2 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
חאן אל-אחמר
(צילום: עמית שאבי)
תושבי היישובים היהודיים בסביבת המאחז הבלתי חוקי חאן אל-אחמר מגבירים היום (ראשון) את הלחץ על הממשלה, וקוראים לה לפנות את המאחז ולהודיע על כך לבג"ץ בתשובת המדינה בעוד שבוע. הדבר מגיע על רקע פינוי המאחז "אור חיים" ביום שישי האחרון, שהקמתו התרחשה בשעת לילה בשומרון לזכרו של הרב חיים דרוקמן, ונחשפה ב-ynet.

בנוסף לקריאה של אותם מתנחלים, המאוגדים תחת פורום "עוטף ירושלים", לקיים את פסיקת בג"ץ ולפנות את חאן אל-אחמר, הם פנו במכתב לראשי הקואליציה, ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לממש את צווי ההריסה נגד הבנייה הבלתי חוקית במאחז עוד השבוע. הם כתבו בנוסף כי המדינה צריכה לעמוד כחומה בצורה מול הניסיונות לחנוק את כביש מספר 1 המוביל לירושלים.
פורום "עוטף ירושלים" מאגד בתוכו את תושבי כפר אדומים, אלון, נופי פרת, מצפה יריחו, מעלה מכמש ומצפה דני. הפורום הוקם לפני יותר מעשור על ידי תושבים שראו יום-יום השתלטות פלסטינית על אדמות מדינה ובנייה בלתי חוקית על כביש מספר 1.
מנגד, גוברות הקריאות בצד הפלסטיני לעימותים סביב המאחז - ברשתות החברתיות פורסמו קריאות רבות להתכונן למאבק אלים על חאן אל-אחמר. השייח נאג'ח בכיראת, סגן מזכ"ל הוואקף, אמר כי אנשי המאחז מוכנים להתעמת עם "תוכניות הכיבוש", שרק יגבירו את הנחישות והאיתנות שלהם. פרסומים נוספים ברשת קראו להגיע מחר למאחז ולהתעמת עם סיור תנועת הליכוד, שצפוי להיערך במקום.
2 צפייה בגלריה
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
הקמת המאחז "אור חיים" לפני יומיים
על פי דיווחים ברשות הפלסטינית, גם הרשות נערכת לחידוש המאבק על המאחז. גם תנועת ידידי הגהאלין, שמלווה את תושבי חאן אל-אחמר ותומכת בהשארת התושבים במקומם, מתכוונת לערוך השבוע סיורים והסברים במקום לאישי ציבור ומובילי דעת קהל לקראת הדיון בבג"ץ.
בתנועת רגבים, שמובילה את המאבק המשפטי נגד המאחז הבלתי חוקי כחלק ממערכה כוללת על שטחי C ואדמות המדינה ביהודה ושומרון, מסרו כי "פסיקות בג"ץ לאורך השנים ברורות וחד משמעיות - דין חאן אל-אחמר להתפנות. אחרי שנים של דחיות, הגיע הזמן שהממשלה החדשה תוכיח שהיא חזקה במעשים ולא רק בדיבורים ותעשה את הצעד המתבקש - פינוי המאחז למגרשים שהקצתה והכשירה המדינה באבו דיס שבמזרח ירושלים".
בתנועה הוסיפו כי "חשוב להבין, חאן אל-אחמר הוא רק אחד מרשת מאחזים שהרשות הפלסטינית מקימה במרחב האסטרטגי שבין ירושלים, יריחו וים המלח, שעל פי תוכניתם המוצהרת מהווה לב המדינה הפלסטינית. חייבים לעצור את ההשתלטות על המרחב ולפנות את המאחז, לא 300 מטר הצידה וגם לא שלושה קילומטרים הצידה - אלא למגרשים שהמדינה הכשירה".