4 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות הכוחות
תיעוד מפעילות הכוחות
כוח צה"ל בג'נין, החודש
(צילום: דובר צה"ל)
תשתית חמאס שחשף אתמול (שני) שירות הביטחון הכללי מלמדת כי גל הטרור הנוכחי מתפתח למקום בעייתי במיוחד עבור ישראל. אם מנתחים את ניסיונות הפיגועים שסוכלו בימים האחרונים ליד גדר ההפרדה ובחווארה, די ברור ששיאו של הגל הנוכחי עוד לפנינו, וכדי למגר אותו לפני שירים ראש - נדרשת לא רק חשיבה מקדימה, אלא גם דרך פעולה מהירה.
צה"ל ושב"כ הצליחו לעשות זאת עם תחילת מבצע "שובר גלים": אחרי 19 אזרחים נרצחים וחיילים הרוגים, הפתרון של בניית גדר ההפרדה מחדש, עיבוי הכוחות בתפר ומבצעים בתוך ג'נין ושכם - הוביל לירידה עד לאפס הרוגים מחודש מאי ועד לשבוע שעבר, בתקרית שבה נפל רס"ן בר פלח ז"ל.
4 צפייה בגלריה
הפעילים שנעצרו
הפעילים שנעצרו
פעילי חמאס שנעצרו אתמול. היו מעורבים בקידום פיגועי תופת
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
חשד לירי לעבר רכב בחווארה
חשד לירי לעבר רכב בחווארה
הרכב שנפגע מיריות בחווארה אתמול לפנות בוקר. עדיין לא נעצרו חשודים
כעת צריך למצוא את הפתרון לחוליות שמתקרבות לגדר, כמו זו שפעלה שלשום כששלושה מחבלים נעצרו עם נשק, ולפיגועים בצירי התנועה נגד מתנחלים כפי שהתרחש אתמול בבוקר בחווארה. בתקרית בגדר היו אלה שוב התצפיתניות שגילו ערנות והפעם זיהו כלי נשק על אחד המחבלים. הן הקפיצו כוחות שריון שעצרו אותם. בחווארה לא נעצרו עדיין המחבלים שירו ופגעו ברכב הישראלי.
הגל הנוכחי מתאפיין בטרור לא מאורגן, בפעילים שמתודלקים ברשתות החברתיות וביותר כוכבי רשת למיניהם, אבל צריך להודות - הם פחות מקצועיים מהמחבלים שצה"ל ושב"כ הכירו משנים עברו, ופחות מאורגנים.
תשתית חמאס שנחשפה אתמול דומה לאלה שהכרנו מתקופות עבר - רחבה, מקצועית, עם כלי נשק תקניים, תכנון מקדים והכוונה מעזה. במסגרת הפעילות נעצרו שבעה פעילי חמאס משכם ומחברון ונתפסו אמצעי לחימה. לפי שב"כ, הפעילים היו מעורבים בקידום פיגועי תופת נגד אזרחי ישראל וכוחות הביטחון, על רקע המתיחות המתגברת באזור יהודה ושומרון. במהלך החקירות הוסגרו אמצעי לחימה שהיו ברשות העצורים, ובין היתר נתפסו חומרים ואמצעים שונים להכנת חומרי נפץ ונשקים שאמורים היו לשמש לפיגועים במספר מתווים.
4 צפייה בגלריה
רס"ן בר פלח ז"ל
רס"ן בר פלח ז"ל
רס"ן בר פלח ז"ל. נהרג בחילופי אש סמוך למעבר ג'למה
(באדיבות המשפחה )

נגד מרבית הפעילים הוגשו כתבי אישום לבית המשפט הצבאי, המייחסים להם עבירות ביטחוניות חמורות. נגד חשודים נוספים, שחקירתם הסתיימה, צפויים כתבי אישום בתקופה הקרובה. אבל העיניים של צה"ל פקוחות לכיוון הצפון, ולמרות ההערכות בצבא שחיזבאללה לא יוביל למלחמה ושלבסוף זה ייגמר בהסכם - הכוננות גבוהה ונערכים לכל תרחיש.
בגזרת סוריה, ממש על הגבול, נרשם אתמול אירוע חריג: בתקרית שבה נורה ונפצע קשה חשוד, נזרקו מוקשים לעבר כוחות צה"ל בדיוק ביום שבו מפקד האוגדה, תת-אלוף רומן גופמן - מהקצינים היותר התקפיים של צה"ל - סיים את תפקידו. ההישג הגדול ביותר שלו, כפי שהוא עצמו אמר, היה דחיקת האיראנים וחיזבאללה מהגבול. תא"ל גופמן עובר לפקד על בסיס צאלים בנגב, שם משימתו הישירה תהיה לא רק לאמן את יחידות צה"ל אלא גם לדחוק את הכנופיות הבדואיות שגונבות אמצעי לחימה, ולהחזיר את המשילות.