יממה אחרי חיסול מנהיג גוב האריות - 18 מבוקשים נעצרו ביהודה ושומרון. עוד מוקדם להגיד, אבל לפעילות צה"ל הלילה והבוקר (רביעי) בשכם וברחבי יו"ש יש משמעות חשובה משני היבטים. ראשית, המשך ביצוע המעצרים בשכם לאחר הפעולה האגרסיבית שבה חוסלו חמישה חמושים, בהם מנהיג "גוב האריות" ודיע אלחוח, מראה כי מערכת הביטחון יודעת להפריד בין גורמי הטרור לאוכלוסייה האזרחית. המשך המעצרים מאותת גם על הרצון הישראלי להמשיך בפעילות עד להתמוטטות הארגון. שנית, בכל הפעולות כמעט ולא נוצר חיכוך וחילופי אש מול צה"ל, והן עברו בשקט יחסי.
8 צפייה בגלריה
פעילות הכוחות במסגרת "שובר גלים" ממעצר מחמד נבולסי
פעילות הכוחות במסגרת "שובר גלים" ממעצר מחמד נבולסי
18 מבוקשים נעצרו. פעילות צה"ל הלילה
(צילום: דובר צה"ל)
8 צפייה בגלריה
פעילות הכוחות במסגרת "שובר גלים" ממעצר מחמד נבולסי
פעילות הכוחות במסגרת "שובר גלים" ממעצר מחמד נבולסי
פריצת דלת במהלך פעילות הכוחות
(צילום: דובר צה"ל)
כבר אתמול ציינו גורמי ביטחון כי למרות החשש מפיגועי נקם, הם מזהים הלך רוח שונה בקרב הציבור בערים הפלסטיניות בכלל ובשכם בפרט. לדבריהם, הציבור מאס במציאות הביטחונית של קרבות ירי, הטלת סגרים נושמים ופגיעה כלכלית. הפחתת מספר הנפגעים הפלסטינים בכל פעילות תורמת להורדת רף החיכוך. באוגדת איו"ש, יש לציין, מתוחים ופרוסים בכל עמדות ההגנה על הצירים והכניסות ליישובים במטרה למנוע מחברי הארגון להוציא לפועל פיגוע.
בפעילות הלילה והבוקר השתתפו גם כוחות מעוצבת הקומנדו - שפעלו תחת אוגדת איו"ש. במהלך הפעילות נעצרו 18 מבוקשים ביהודה ושומרון, כששלושה מהם משויכים לארגון "גוב האריות". במהלך פעילות כוחות צה"ל בשכם, הכוחות פשטו על מבנים וקולות ירי נשמעו במרחב. בין המבוקשים המשויכים ל"גוב האריות" שנעצרו הלילה בעיר היה מחמד נבולסי, אחיו של המחבל איברהים נבולסי שחוסל בחודש אוגוסט. מבוקש נוסף שנעצר חשוד במעורבות בפיגוע ירי בחווארה בחודש ספטמבר, שבו נגרם נזק לרכב ישראלי מירי מרכב חולף. חשוד נוסף נעצר בחשד לאחזקת אמצעי לחימה, גם הוא משויך ל"גוב האריות".
8 צפייה בגלריה
פעילות הכוחות במסגרת "שובר גלים" ממעצר מחמד נבולסי
פעילות הכוחות במסגרת "שובר גלים" ממעצר מחמד נבולסי
(צילום: דובר צה"ל)
8 צפייה בגלריה
מחמד נבלוסי
מחמד נבלוסי
מחמד נבלוסי, שנעצר הלילה בשכם
בנוסף לפעילות בשכם, כוחות הביטחון פעלו הלילה בכמה כפרים. בפעילות בכפר בידו שבמרחב בנימין, נעצרו ארבעה מבוקשים החשודים בפעילות טרור עממי. הלוחמים התמודדו עם יידוי אבנים לעברם והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות. בכפר ג'בע במרחב מנשה, כוחות הביטחון תיחקרו יותר מ-30 בני אדם החשודים במעורבות בטרור ועצרו שלושה מבוקשים. שלושה מבוקשים נוספים נעצרו בכפר עזון.
ההתמודדות עם גל הטרור הנוכחי נמשכת כבר יותר מחצי שנה. אתמול חוסל ודיע אלחוח, ראש תשתית הטרור של גוב האריות, בפעולה בשכם. הכוחות איתרו, הודות למידע מודיעיני מדויק, דירת מסתור של הארגון בה הוכנו מטעני חבלה, וירו והרגו חמישה חמושים, בהם אלחוח. השבוע חוסל גם תאמר אל-כילאני, בכיר בתשתית הטרור של "גוב האריות". אל-כילאני עמד מאחורי סדרת פיגועים וניסיונות פיגועים בחודשים האחרונים, ומטען שהוטמן באופנוע לידו חלף גרם למותו.
8 צפייה בגלריה
ביתו של ודיע אלחוח גוב האריות שכם
ביתו של ודיע אלחוח גוב האריות שכם
מידע מודיעיני מדויק. הדירה בה חוסל ודיע אלחוח
(צילום: רויטרס)

בחודשים האחרונים מתנהלים כמעט מדי לילה חילופי אש בין כוחות הביטחון לחמושים באזור שכם ובג'נין, שמסתיימים בפצועים ולעיתים בהרוגים בצד הפלסטיני. השקט היחסי בו התקבלו הבוקר כוחות הביטחון שנכנסו לשכם הוא, כאמור, חריג בתבנית זו. עוד מוקדם להגיד אם מדובר בשינוי מגמה עקב הפעילות של העיקשת של צה"ל בעיר נגד חברי הארגון, אך בהחלט מדובר בשינוי.
לדברי גורמי ביטחון, ב"גוב האריות" יש רק בין 20 ל-30 איש - ו"מעת לעת מצטרפים אליהם בחורים שהם לא באופן מלא חלק מההתארגנות. זה לא משהו מאורגן ומשהו בהתהוות". אותה חוליית טרור ביצעה בחודש וחצי האחרונים לא פחות 20 פיגועי טרור.
לפי הגורמים, המסר בפעולות החיסול והמעצרים הוא ש"לא משנה היכן אתה נמצא, אין ערי מקלט ביהודה ושומרון, ואין מקום שבו אתה מתכנן לבצע פיגועי טרור בלי להיות פגיע". ישראל הודיעה בשבוע שעבר על שלילת היתרי כניסה ל-164 פלסטינים שקרוביהם לוקחים חלק בפעילות "גוב האריות". מתאם פעולות הממשלה בשטחים הדגיש כי "יידעו המחבלים שמסתתרים בלב האוכלוסייה האזרחית בשכם - שזהותם מוכרת היטב למערכת הביטחון ודרך הטרור שבה הם בוחרים תשליך גם על בני משפחותיהם, שלא יוכלו להמשיך ולהתפרנס בישראל". שר הביטחון בני גנץ אמר אתמול לאחר הפעולה בה חוסל אלחוח כי "מי שינסה לפגוע באזרחי ישראל יסיים או בכלא או בקבר".

8 צפייה בגלריה
הלוויות בשכם
הלוויות בשכם
הלוויות בשכם
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
ארגון טרור גוב האריות פלסטינים מחבלים ירי
ארגון טרור גוב האריות פלסטינים מחבלים ירי
חברי הארגון
במערכת הביטחון הביעו חשש מיחסם של בכירים ברשות הפלסטינית לגורמי טרור, חרף ההחלטה לאפשר למנגנוני הביטחון הפלסטיניים לפעול נגד "גוב האריות". כך למשל שרת הבריאות הפלסטינית, מיי כילה, שיבחה בישיבת ממשלתה את תשתית הטרור בצעד תקדימי מצד חברים בממשלה הפלסטינית. ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה ביקר במחנה הפליטים ג'נין ונפגש שם עם פתחי חאזם, אביו של המחבל שביצע את הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב. צעד זה של אשתייה, האחראי מתוקף תפקידו על מנגנוני הביטחון ברשות, הפתיע רבים בישראל המשבחים את שיתוף הפעולה עם המנגנונים.
המנגנונים ממשיכים לשמור על התיאום הביטחוני עם ישראל ובמידה מסוימת לא רואים בעין יפה את פעילות הקבוצה. רק בשבוע האחרון ניסה מושל שכם, איברהים רמדאן, לשכנע את ראשי המיליציה למסור את נשקם ולהצטרף ל"הסכם המבוקשים", שבו ישהו במתקני כליאה של הרשות הפלסטינית ובחלוף זמן מסוים יזכו לחנינה מצד ישראל והרשות. אתמול דווח בעיתון א-שרק אל-אווסט, היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, כי ישראל העבירה הצעה בתיווך הרשות הפלסטינית לחברי הארגון ברוח דומה ל"הסכם המבוקשים". ההצעה, לפי הדיווח, משמעה כי חברי הארגון יסגירו את עצמם, ישהו בכלא הרשות הפלסטינית ל"תקופה מסוימת" ובתמורה יקבלו חנינה והתחייבות מצד ישראל להימנע מלתקוף או לעצור אותם. בישראל, יש לציין, לא מתייחסים לדיווח ומסרבים לאשר כי נתנו הצעה שכזו.
8 צפייה בגלריה
מוחמד אשתייה ראש ממשלה פלסטינית פלסטיני פלסטינים הרשות הפלסטינית
מוחמד אשתייה ראש ממשלה פלסטינית פלסטיני פלסטינים הרשות הפלסטינית
נפגש עם אבי המחבל מהפיגוע בדיזנגוף. ראש הממשלה הפלסטינית מוחמד אשתייה
(צילום: EPA)
גורם בכיר במערכת הביטחון טען כי הרשות הפלסטינית הייתה צריכה לטפל בחמושים של גוב האריות, ולא לאבד את השליטה בשכם. "הרשות, לטעמי, לא קיבלה החלטה לסיים את האירוע. כשתקבל את ההחלטה הזו, בסבירות גבוהה המצב יהיה יותר טוב. כבר ראינו את זה. כשנקלעת משפחה של אמא וכמה ילדים לקסבה ונתפסת על ידי גוב האריות, הם מחולצים בשלום ע"י המנגנונים. האם יש עדות יותר טובה מזו ליכולת של הרשות?".
כוחות הביטחון במרדף רציף אחרי חוליות מחבלים, בדגש על גוב האריות", מסביר הגורם הביטחוני. "כתוצאה מכך כבר יותר משבועיים שיש משטר תנועות הדוק על שכם. בתוך הכתר הזה עושים את האיזון הנדרש כדי לשמר מרקם חיים ולאפשר יציאה למקרים הומניטריים. זה לא פשוט אבל לקחנו את ההחלטה על הטלת הכתר אחרי המון הערכות מצב. אנחנו תמיד נעים באיזון הדק שבין אוכלוסייה לטרור. לא רוצים להעניש מצד אחד עונש קולקטיבי אוכלוסייה שלמה, אך מנגד רוצים להבהיר להם שזה אינטרס שלהם להילחם בחבורת המפגעים הזו".
לכתר, מסבירים גורמי ביטחון, יש משמעות דרמטית על עיר כמו שכם. "העיר מאוד נסמכת כלכלית על תיירות חוץ, בעיקר של ערביי ישראל ושל פלסטינים ממקומות אחרים. הקסבה היא עוגן מרכזי במעגל התיירות בעיר".