שר הביטחון בני גנץ התייחס הבוקר (חמישי) להשקפתו בראייה עתידית לסכסוך הישראלי-פלסטיני. "ישראל תשמור על העליונות הביטחונית, כל אחד יעסוק בעצמו ויטפל בפנים שלו והכלכלות דה-פקטו יהיו משולבות", אמר גנץ בכנס המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן בהרצליה.
על רקע ההסלמה בתקופה האחרונה בשטחי יהודה ושומרון, שהגיעה לשיאה אתמול לפנות בוקר עם נפילתו של סגן מפקד סיירת נח"ל רב-סרן בר פלח ז"ל סמוך למעבר ג'למה, התחדדה הביקורת כלפי גנץ בעקבות פגישותיו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. "אמרתי לאבו מאזן בשיחות שהיו לי איתו שהיה לי חלום שהוא לא יהיה פה ושאני בטוח שהיה לו את אותו חלום עליי", סיפר הבוקר גנץ. "אבל מה לעשות, שנינו פה".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
שר הביטחון גנץ
(צילום: מוטי קמחי)
שר הביטחון אמר עוד: "האתגר שלנו עם הפלסטינים - בסופו של דבר, מדינת ישראל, אם חפצת חיים היא כמדינה יהודית, דמוקרטית ובטוחה, לא יכולה לקחת את הסיכון של היווצרות רעיון המדינה האחת וסכנה של מדינה דו-לאומית, שתביא אותנו בסופו של דבר לזה שאו שלא נהיה יהודים או שלא נהיה דמוקרטים או שחלילה לא נהיה מוגנים. רוב הישראלים לא רוצים לשלוט בפלסטינים, כל הישראלים לא מוכנים לקחת סיכון ביטחוני שתוקם ישות תומכת טרור בגב ההר, שולט על מרכזי הכובד של מדינת ישראל.
"ביום שהפלסטינים יבינו ויפנימו שאף אחד לא הולך מכאן וגם הם צריכים לקבל החלטות אסטרטגיות - אנחנו נבין את זה, אפשר יהיה למצוא את הפתרון. עד אז - מה שאני מנסה לעשות בצד הפעילות הביטחונית זה לייצר מציאות ביטחונית טובה יותר, באנגלית אני קורא לזה 'סיטואציית שתי הישויות', אני מבין שזה עוד לא פתרון, אבל זו סיטואציה שיש פה שתי ישויות".
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
(צילום: EPA)
בהמשך נאומו הזכיר גנץ שני ראשי ממשלה שהגיעו להסכמים מדיניים. "אין דרך אחרת לעניין הזה, וזה יהיה תשתית לשיח עתידי שכל אחד ייקח אותו לאן שהוא רוצה. אני במקום שבו בגין ורבין 'נפגשו'. אחד קרא לזה 'אוטונומיה', אחד קרא לזה 'מדינה מינוס'. הכול מתחבר למקום שבו אף אחד לא הולך לשום מקום, לא אנחנו ולא הם.
"אז לא שאני רואה הסדר מדיני מחר בבוקר, אני לא רואה הסדר כזה מחר בבוקר. אבל אני כן רואה את הצורך לשמר צוהר מדיני אסטרטגי בצד יצירת מציאות חיים בטוחה, מוגנת, כלכלית, פורחת ככל שניתן לשני העמים, ושמירה על הביטחון. אני למעלה מ-40 שנה עוסק בביטחון, ויש כאלו שלא שירתו יום בצבא וחושבים שהם מבינים עמוק בביטחון. אני שרוט כולי מהסיפור הזה, כל היום בתוך ההוויה הזאת".

"אנו בימים רגישים מאוד לפני חגים"

ראש המטה לביטחון לאומי והיועץ לביטחון לאומי אייל חולתא, שגם הוא נאם בכנס, אמר בהתייחסו להסלמה הביטחונית בגדה: "חשוב לנצל את הבמה כדי להבהיר שהרשות חייבת לפעול בנחישות כדי לסכל את פעילות הטרור. אנו חושבים שהרשות נושאת באחריות לכך. בתקופות שבהן הרשות והמנגנונים פעלו בצורה אפקטיבית - ישראל לא נדרשה לבצע פעילות כל כך נרחבת כדי לסכל זאת בעצמה.
"חוסר היציבות הביטחונית בצפון השומרון כרגע, בג'נין ובשכם, לא מאפשר לנו להסתכל מנגד, אלמלא החיכוך בתוך הערים יהיה טרור מחוץ לערים. תפקידם של כוחות הביטחון להיות חומה ראשונה ולעצור את הדברים כדי להגן על האזרחים. בשבוע כזה שבו נהרג סמג"ד בגדוד הסיור של הנח"ל יש לנו הזדמנות לראות זאת בצורה ישירה".
3 צפייה בגלריה
אייל חולתא
אייל חולתא
"תהיה תגובה משמעותית לכל הפרה ופגיעה בעורף הישראלי". חולתא
(צילום: מוטי קמחי)
חולתא הוסיף: "הדירקטיבה המדינית היא לפעול בנחישות ורציפות לסיכול של תשתיות הטרור ולשפר את ההגנה על ההתיישבות והצירים, ולהמשיך את המאמץ ההגנתי בקו התפר. אנו בימים רגישים מאוד לפני חגים, לפני בחירות ולדברים השפעה משמעותית. עולה פעם אחר פעם שאלת האחריות של הרשות, גם מצב היסוד בעזה בלתי יציב ונפיץ.
"ראינו במבצע 'עלות השחר' – תהיה תגובה משמעותית לכל הפרה ופגיעה בעורף הישראלי. אנו מוכנים לכל הידרדרות, אך פועלים לייצר מציאות של שקט ורגיעה. הצלחנו במאמץ מרוכז להרחיב ולצמצם את המערכה הקצרה של 'עלות השחר' עם מנגנון סיום שאפשר לסיים אותו בזמן. אנו משקיעים מאמצים רבים לפתרון סוגיית השבויים והנעדרים ולהגיע להסכם הומניטרי שיאפשר להחזיר הביתה את האזרחים והחיילים. אני לא רוצה להיכנס לפרטים אבל הדבר גבוה בסדר היום שלנו".
בנוגע למצב הנפיץ בירושלים ובעיקר באזור הר הבית, אמר חולתא כי יש ניסיונות מתמידים של חמאס וגורמים נוספים להתסיס את הזירה ולייצר נרטיב שלפיו אל-אקצה בסכנה. לדבריו, "אנו על המשמר בעניין הזה ופועלים להבהיר את מסכת ההסתה והשקרים שקשורים לכך. ישראל לא שינתה את המדיניות בהר הבית, לא רוצה לשנות את המדיניות בהר הבית ובכלל בירושלים".