ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח ישיבת הממשלה הבוקר (ראשון) לאלימות המשתוללת בחברה הערבית. לדברי רה"מ, "אנחנו נחושים להילחם בתופעה הנפשעת הזו ובראש הנחש - ארגוני הפשע. לצורך כך אני אכנס ישיבה מיוחדת כדי לשלב את השב"כ במאמץ הממוקד נגד משפחות הפשע. אני מתעקש להכניס מיד את השב"כ". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמתוקף תפקידו אחראי על המשטרה, אמר כי יש לו פגישה בעניין הפשיעה בחברה הערבית ויצא 10 דקות לאחר תחילת הישיבה, אך ציין כי יחזור בהמשך.
לדברי רה"מ, "הממשלה שלנו הקציבה תקציבי ענק למשטרה כדי להעסיק עוד אלפי שוטרים ולהקים את המשמר הלאומי, אבל כל זה דורש זמן - ואין לנו זמן. הרציחות במגזר הערבי הפכו למכת מדינה". על שילוב השב"כ במאבק בפשיעה, אמר נתניהו: "אני שומע את הביקורת, אבל רק כך נוכל להפוך את המגמה במהירות ולתת מענה לתושבי ישראל הערבים שמייחלים להחזרת הסדר".

4 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
"הוספת אלפי שוטרים והקמת המשמר הלאומי דורשות זמן - ואין לנו זמן". נתניהו בישיבת הממשלה, הבוקר
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
"חייבים להכניס את השב"כ לפעולה. אין זמן, לא צריך לחכות". בן גביר מחוץ לישיבת הממשלה, הבוקר
(צילום: רויטרס)
עוד לפני הישיבה, אמר בן גביר כי "השמיכה של המשטרה קצרה, וחייבים להכניס את שירות הביטחון הכללי לפעולה. אין זמן, לא צריך לחכות". הוא גם טען שבניגוד לדברי המפכ"ל, ועל אף מה שנחשף ב-ynet, הוא כן הצליח להשיג תקציב של 9 מיליארד שקלים למשרד לביטחון לאומי.
ישיבת הממשלה מתקיימת אחרי סוף שבוע של אובדן שליטה בחברה הערבית, שכלל חמישה נרצחים ביפיע, במסע הרצח הפלילי הקטלני ביותר בארץ מאז שנת 2009, רצח בן 31 מג'לג'וליה בכביש 5, ליד מחלף קסם ורצח שרית אחמד, בת 18, בגליל המערבי - לאחר שאחיה שאיימו עליה קיבלו עונש קל, ואחרי שהיא שהתה במקלט. אמש נרצח ואתק קשקוש, סטודנט לסיעוד בן 28 בקלנסווה - ובג'לג'וליה נרצח ביריות בביתו אשרף כרוב. לכך ניתן להוסיף את הלילה שבין שישי לשבת, אז התרחש עימות בין עובדים זרים לעבריין מהפזורה הבדואית, שלפי החשד הגיע עם שותפים לגנוב טרקטור, והסתיים בדקירתו למוות.
4 צפייה בגלריה
זירת הרצח של ואתק קשקוש בקלנסווה
זירת הרצח של ואתק קשקוש בקלנסווה
זירת הרצח של ואתק קשקוש בקלנסווה, אמש. הזינוק העצום בקורבנות האלימות מעיד על אובדן השליטה
זו השנה הרביעית ברציפות שבה מניין הנרצחים בחברה הערבית הגיע למספר תלת ספרתי, לאחר שבשנים שלפני כן סך הנרצחים היה נמוך יותר. קשה לפספס את הזינוק העצום השנה בקורבנות האלימות, שמעיד על אובדן השליטה.
על רקע רצף האירועים האלה נשמעו קריאות לערב את שב"כ בהתמודדות מול האלימות והפשיעה בחברה הערבית. ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים אחר הצהריים דיון רב משתתפים בנושא, ובו ייקחו חלק בין השאר בן גביר, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, ראש השב"כ רונן בר, היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, נציגי משרד המשפטים, נציגי האגף לענייני פנים במל"ל וגורמים נוספים.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ה שב"כ רונן בר הרמת כוסית לרכל חג הפסח
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ה שב"כ רונן בר הרמת כוסית לרכל חג הפסח
נתניהו וראש השב"כ רונן בר. רה"מ מודע לרגישויות הנוגעות לאמצעים המיוחדים של הארגון
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה מודע לרגישויות הנוגעות לאמצעים המיוחדים שעומדים לרשות השב"כ, אבל כאמור סבור שהפשיעה בחברה הערבית הפכה לטרור אזרחי ולכן יש מקום לשילוב השב"כ במאבק בה. בדיון צפוי ראש השב"כ רונן בר להציג את עמדת השירות בסוגיה המורכבת.
הכנסת השירות לטיפול בפשיעה במגזר באופן גורף תגרור הסטת משאבים של השב"כ מסיכול טרור. בנוסף, שימוש בכלי שב"כ שנועדו ללחימה בטרור לטובת טיפול בפשיעה עלולה לחשוף ולפגוע ביכולת להשתמש בהם לצרכי הביטחון.

במסגרת דיון שנערך לפני שנתיים בסוגיה דומה, גם כן על רקע של עלייה במספר הנרצחים בחברה הערבית, הביע היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט התנגדות להכנסת שב"כ. זו הוצגה בישיבה של צוות שרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא כתב אז ל"אגודה לזכויות האזרח": "לעניין מעורבות שב"כ בטיפול בנושא, יובהר כי ככלל, טיפול בפשיעה כשלעצמו אינו נכנס בגדר ייעודו ותפקידיו של השירות לפי חוק השב"כ, וזאת גם כאשר מדובר בתופעה של פשיעה חמורה בחברה הערבית".
באותו מכתב אז כתב מנדלבליט כי בישיבת צוות השרים שנערכה אז "הוחלט כי השירות ימשיך לפעול בהיבטים מסוימים הנוגעים לתופעה, שהוא עוסק בהם בשגרה במסגרת ייעודו ותפקידיו לפי החוק, וזאת לצד פעולות להגברת התיאום ושיתוף-הפעולה בין הגורמים הממשלתיים והגופים השונים הרלוונטיים לעניין. יודגש כי לא עומדת על הפרק בהקשר זה הסמכה של השירות לפעול בנושא באופן ייעודי, לרבות בדרך של הטלת תפקיד".