהם לא התייחס לעקרונות המנחים לקראת הנוסח שיובא, ולא הציגו את עמדתם.

גלנט בשיחות סגורות: "קומבינה על הראש של חיילי צה"ל"

גורמים בכירים בממשלה אומרים כי ברור להם שצריך להכניס שינויים, בחלק מהסעיפים אפילו מרחיקי לכת. הבעיה היא הסכמת החרדים - ויכולתם לחיות עם המתווה. "האתגר הוא עצום. מצד אחד לא להצית את הרחוב החרדי, ומצד שני להביא מתווה שגם יכול לעבור בממשלה בלי פרישת גנץ והתנגדות פומבית של גלנט", אמרו.
בשיחות סגורות התריע גלנט שאם יעבור מתווה ללא הסכמה, ובעקבותיו יפרוש גנץ מהממשלה - הדבר עלול להתניע מחאה גדולה בזמן לחימה ולפעול נגד האינטרסים של המדינה. גלנט, שיצא אמש לביקור ראשון במלחמה בארה"ב ולא ישתתף בהצבעה הצפויה מחר בממשלה על מתווה הפטור מגיוס, תיאר את ההצעה שנחשפה כ"קומבינה" בשיחות סגורות.
"אני לא יכול להביא מתווה בזמן שבו חיילים באים לעוד 40 ימי מילואים ובזמן שחיילים סדירים מתגייסים ל-36 חודשים", אמר השר גלנט בדיונים בנושא, והבהיר שמבחינתו אין כאן אינטרס פוליטי. הוא הוסיף בשיחות: "אני לא אביא משהו שהוא קומבינה על הראש של חיילי צה"ל".
לפני צאתו אתמול לארה"ב, גלנט מתח גם ביקורת פומבית על המתווה - שגובש לדבריו על ידי נתניהו - ואמר שהוא לא עומד מאחוריו. "עדיין יש זמן לשבת יחד ולגבש הצעה משותפת. אני שב וקורא לראש הממשלה ולשר בני גנץ לנצל את הזמן הנותר ולגבש הסכמה רחבה בעניין חוק הגיוס, לטובת צה"ל ולטובת מדינת ישראל", אמר.

שר הביטחון הצהיר כי יסכים להגיש מטעם הכנסת חוק גיוס רק אם יקבל הסכמה מכלל מרכיבי ממשלת החירום, ובכך העניק למעשה זכות וטו לגנץ. גורמים במפלגה אמרו אמש שהאולטימטום שהציב בנושא מייצר מצב סבוך שכמעט לא ניתן לצאת ממנו. גורם אחר ציין כי "ההתנהלות של גלנט עוד תוביל אותנו לבחירות".

טרופר: לא שולל תחמונים כדי שהתקציבים לישיבות יימשכו

כאמור, גם גנץ מתנגד נחרצות למתווה בנוסח הקיים, ולראשונה איים בפרישה מממשלת החירום אם יאושר סופית. חבר מפלגתו, השר חילי טרופר, שב הבוקר בריאיון ל-ynet על האיום הזה והבהיר כי מבחינת המחנה הממלכתי מדובר ב"קו אדום ערכי" – והצהיר שהמפלגה תסכים רק לחוק שיביא ל"תיקון אמיתי", שיוביל לשוויון בנטל.
טרופר אמר שהמתווה בנוסח הנוכחי "מפנה את הגב למילואימניקים", וטען כי הוא נועד בין היתר להמשיך את התקצוב לישיבות. לדבריו, "אין סיכוי" שלקואליציה יהיה רוב של 61 ח"כים כדי להעביר את המתווה הנוכחי. "אני מקווה שכולם יהיו אמיצים מספיק להצביע על פי מצפונם", הוסיף.

הוראת השעה הנוכחית, שמאפשרת להימנע מאכיפת גיוס תלמידי ישיבות, תפוג בסוף החודש, וטרופר אמר כי לפי הבנתו את המצב המשפטי-חוקי – הממשלה לא תוכל לקבל הארכה של ההוראה הזו לתקופה של יותר משלושה חודשים. "זו הסיטואציה הכי פשוטה, ופשוט לחלק מהגורמים מהממשלה היא מאוד קשה. אם אין הארכה מעוד שבוע או 9 ימים בעצם, המדינה חייבת לגייס את כולם – אין פטור יותר ואין העברת תמיכות לישיבות בגין אותו פטור. זו הסיטואציה – את זה הם מנסים למנוע. ואיך הם מנסים למנוע? בחוק חדש".
כשנשאל בנוגע לטענות שיהיו ניסיונות להעביר תקציבים לישיבות בדרכים עקיפות, השיב: "אני לא שולל את מה שאת אומרת, שהם ינסו למצוא כל מיני פתרונות עוקפים ותחמונים, איך להעביר בכל זאת כספים – אני מניח שזה לא יכול לעבור משפטית, בטח לא ערכית. לא אותנו ולא את החברה הישראלית".

מכתב ההתראה של היועמ"שית: זה מתווה ריק מתוכן, זלזול בבג"ץ

ההתייעצויות בממשלה מגיעות כאמור בעקבות מכתב ההתראה ששלחה אמש היועמ"שית לנתניהו, ובו הזהירה כי לא ניתן לאשר בממשלה מתווה הצהרתי בלבד. שעות קודם לכן פורסם כי בהרב-מיארה סבורה כי היא תתקשה להגן בבג"ץ על הצעת החוק לפטור מגיוס בשל "קשיים משפטיים משמעותיים", וכיוון שבנוסח הנוכחי שלה היא תמשיך את הפגיעה בערך השוויון בין המתגייסים למשתמטים - כפי שנפסלו בעבר על ידי בג"ץ.
4 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
שוויון בנטל? כוחות צה"ל בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
במכתב שנשלח לנתניהו הבהירו בהרב-מיארה והמשנה שלה עו"ד גיל לימון, בין היתר כי לא ניתן להצהיר שוב בפני בג"ץ כי הממשלה תעביר "בקרוב" חוק, וכי אם תהיה זו הצהרה בלבד - יהיה בכך משום זלזול בפסיקות בג"ץ עד כה, שכן בית המשפט המתין בסבלנות, מאז פסל את החוק הקודם ב-2017, להחלטות שיבהירו איך יתמודדו הממשלה והכנסת בכל הקשור למתווה הגיוס - כזה שיהיה חוקי. היועמ"שית מבהירה למעשה כי לא ניתן להצביע בממשלה רק על "משאלות", הבטחות ותוכניות לא ממוקדות כפתרון.

סנקציות כלכליות? אולי מ-2027 | הטיוטה שנחשפה

הסערה סביב חוק הפטור מגיוס, נזכיר, החלה אתמול בעקבות הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" של טיוטת החוק, שאמנם מצהירה על כוונה להגדיל את שיעור המתגייסים בקרב החרדים - אך בפועל תסדיר את הענקת הפטור לתלמידי הישיבות, ולא כוללת יעדי "מכסות" או סנקציות ברורות.
טיוטת החוק המוצעת נכללת בהצעת החלטה שתועלה להצבעה מחר בממשלה, שמטרתה המרכזית היא להאריך את הוראת השעה הקודמת של הממשלה שהורתה לשר הביטחון להימנע מגיוס תלמידי ישיבות חרף פקיעת חוק הגיוס הקודם ביולי אשתקד. אותה הוראת שעה מסתיימת בסוף החודש הנוכחי, כלומר בעוד ימים אחדים, ובלי החלטה חדשה תיאלץ הממשלה לגייס את תלמידי הישיבות. בבג"ץ תלויות עתירות נגד ההחלטה הזו, ונגד המשך העברת תקציבים לישיבות.
אינפו אינפוגרפיקה חוק הגיוס לוח זמנים גיוס צה"ל חרדים הצעת חוק לו"ז
במה שנראה כמו ניסיון לשכנע את בג"ץ להסכים לדחיית הפטור הזמני מגיוס חרדים, אף שאין חוק שמאפשר זאת, בהצעת ההחלטה נכלל לוח זמנים לקידום חוק גיוס חדש: היא קוראת להגיש לאתר החקיקה הממשלתי תזכיר חוק עד 21 באפריל, ולאשר אותו בממשלה עד 19 במאי. הנוסח לפי ההצעה יונח על שולחן הכנסת עד 29 ביוני, ימים ספורים לפני המועד האחרון שהממשלה ביקשה מבג"ץ להמשיך בו את המצב הקיים באשר לאי-אכיפת גיוס החרדים.
אם הלו"ז הזה אכן ימומש, סביר להניח שהליך החקיקה של החוק החדש שיובא לא יושלם לפני כנס החורף הבא, שיחל בסוף חודש אוקטובר. לפיכך, בצה"ל ייאלצו להמשיך להתבסס במלחמה הנוכחית על משרתי מילואים, מה שיגדיל את הנטל על המשרתים הקיימים וגם יעלה למדינה הרבה מאוד כסף.
מתווה החוק המוצע כולל גם "תמריצים כלכליים חיוביים ושליליים בגין עמידה או אי-עמידה ביעדי השירות השנתיים" - אך הוא לא מתייחס להטלת סנקציות פליליות על חרדים שיסרבו להתגייס לצבא למרות שאינם לומדים. גם סנקציות כלכליות יוטלו ככל הנראה רק בשנת 2027 - ועד אז ניתן יהיה לשנות את יעדי הגיוס, להגמיש סנקציות או לבטלן.
4 צפייה בגלריה
הפגנת החרדים נגד חוק הגיוס בירושלים
הפגנת החרדים נגד חוק הגיוס בירושלים
חרדים מפגינים בירושלים נגד גיוס לצבא, החודש
(צילום: דוברות המשטרה)
הסעיף המרכזי והשנוי במחלוקת הוא כאמור העלאת גיל הפטור מגיוס לחרדים מ-26 כיום ל-35. עד כה דיברו במערכת הביטחון על הורדת גיל הפטור ל-21 או 23, כדי לעודד גיוס חרדים לצבא ובמידה שלא יתגייסו, לפחות ישתלבו בשוק העבודה ולא יהיו עול כלכלי על המדינה. אלא שהפעם הממשלה עושה הפוך ומבקשת להעלות את גיל הפטור ב-9 שנים.
תחת המילים "לא רלוונטי", בהצעת ההחלטה מצוינים גם נתונים כלכליים שקשורים למתווה - בצל האזהרות החריפות במשרד האוצר מהשלכותיו הקשות על הכלכלה. עמדת שר האוצר סמוטריץ', שבכירים במשרדו טוענים כי המתווה יעלה למדינה מיליארדים, לא נכללת בהצעת ההחלטה - כמו גם עמדתו של גלנט, שכאמור הצהיר פומבית שהוא מתנגד לה. בטיוטה נכתב כי צירוף עמדות שרים שההצעה נוגעת לתחום סמכותם יושלם רק בהמשך, אך לא ברור אם כך יהיה ומה תהיה ההשפעה של עמדות אלה.
אלכסנדרה לוקש ושרון כידון השתתפו בהכנת הכתבה