אנשי המחאה נגד המהפכה המשפטית תקפו בצהריים (יום ראשון) את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהודיע שהקואליציה תוביל "צעדים מעשיים לקידום השינויים במערכת המשפט" כבר השבוע. "האיומים של נתניהו על מערכת המשפט ייענו בתגובה ציונית הולמת - הפגנות ושיבושים", מסרו מובילי המחאה. "כל ניסיון לפגוע במערכת המשפט ובדמוקרטיה הישראלית ייכשל".
"נתניהו הודיע שישראל תהיה דיקטטורה והביא בדבריו לפגיעה קשה בכלכלה, קרע בעם ולטרלול מערכות נוסף", טענו אנשי המחאה. "אנחנו ערוכים לסבב נוסף - וגם בו הדמוקרטיה הישראלית תנצח".

4 צפייה בגלריה
ההפגנה בקפלן, תל אביב
ההפגנה בקפלן, תל אביב
"ערוכים לסבב נוסף". אנשי המחאה עונים לנתניהו
(צילום: יאיר שגיא, עמית שאבי )
4 צפייה בגלריה
ההפגנה בקפלן, תל אביב
ההפגנה בקפלן, תל אביב
"החקיקה עוד כאן". ההפגנה בקפלן, אמש
(צילום: אמיר גולדשטיין)
ממחאת ההייטקיסטים נמסר כי "קידום המהפכה המשפטית ינחית מכה אנושה על ההייטק הישראלי וידרוס את חזון הסטארט-אפ ניישן שנתניהו מתגאה בו ברחבי העולם. נתניהו בחר לעסוק במהפכה המשטרית במקום במהפכת הבינה המלאכותית. ראש הממשלה החליט כנראה כי חלק ממורשתו יהיה חיסול ההייטק הישראלי והוצאת ישראל מקהילת המדינות המערביות המפותחות".
אנשי המילואים ממחאת "אחים לנשק" תקפו גם את ההצהרה, וכינו את נתניהו "העוזר של יריב לוין". לדבריהם, "ראש הממשלה בפועל לוין החליט - והעוזר שלו נתניהו מקדם את חוקי הדיקטטורה המסוכנים לביטחון ישראל. כל התקדמות חקיקה שאיננה בהסכמה תמצא את המילואימניקים כחומת המגן של עם ישראל. כי צבא עם יש רק בדמוקרטיה".
ממחאת הסטודנטים והסטודנטיות לעגו לכך שנתניהו אמר כי יקדם את החוקים באופן "מדוד ואחראי", וטענו: "הרבה מילים שהמשמעות שלהן היא אחת: לדהור קדימה עם הפיכה משטרית שתחליש את הדמוקרטיה הישראלית. נתניהו, הציבור ער. העם ברחוב. והחודשים האחרונים רק הבהירו את החיוניות של ההתנגדות שלנו. רוב העם יודע - אין ולא תהיה חצי דמוקרטיה. נבלום את ההפיכה בכל מחיר. אל תנסו אותנו".

4 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
"נחוש מתמיד" להמשיך עם המהפכה המשפטית. לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כאמור, מוקדם יותר בפתח ישיבת הממשלה, האשים ראש הממשלה נתניהו את ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בכישלון השיחות בבית הנשיא, והבהיר כי "נתחיל השבוע בצעדים מעשיים לתיקון למערכת המשפט". נתניהו, נציין, הזכיר את הסוגיה הדרמטית כלאחר יד, כמעט בסוף דבריו - ובהודעה מטעם לשכתו הנושא הושמט לחלוטין. לטענת הלשכה, הסיבה היא שמדובר בדברים פוליטיים.
אחרי שפורסמה ההשמטה, פרסמה מפלגת הליכוד הודעה עם הדברים, שהוסתרו כאמור מההודעה הרשמית של לשכת רה"מ על אף שמדובר במדיניות שמתכוונת לקדם הממשלה. בישיבת ראשי הקואליציה ידונו בהעברת צמצום עילת הסבירות, על בסיס מתווה שופט העליון נעם סולברג, כבר בכנס הנוכחי. בהמשך, לפי תוכנית הקואליציה, יעברו לקידומו של חוק היועמ"שים, שמטרתו להפוך את התפקיד למשרת אמון. עם זאת, בקואליציה טרם החליטו מתי יעשו זאת ובאיזו גרסה.
נתניהו התייחס בדבריו לאירועי השבוע שעבר, שבהם הקואליציה ניסתה לדחות את ההכרעה על נציגי הוועדה לבחירת שופטים בניגוד לסיכומים - וכשלה בכך. "מה שהוכח בשבוע שעבר זה שגנץ ולפיד שיחקו משחק", טען ראש הממשלה. "במשך שלושה חודשים הנציגים שלהם לא הסכימו להסכמה המינימלית ביותר. המטרה שלהם הייתה למסמס כל תיקון במערכת המשפט. לכן נתכנס השבוע ונתחיל בצעדים מעשיים באופן מדוד ואחראי".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת הממשלה שעוררה סערה, הבוקר
(צילום: עמית שאבי)
לפיד הגיב לו בציוץ הטוויטר: "אם נתניהו יתקדם עם ההפיכה המשטרית באופן חד-צדדי כפי שהצהיר, הוא יגלה שהוא ראש ממשלה של פחות מחצי עם ישראל, עם פחות מחצי מהכלכלה, פחות מחצי מהביטחון ופחות מחצי מהכנסת". בסרטון שפרסם לאחר מכן אמר כי "הודעתו של נתניהו שהוא מתכוון לקדם את המהפיכה המשטרית באופן חד צדדי תגרום לפגיעה אנושה בכלכלה, תסכן את הבטחון, ותקרע את עם ישראל לגזרים". בריאיון באולפן ynet הבוקר קרא לו לפטר את לוין ואמר כי הוא "לא פרטנר". "במקום לפטר את יריב לוין, נתניהו מפטר את מדינת ישראל", אמר בהמשך.
בניגוד לדבריו של נתניהו, אגב, בבית הנשיא דווקא התגבשו הסכמות בכמה מהנושאים. נתניהו אף הבטיח לשותפיו הקואליציוניים לקדם באופן חד-צדדי כמה מהנושאים שעליהם התגבשה הסכמה לטענתו, ובהם אותם שני צעדים שבקואליציה מתכננים לקדם בקרוב. צמצום עילת הסבירות למשל עשויה לסייע להחזרת יו"ר ש"ס אריה דרעי לממשלה. המתווה של סולברג קובע כי בית המשפט לא יוכל להתערב בהחלטות של מדיניות ממשלה, למשל בנושא מינויים, אלא רק על ענייני זכויות אזרח ופרט.
ביום שישי האחרון אמר שר המשפטים יריב לוין כי הוא "נחוש מתמיד להמשיך" בחקיקה, וגם בכירים בקואליציה העריכו שההליך יחודש, אך זו הפעם הראשונה שנתניהו מתבטא כך בקולו. עדיין לא ברור מה יעלה בגורל הנושא הנפיץ והשנוי במחלוקת ביותר, הוועדה לבחירת שופטים. בקואליציה לא מתכוונים בינתיים להתערב בהרכב הוועדה, אך לוין ממילא לא מתכוון לכנס אותה ולמנות שופטי עליון כל עוד הוא לא יכול להבטיח לעצמו רוב. בינתיים, הקואליציה תבחר נציג לוועדה, ואז יתחיל ככל הנראה הקרב על כינוסה.