בזמן שעשרות אלפים הפגינו בירושלים לקראת הגעת חוקי המהפכה המשפטית למליאת הכנסת, מאבטחים בדקו אחר הצהריים (שני) את תיקיהם של ח"כים מהאופוזיציה בכניסה למליאה - ובהמשך יו"ר הכנסת אמיר אוחנה אמר להם כי "מחשש לפרובוקציה - מהיום לא תוכלו להיכנס עם תיקים גדולים".

המהפכה המשפטית והמחאה - כתבות נוספות

עם פתיחת הדיון על הצעת החוק, לראשונה בכנסת ובאופן חריג במיוחד, חברי כנסת מהאופוזיציה שנכנסו למליאה אחר הצהריים נדרשו על ידי המאבטחים בכניסה לפתוח תיקים כדי לבדוק אם יש בתוכם כרזות, שלטים או מגפונים - וכמה מהם סירבו. "אסור לכם לבדוק אותנו", אמרה ח"כ להם מירב בן ארי מיש עתיד, שסירבה להראות מה יש לה בשקית ונכנסה למליאה.
5 צפייה בגלריה
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה
"תיק מסמכים כן, תיק גדול - לא". יו"ר הכנסת אוחנה
(צילום: אלכס קולומויסקי)

5 צפייה בגלריה
בדיקת תיקים לחברי כנסת במשכן
בדיקת תיקים לחברי כנסת במשכן
"מה השלב הבא, תחפשו על הגוף שלנו?". ח"כ קריב למאבטחים
לח"כ פנינה תמנו שטה מהמחנה הממלכתי אמרו שאי אפשר להיכנס עם תיק, אך היא אמרה "אני לא שואלת אתכם עם מה להיכנס", ונכנסה. גם ח"כ גלעד קריב מהעבודה התבקש לפתוח תיק בכניסה למליאה, סירב - וזעם על המאבטחים: "מה השלב הבא, תחפשו על הגוף שלנו?".
הבדיקה לא מנעה כאמור מחברי הכנסת להיכנס ולמחות נגד הצעת החוק הראשונה במסגרת המהפכה המשפטית - שצפויה להיות מאושרת בהמשך בקריאה ראשונה. יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ענה לטענות האופוזיציה במליאה והודיע: "מהיום לא נכנסים עם תיקים למליאה. אתם מוזמנים לפנות ליועצת המשפטית. כמות הפרובוקציות שמנענו היום, עם המגפונים והדגלים בכניסה לכנסת, היא עצומה".

5 צפייה בגלריה
המחאות בכנסת
המחאות בכנסת
המהומות בכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בן ארי השיבה לו: "מה זה הדבר הזה? בחיים לא בדקו לי תיק. אני פה מ-2015, בחיים לא בדקו לי תיק כשנכנסתי. מה זה? מה זה השטויות האלה?". כמה מחברי הכנסת החלו לצחוק, וחברת הכנסת זעמה: "למה אתם צוחקים מכל דבר? מה זה הדבר הזה? את כל הכללים אתם שוברים". אוחנה הסביר כי "מהבוקר אנשי משמר הכנסת בדקו אנשים שבאו להיכנס עם שלטים ומגפונים, חלקם יועצים של חברי כנסת. אז תיק מסמכים כן, תיק גדול - לא. זו ההנחיה". אוחנה אף עקץ את הח"כים מהאופוזיציה: "אגב התיקים הגדולים ושקי השינה - אני מקווה שאתם לא ישנים כאן הלילה".
לאחר מכן יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ניסה להציג במליאה את הצעת החוק שתעלה להצבעה ואמר: "הצעת החוק מבוססת על שנים רבות שהרבה מאוד אנשים הרגישו, ועודם מרגישים, שהקול שלהם מושתק". חברי כנסת מיש עתיד התעטפו בדגלי ישראל במליאה, ומפגינים החלו להתפרע ביציע העליון, דפקו על הזכוכית והוצאו בכוח בזה אחר זה בהוראת אוחנה. יו"ר הכנסת אמר: "אתם מבזים את הדגל כמו שאתם מבזים את המליאה".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, מירי רגב, ויריב לוין
בנימין נתניהו, מירי רגב, ויריב לוין
נתניהו ולוין במליאה, לקראת ההצבעה הראשונה על המהפכה המשפטית
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
רוטמן ניסה להציג את הצעת החוק, מפגינים דפקו על זכוכיות ביציע
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כמה ממהלכי התוכנית שמובילים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין יובאו כאמור להצבעה בקריאה ראשונה הערב. זו בעצם הפעם הראשונה שחוקים שמבקשת ממשלת נתניהו לקדם במסגרת המהפכה המשפטית מובאים להצבעה במליאת הכנסת. חברי הכנסת מישראל ביתנו יחרימו את ההצבעה, בטענה שהתנהלות החקיקה אינה לגיטימית. באופוזיציה מתכננים למשוך את הזמן במליאה ולעכב את ההצבעה כמה שיוכלו, אך לבסוף היא צפויה לעבור.
הצעת החוק שמובאת לאישור המליאה, ואושרה בשבוע שעבר בוועדת החוקה, כוללת שני חלקים: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ומניעה מבית המשפט העליון מלהביע ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה כך שבראש הוועדה יעמוד כמו היום שר המשפטים, ובנוסף יהיו שני שרים שתבחר הממשלה, יו"ר ועדת החוקה, חבר כנסת מהקואליציה, חבר כנסת מהאופוזיציה, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים נוספים. כך לקואליציה יהיה רוב מובנה של חמישה מתוך תשעת חברי הוועדה. בנוסף, ועדת החוקה תזמן את מועמדי העליון לשימוע בוועדה, תהיה דרישה לייצוג של אישה מכל רשות והוועדה תוכל להתכנס גם במינימום של חמישה מחבריה.


הסעיף השני בהצעה נוגע כאמור למניעת התערבות של בית המשפט העליון בחוקי יסוד. רק לפני חודש בית המשפט העליון פסק כי מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר הינו פסול והורה לפטרו מתפקידיו כשר הבריאות ושר הפנים. בדיונים עלו הטענות כי מטרת ההצעה היא להשיב את יו"ר ש"ס לכיסאו כשר, לאחר חקיקת "חוק דרעי 2" בחוק יסוד שלפיו בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית לעניין כשירות שרים, ובהמשך גם לתת כוח בלתי מוגבל לחוקק חוקים שייכנסו תחת תיקונים של חוקי יסוד והעליון לא יוכל להתערב בהם, גם אם ימצא בהם דבר שגוי ופסול.
השלב הבא הוא הצבעה על חוק השפיטה בסעיף השלישי, שנידון כעת בוועדת החוקה, ועוסק בפסילת חוקים רגילים על ידי בית המשפט העליון. לפי התוכנית, חוק יוכל להיפסל בבג"ץ רק אם ההחלטה עברה פה אחד, בהרכב מלא של כל שופטי העליון (15 מ-15). ההצעה גם קובעת כי בג"ץ יוכל לפסול חוק "רק אם הוא סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד". הצעדים הבאים לאחר מכן הם חוק פסיקת ההתגברות שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ והגבלת עילת הסבירות.