שר המשפטים יריב לוין הגיע הבוקר (רביעי) לוועדת חוקה, חוק ומשפט שדנה ב"הצגת תהליך העבודה", בנוגע לחקיקת "השלב הראשון" ברפורמה המשפטית שהציג לפני שבוע בדיוק. הדיון, שמתמקד ב"חקיקה להסדרת מערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט", נפתח בסערה עם נאומים שנקטעו והוצאת חברי כנסת מהאופוזיציה שטענו ל"סתימת פיות". ynet העביר את הדיון הסוער בוועדה בשידור ישיר.
יו"ר הוועדה שמחה רוטמן ניסה לנאום בפתח הדיון ואמר: "לא נעצור עד להשלמת המשימה. התהליך יתנהל בשיח מתמיד ובשיתוף פעולה עם השר לוין ותוכניתו". נאומו נקטע פעם אחר פעם על ידי חברי אופוזיציה שהגיעו לוועדה, ובתגובה הוא הוציא אותם בזה אחר זה. "לא תסתמו לנו את הפה", צעק ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד.
5 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן, יריב לוין, בצלאל סמוטריץ' וטלי גוטליב
שמחה רוטמן, יריב לוין, בצלאל סמוטריץ' וטלי גוטליב
לוין וחברי הכנסת שהוצאו מהוועדה
(צילום: ערוץ כנסת)
5 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן, יריב לוין, בצלאל סמוטריץ' וטלי גוטליב
שמחה רוטמן, יריב לוין, בצלאל סמוטריץ' וטלי גוטליב
"לא נעצור עד השלמת המשימה". יו"ר ועדת חוקה רוטמן
(צילום: ערוץ כנסת)

5 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן, יריב לוין, בצלאל סמוטריץ' וטלי גוטליב
שמחה רוטמן, יריב לוין, בצלאל סמוטריץ' וטלי גוטליב
חברי הכנסת בליאק, סגלוביץ' ושירי. הוצאו בזה אחר זה - וטענו לסתימת פיות
(צילום: ערוץ כנסת)
בזמן המהומה זעמו חברי האופוזיציה על כך שרוטמן הנמיך את המיקרופונים שלהם. הוא הבהיר כי הם לא הושתקו, אך ציין: "אני לא אתן לכם להשתיק אותי ואת שר המשפטים ואם אתם לא יודעים לחכות לתורכם לדבר אתם תושתקו". ח"כ יוראי להב-הרצנו מיש עתיד השיב לו כי "זו סתימת פיות", והוצא מהדיון. לאחר מכן הורה על השבת חברי הכנסת שהוצאו, "בתנאי שיהיו בשקט".
לאחר מכן קיבל את רשות הדיבור שר המשפטים יריב לוין שאמר כי הציג רפורמה "ראשונית". לדבריו, "אני חושב שהיא הכרחית לקיום הדמוקרטי, להשבת אמון הציבור". בתגובה צחקו חברי הכנסת מהאופוזיציה. לוין המשיך: "אני רואה בצער גדול את הדברים המתלהמים שנאמרים על ידי מספר מנהיגי ציבור וראשי מערכת המשפט בנושא. אין מקום לאמירות מתלהמות, לסמלים נאציים או אלימות כלשהי".
הוא הוסיף כי הוא "נחוש לקדם את הרפורמה ולא חשובים האיומים. הם לא ישפיעו ולא ירתיעו". עוד ציין שר המשפטים כי הוא קורא לנבחרי הציבור להגיע לדיונים כדי "להשמיע את דעתם, אבל לא פחות חשוב מזה - גם לשמוע". השרה לשעבר אורית פרקש הכהן מהמחנה הממלכתי הגיבה: "זה דיונים עם אקדח טעון, מה הם שווים?". לוין אמר כי "התמיכה הציבורית ברפורמה", כלשונו מרגשת אותו. ח"כ אפרת רייטן מהעבודה אמרה: "אנחנו מזמינים אותך להפגנה במוצאי שבת, לראות את התמיכה".

5 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
יגיע לדון ב"תהליכי עבודה" בוועדת חוקה. לוין, לפני שבוע
(צילום: שלו שלום)
חברי הוועדה ידונו בהמשך בהליך החקיקה למימוש הרפורמה, וידונו תחילה בהצעת החוק שעליה הצהיר בשבוע שעבר שר המשפטים - "חוק היועמ"שים". יו"ר הוועדה שמחה רוטמן צפוי היה לקיים ביום שני הקרוב את הדיון ב"סמכות הממשלה והשרים לקבוע את עמדתם המשפטית בפעולתם השוטפת ובפני ערכאות שיפוטיות", כקדימון לקראת הצעת החוק של השר לוין, שתהפוך את משרות היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה למשרות אמון שימנו השרים הנבחרים, במקום שיהיו כפופים ליועץ המשפטי לממשלה.
הם גם יגנו על עמדות השרים בפני בתי המשפט ולא יזדקקו לאישור של היועץ כפי שמקובל עכשיו. מקור משפטי בקואליציה הבהיר כי מאחר שצפוי שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תתנגד נחרצות לחקיקה ברוח זו, עדיף לקואליציה להתחיל את הדיון ולאחד לאחר מכן את החקיקה באמצעות הצעת חוק פרטית, או הצעת חוק ביוזמת ועדת החוקה של הכנסת.
בעת השקת "רפורמה המשילות" של השר לוין הוא אמר על חוק היועמ"שים שיחוקק: "לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם, יועצים, ולא מחליטים. כשהם מייצגים את הממשלה, הם צריכים לייצג את הממשלה, ולא את דעתם הפרטית".
5 צפייה בגלריה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
צפויה להתנגד נחרצות. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
(צילום: יואב דודקביץ)
במקביל הניחה באחרונה סיעתו של ח"כ רוטמן "הציונות הדתית" על שולחן הכנסת את "חוק היועמ"שים", כחלק מתוכנית "חוק וצדק" שפרסמה "לתיקון מערכת המשפט ולחיזוק הדמוקרטיה הישראלית". בהצעת החוק נאמר כי בשנים האחרונות חלו שינויים מרחיקי לכת בתפקידם ובמעמדם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה.
הדיון בוועדת חוקה מגיע במקביל להתנגשויות הפוליטיות במשכן ולמחאה האזרחית מחוצה לו, בין היתר ברקע הקריאה של כמה מחברי עוצמה יהודית לעצור את ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ - וכן את סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן והרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון.
הבוקר הבהיר בריאיון ל-ynet radio השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית, כי הוא לא תומך בקריאות לעצור את יריבים פוליטיים - אך מנגד טען כי הם "מבעירים את השטח" ועליהם לגלות אחריות.
פורסם לראשונה: 10:03, 11.01.23