מנהל ההסברה של מפלגת מרצ הודיע כי איתי פנקס ביטל את חברותו במפלגה בעקבות העדות החדשה שפורסמה בעניינו היום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". העדות, שבה טען ד' כי פנקס אנס אותו וגרם לו לצעוק מרוב כאב, גררה תגובות קשות נגדו חבר מועצת העיר תל אביב - והוא אף הודיע על התפטרותו מהמועצה בשל כך. פנקס גם מחק את חשבון הפייסבוק שלו.
1 צפייה בגלריה
איתי פנקס
איתי פנקס
איתי פנקס
(צילום: אפי שריר)


חשיפת העדויות הראשונות נגד פנקס גרמו לבהלה גדולה במפלגה, וכבר אז דיברו בה על אפשרות להיפרד מפנקס. בעקבות חשיפת העדות הבוקר התקשר פנקס מיוזמתו למזכ"ל מרצ ואמר כי הוא פורש מהמפלגה ומוותר על תפקידו במועצה שלה. הפרישה הובילה לאנחת רווחה במרצ, לצד המבוכה הגדולה מפרסום העדויות נגד מי שנחשב במשך שנים לבכיר בקהילה הגאה.

"תהליך נכון לקהילה הגאה"

חברת הוועד המנהל באגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, אמרה באולפן ynet כי "פנקס הוא דמות שבאופן אישי יצא לי לעבוד איתה לא מעט במהלך השנים. זה מערער באופן אישי להיחשף לעדויות כאלה. אלה דברים שחייבים לצאת, אני חושבת שבמשך שנים היה חשש גדול בקהילה אם אנחנו מוכנים להגיע לרגע כזה בגלל התדמית. יש פה שני מישורים של קושי בפגיעות מיניות בתוך הקהילה - המישור של היציאה הכפולה מהארון, והמישור של התדמית הקהילתית. היינו עסוקים שנים בלבנות ולהגן ולייצר לגיטימציה חברתית במרחב לקהילה הגאה".
כנשאלה אם למעשה מדובר בהסתרה, השיבה: "קשה לי להאמין, לפחות מהאנשים שקרובים אליי. לא חושבת שיש אדם שאני מכירה שידע והסתיר בכוונה. אני כן יכולה להגיד שהיה חשש תמיד, אבל אני חושבת שהיום הקהילה שלנו מבינה שהיא גדולה, בוגרת, חזקה ומספיק אמיצה כדי לעשות את הבדיקות ולשמור על חבריה - כי עם כל המחירים וכל מה שזה אומר, זה פשוט הדבר הנכון".

"אנחנו צריכים לאמץ את הגל הזה", אמרה. "אני לא יודעת אם ייצאו עדויות נוספות נגד אנשים אחרים, אבל אני רוצה שיהיה ברור - אנחנו מאמינים ומאמינות לכל אדם שיש לו את האומץ לחשוף ולהוציא את הדברים לאור. זה תהליך שהוא נכון לקהילה שלנו, למרות שזו פיגעה בבטן הרכה".
"יש אנשים שאנו נושאים אליהם עיניים, עובדים איתם שנים, מאמינים בהם וסומכים עליהם", הוסיפה. "צריך להגיד באופן חד משמעי - לא משנה כמה טוב נעשה במשך השנים, בקהילה אין מקום לתקיפות מיניות".
רן שלהבי, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, אמר כי "למעשים הקשים שמובאים בעדות הנוספת נגד איתי פנקס אסור לשתוק. לאלימות ולפגיעה המינית הזאת אין מקום אצלנו בקהילה ואנחנו עומדים יחד עם כל מי שנפגע ומחזקים ומאמינים לכם. אני מבקש מכל חברי הקהילה להמשיך לשתף, לדבר ולדווח על כל פגיעה מינית ומדגיש שאתה ואת לא לבד, אנחנו איתכם ויש קהילה יחד איתכם".
"לא מספיק לגנות, צריך לפעול וליצור נורמות וקווים אדומים עם אפס סובלנות לפגיעה מינית דרך השיח שקיים עכשיו", הוסיף. "כך נעשה ויחד נשנה את המציאות שלנו בדרך למרחב בטוח שמבוסס על הסכמה".

על רקע העדויות שנחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נגד פנקס, והעדויות שפורסמו ב"כאן 11" נגד גל אוחובסקי, תתקיים ביום שבת בשעה 19:00 הפגנה ברחבת מוזיאון תל אביב לתמיכה והזדהות עם הנפגעים. להפגנה עתידים להגיע אנשי ציבור, פעילי קהילה ופוליטיקאים מכל הקשת הפוליטית. בנוסף, אתמול פורסם לראשונה ב-ynet כי בעקבות העדויות האגודה למען הלהט"ב, בשיתוף ארגונים נוספים, תחל בתוכנית חדשה למאבק בפגיעות מיניות - שתתפרס על פני שישה חודשים ובסופה יוצג "קוד אתי" להטמעת קווים אדומים.
בנוסף, בעקבות העדויות נגד פנקס שעסקו גם בפגיעה בנערים, קיימה הוועדה המיוחדת לזכויות הילד דיון על פגיעות מיניות בקטינים מקהילת הלהט"ב.

"נאנסתי, כאב אימים"

בעדותו, נזכיר, סיפר ד' שהקשר בינו לבין פנקס החל כשהיה בן 22 ופנקס בן 29. פנקס כבר היה אז דמות בולטת בקהילה הגאה בתל אביב ובדיוק התמודד בפעם הראשונה על כיסא במועצת העיר מטעם מרצ. עבור ד' זו הייתה מערכת היחסים הרצינית הראשונה שלו עם גבר. הקשר הזה התפרס על פני 13 שנים באופן לא רציף וכלל מפגשים מיניים רבים, אבל הוא נחתך ונגמר ברגע אחד - שבו ד' מספר כי נאנס.

"לאורך השנים היו כל מיני סיטואציות שבהן הוא ניסה לעשות משהו", סיפר ד'. "תמיד בכל אקט הייתה איזו פעולה שלו שבאה בהפתעה, בלי לשאול. לפעמים במהלך הסקס הוא היה יורק עליי. התגובה שלי הייתה 'וואו! ומה?'. בפעם אחרת הוא ניסה להכות אותי. עצרתי אותו, ואז הוא שוב החטיף לי וניסה לשכנע אותי שזה בסדר. תמיד הוא מנסה את הפעם השנייה אחרי הלא הראשון, או את הפעם השלישית, ואז הוא מפסיק. פעם אחת חלץ את החגורה שלו ופתאום חדר אליי, בלי קונדום. אמרתי לו 'מה אתה עושה?', אז הוא אומר לי 'אנחנו מכירים כבר הרבה שנים. אני עושה את זה רק איתך, ואני נבדק כל שלושה חודשים, זה בסדר'".
ד' המשיך ותיאר מערכת יחסים מורכבת עם פנקס. לאחר מכן אמר שעזב את הארץ בשנת 2010, חזר חמש שנים לאחר מכן, ובינואר 2016 נפגש עם פנקס שוב. היה זה המפגש המיני האחרון ביניהם - והטראומתי מכולם. "נאנסתי. הייתי עירום והגב שלי היה מופנה אליו. פתאום הוא חודר אליי בהפתעה. כאב אימים. אני אומר 'לא, מה אתה עושה? תפסיק'. צעקתי מרוב כאב. אבל התגובה שלו הייתה לצאת ולהיכנס שוב, חזק יותר. כלומר, ה'לא' שלי רק גרם לו להגביר את הקצב. ניסיתי להיאבק פיזית, להזיז את האגן שלי, והוא כתגובה כלא אותי בתוך האגן שלו ונאבק והפעיל את כובד משקלו עליי. הוא לחץ אותי למיטה ולחש לי באוזן 'לעולם אל תגיד לי לא'. ניסיתי לא לסבול מזה כל כך, אבל נאבקתי. הוא חזק מאוד. הוא איש חזק. והוא ניצח במאבק פיזית. איך זה נעצר? נזכרתי שיש לו העדפה נוספת לדרך בה נגיע לפורקן, הצעתי לו - והוא הסכים".
"זה היה אונס, בניגוד לרצון שלי. ולא רק זה, כל סדרת המקרים האלימיים, כל האקטים, כל הג'סטות האלימות האלה שבכלל לא היו לי בראש, שהוא ניסה ואני אמרתי 'לא' ותפסתי לו את היד כשהוא ניסה לתת לי כאפה, ואז הוא ניסה שוב פעם לתת לי כאפה, בדיעבד, כל מערכת היחסים הזו, ובטח בתקופה שהייתי מאוהב בו, כללה גם התעללות נפשית מסוימת. בתחושה שלי הוא ממש סאדיסט. נהנה מהכאב שלי. היו הרבה דברים שפגעו בי. המון. עברו שש שנים מאז. זה הרס לי את החיים. אני לא מצליח להתגבר: אני מפחד מגברים, אני מפחד ונמשך כאחד, אני לא נפגש עם אנשים. זה פשוט לא עוזב אותי".
ההחלטה של ד' לדבר ולחשוף את האופן שבו נפגע מפנקס לא הייתה קלה. קדמו לה הפרסומים ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" בשבוע שעבר על שתי עדויות נגד פנקס אודות מפגשים מיניים שקיים עם נערים בני 17 שפגש כשהגיע להרצות בתנועת הנוער איגי לנוער גאה. על פי העדויות, שנמצאו אמינות בבדיקת פוליגרף שהסכימו שני העדים לעבור לבקשתנו, קיים עימם פנקס יחסי מין מלאים מבלי שביקש את הסכמתם לכך, ולאחר שהסיר את הקונדום מבלי לומר להם.
פרשת פנקס היא חלק ממהפכת המי-טו שהגיעה בשבוע שעבר לקהילה הגאה בישראל. היא החלה בפרסום התחקיר על גל אוחובסקי והעדויות הקשות נגדו, שבינתיים כבר הפכו לחקירת משטרה רשמית. ד' קרא את העדויות בעניינו של פנקס, והחליט שאינו יכול לשתוק עוד.
בעקבות פניית ynet ו"ידיעות אחרונות" מסר פנקס: "מעולם לא כפיתי עצמי על איש וכל מגע מיני שקיימתי היה בהסכמה. אם מישהו מרגיש פגוע ממני אני באמת ובתמים מצטער על כך, אבל לא התכוונתי לפגוע באיש ולא עברתי על החוק. במקביל, החלטתי להתפטר ממועצת העיר תל אביב-יפו כדי להקדיש זמן לבנותיי וליואב, בן זוגי, אשר עוברים תקופה מטלטלת על לא עוול בכפם".