סוריה מאשימה את ישראל בתקיפה אווירית נדירה יחסית באור יום - לראשונה מאז ששני קציני משמרות המהפכה נהרגו בתקיפה שאיראן ייחסה לישראל: בהודעה בטלוויזיה הסורית הערב (שבת) נמסר כי מערכות ההגנה האווירית במדינה הופעלו נגד "תקיפה אווירית ישראלית" באזור מסיאף במחוז חמה שבמרכז סוריה.
לפי דיווחים זרים, יעד התקיפה - הראשונה בעידן מפקד חיל האוויר החדש, אלוף תומר בר - היה מרכז פיתוח ודיוק הטילים במסיאף. מדובר בתקיפה חריגה ועוצמתית לאור יום, עם חימושים רבים שהוטלו ממטוסי קרב של חיל האוויר מכיוון הים.
3 צפייה בגלריה
תקיפת צה''ל בסוריה
תקיפת צה''ל בסוריה
עשן מיתמר אחרי התקיפה בסוריה
3 צפייה בגלריה
אלוף תומר בר בתא הטייס של אף־15
אלוף תומר בר בתא הטייס של אף־15
אלוף תומר בר. תקיפה ראשונה תחתיו כמפקד חיל האוויר
(צילום: דובר צה"ל)
גורם צבאי סורי אמר כי "באזור השעה 18:45 תקף האויב הישראלי מהאוויר מאזור צפון לבנון", זמן קצר לאחר דיווחים בלבנון כי מטוסי חיל האוויר טסו בשמי המדינה בגובה נמוך. לפי הגורם, "הותקפו כמה מטרות במרכז המדינה, ומערכות ההגנה האווירית שלנו הפילו כמה מהטילים". בהמשך הודיע הצבא הסורי כי לאחר בחינת תוצאות התקיפה, ניתן לקבוע כי נגרם נזק חלקי ברכוש. צבא סוריה לא דיווח על נפגעים בתקיפה שאותה ייחס לישראל.
מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה סורי שמושבו בבריטניה, דיווח כי התקיפה הישראלית פגעה במרכז מחקרים סורי הסמוך לעיר מסיאף, מה שהסב הרס של כמה חלקים מהמרכז, המשמש את משמרות המהפכה של איראן ואת ארגון חיזבאללה. לפי מרכז המעקב, שני הארגונים משתמשים במרכז המחקרים לדיוק טילים לטווח בינוני ולפיתוח מזל"טים. בנוסף, דווח כי נהרס גם מחסן שמשמש את המיליציות הכפופות לאיראן בכפר סמוך.
התקיפה שייחסה סוריה לישראל הערב אינה הפעם הראשונה שבדמשק מאשימים בתקיפה אווירית באזור מסיאף. פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי ציין בעבר כי במסיאף נמצאים מפעלים לטילים ולדיוק טילים של התעשיות הביטחוניות הסוריות (סרס) שכבר הותקפו פעמים רבות בעבר.
מדובר באחד משלושת המרכזים למחקרים מדעיים של סרס, לצד א-ספיר שבאזור חלב וג'מראייה שצפונית-מערבית לדמשק. האתר במסיאף קרוב יחסית לבקעת הלבנון, האזור שבו לפי פרסומים זרים נמצאים מפעלי דיוק הטילים של חיזבאללה, ובכך הוא קרוב לעורף המבצעי והלוגיסטי של חיזבאללה.
בתקיפה האחרונה שיוחסה לישראל, לפני מעט יותר מחודש, שני פעילים במשמרות המהפכה של איראן נהרגו בתקיפה באזור דמשק. השניים, לפי גורמים יודעי דבר, היו קצינים שעסקו בפרויקט דיוק הטילים החשוב לאיראן ולחיזבאללה. אחרי התקיפה, בטהרן איימו כי "ישראל תשלם את המחיר על הפשע הזה". פחות משבוע לאחר מכן, שיגרו האיראנים 12 טילים לעבר "בסיסים ישראליים סודיים" בארביל, בירת החבל הכורדי בעיראק. כלי תקשורת המזוהים עם איראן שללו כי מדובר בתגובה להרג הקצינים, אולם בישראל כן העריכו שמדובר בפעולת נקם איראנית.
התקיפה האחרונה שיוחסה לישראל באור יום אירעה כפי הנראה לפני כחצי שנה. באותה תקיפה דיווחה סוריה כי ישראל שיגרה מטח טילי קרקע-קרקע לעבר יעדים בפרברי דמשק. אותה תקיפה, כך לפי הסורים, גרמה לפציעתם של שני חיילים ולנזק. רשת "אל-מיאדין" הלבנונית דיווחה אז כי התקיפה כוונה לאזור א-דימאס, שממערב לבירה דמשק ונמצאת על הדרך לבירת לבנון ביירות. ארגון האופוזיציה מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם דיווח כי באזור שבו תקפה ישראל נמצאים מחסנים של אמצעי לחימה של ארגון חיזבאללה והמיליציות הכפופות לאיראן, כמו גם מטות של צבא סוריה.