בבתי העלמין בראשון לציון, צפת ואופקים, הובאו למנוחות הערב (ראשון) הלוחמת ושני הלוחמים שנהרגו אתמול בפיגוע בגבול מצרים. בפיגוע נהרגו סמל ליה בן נון מראשון לציון, סמ"ר אורי יצחק אילוז מצפת וסמ"ר אוהד דהן מאופקים. בן נון ואילוז, לוחמים בגדוד ברדלס, שמרו בעמדה ליד גדר הגבול ונמצאו ללא רוח חיים כחמש שעות אחרי הדיווח האחרון שלהם בקשר. דהן, שהיה חלק מהכוח שסרק אחר המחבל, נהרג בחילופי האש איתו - שבהם חוסל גם המחבל, שוטר מצרי.
10 צפייה בגלריה
ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן, שנהרגו בפיגוע
ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן, שנהרגו בפיגוע
ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן, שנהרגו בפיגוע
(צילום: דובר צה"ל, מתוך טיקטוק)
10 צפייה בגלריה
הלווייתה של סמלת ליה בן נון ז"ל
הלווייתה של סמלת ליה בן נון ז"ל
חברותיה לגדוד של ליה בן נון בהלווייתה, היום
(צילום: יאיר שגיא)
10 צפייה בגלריה
הלווייתה של סמלת ליה בן נון ז"ל
הלווייתה של סמלת ליה בן נון ז"ל
"היית קרן שמש, השמחה שלי, לא יודעת מה אעשה עכשיו"
(צילום: AFP)
כאלף בני אדם הגיעו לכבד את ליה בן נון ז"ל בדרכה האחרונה, כשנכחו גם ראש העיר ראשון לציון רז קינסטליך, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ואלוף פיקוד דרום אלוף אליעזר טולדנו. סבתה של בן נון זעקה למראה חבריה לגדוד של ליה סוחבים את ארונה: "אני רוצה שתחזרי ליה, נכדה שלי. אנחנו רוצים תשובות". ההורים דודו ומיכל והאחות אופיר ליטפו את דגל ישראל שעטף את ארונה, וצעדו אחריו עד לחלקת הקבר הטרי שנחפר בחלקה הצבאית בבית העלמין בראשון לציון. מפקד גדוד ברדלס תא"ל עמית ימין סיפר בהספד כי בן נון הייתה בולטת בעשייתה למחלקה כבר בתקופת ההכשרה. "היית עוגן, תמיד מוכנה לעזור ולתרום, תמיד עם חיוך על הפנים וחדוות עשייה. דמותך התאפיינה בנתינה אינסופית שבערה בך. הייתה דוגמה לדמות הלוחמת לכלל הגדוד", אמר.
אחותה אופיר ספדה בבכי: "תודה ליה, שזכיתי להיות אחותך 19 שנים מהאגדות. אחות קטנה שלי, אני אוהבת אותך וכבר מתגעגעת אלייך. היית קרן שמש, היית השמחה שלי, לא יודעת מה אעשה עכשיו". דודתה פזית אמרה בהספד: "כל מקום התמלא באור מהנוכחות שלך. כל כך רצית להיות לוחמת, פייטרית אמיצה. גם כשהיה לך קשה לא ויתרת. אני אוהבת אותך ותישארי בליבי לעד".
ראש העיר ראשון לציון רז קינסטליך פנה לבני משפחתה של בן נון בדברי ההספד: "אתמול בבוקר נעצר עולמכם וגם עולמנו עם היוודע על הירצחה של ליה. עיר ומדינה שלמה עצרו את נשימתם, אבל זה לא משתווה לכאב ולסבל שאתם חווים, משפחתה, הוריה וחבריה הקרובים. צעירים בני 19 צריכים לחיות, לבלות, לחלום ולרצות להגשים, ליהנות מהחיים, לספר חוויות לאבא ולאימא ולמשפחה, ולא שיקברו אותם בגיל כל כך צעיר".

10 צפייה בגלריה
הלווייתו של אוהד דהן ז"ל
הלווייתו של אוהד דהן ז"ל
"הבטחת לי שתשמור על עצמך". בני משפחה וחברים בהלווייתו של אוהד דהן, היום
(צילום: בראל אפרים)
10 צפייה בגלריה
הלווייתו של אוהד דהן ז"ל
הלווייתו של אוהד דהן ז"ל
(צילום: חיים הורנשטיין)
אלפים ליוו היום גם את סמ"ר אוהד דהן בבית העלמין באופקים. את ארונו לחלקת הקבר הובילו לוחמי ולוחמות חטיבת פארן, שצעדו זקופים עם דמעות שזלגו מעיניהם. משפחתו התפרקה מעל הקבר וקריאות שבר נשמעו. מפקד חטיבת פארן אל"מ עידו סעד, שלקח חלק גם הוא בחילופי האש מול המפקד סיפר בהספד כי אוהד היה "דוגמה ומופת לכל לוחם ולוחמת בחטיבה". הוא הוסיף: "תמיד עם חיוך על הפנים. היית רתום לכל משימה, חותר למגע, מצטיין בעשייתך, ובכך הובלת את האנשים סביבך לפעול בדרכך. לאורך כל שירותך גילית אומץ ותעוזה, מסירות ומחויבות".
בת הזוג דנה ספדה לו ואמרה: "הבטחת לי כל כך הרבה פעמים שתשמור על עצמך. הבטחת לי גם שאנחנו לתמיד. כל מי שמכיר אותי יודע כמה הייתי צועקת את השם שלך וגאה בך. אני רוצה שכל העולם ידע מי זה אוהד דהן, הגיבור שלי. החלום שלך היה להיתקל ולהציל את כל מי שסביבך. אתמול הייתי בטוחה שתתקשר אליי מיד אחרי האירוע, ותגיד לי 'מאמי, את לא מבינה מה היה שם, סיכלתי, זה היה מטורף'. אני אוהבת אותך, אהבת חיי".
אחיו של אוהד, להב ושהם, סיפרו על החוויות עם אחיהם הבכור: "היה הרבה יותר מאח גדול. אם זה לנסוע, לשחק, הכול. היינו כל כך קרובים. אוהד, היית עבורי עולם ומלואו, אח בכור. היית בלתי שביר. תישאר ככה בליבנו תמיד. לא יכול לחשוב על זה שאני מדבר עלייך בלשון עבר. יש הרבה דברים שלא הספקתי להגיד לך. למדתי ממך כל כך הרבה".
10 צפייה בגלריה
הלווייתו של אורי אילוז  ז"ל
הלווייתו של אורי אילוז  ז"ל
"מפקד אהוד ואהוב". הלווייתו של אורי יצחק אילוז, היום
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
הלווייתו של אורי אילוז  ז"ל
הלווייתו של אורי אילוז  ז"ל
"היית המלאך שלנו, האיזון שלנו"
(צילום: AFP)
מאות ליוו גם את סמ"ר אורי יצחק אילוז בבית העלמין בצפת. בין המלווים הרבים גם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט וח"כ אלעזר שטרן. האב שי והאח נועם קראו קדיש בקול שבור. סגן מפקד חטיבת פארן סא"ל אביעד גדסי ספד: "היית מפקד אהוד ואהוב. דוגמה לפיקוד הבא מהלב ועם דרך ארץ. נפלת חלל בעת פעילות מבצעית בעת הגנה על גבולה הדרומי של מדינת ישראל".

אביו של אורי יצחק, שי, ספד לבנו ואמר: "לא כך פיללנו. אני שולח מלאך, בעזרת השם שיהיה אחרון הנופלים. ריבונו של עולם. אורי, הבן המלאך שלי, אור עיניי, יד ימיני, אני גאה בך, אני מודה לך שבחרת בי להיות אבא שלך. אמר לי כבוד הרב שאסור לשאול 'למה', אבל איך, ריבונו של עולם, איך לא אשאל למה? איך אעמוד בזה?".
אחותו של אורי יצחק ספדה: "פחדתי עלייך. היית המלאך שלנו, האיזון שלנו, האיזון שלי. אני לא מאמינה שהוא לא פה. היה לך קשה בצבא, אבל אכלת אבק בשביל החיילים שלך. איך אבא ואימא יתמודדו עם זה? תשלח להם כוחות אורי".חן חיון, חבר ליחידה, אמר: "אורי, אתה הכי טוב שיש. ידענו שאתה זו הכתובת ללכת אליה כשיש משהו רע. תמיד דאגת לאחרים".
10 צפייה בגלריה
תיעוד זירת האירוע בגבול מצרים ותחקיר הרטמכ"ל הרצי הלוי
תיעוד זירת האירוע בגבול מצרים ותחקיר הרטמכ"ל הרצי הלוי
העמדה שבה שמרו הלוחמים
(צילום: דובר צה"ל)
10 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
ליד מוצב הר חריף, אתמול
(צילום: AFP)
התחקיר שנערך בצבא לתקרית הקשה העלה כי המחבל תכנן את מעשיו מראש. הוא לא נכנס דרך פרצה בגדר וגם לא טיפס עליה, אלא נכנס דרך מעבר חירום שנועד למעבר של כוחות לצד המצרי של הגבול במקרה הצורך. הוא צעד כמה קילומטרים, עד שהגיע לנקודה שממנה חדר לשטח ישראל, וחתך בעזרת סכין - אחת משתיים שהיו ברשותו - את האזיקונים במעבר. ברשותו של השוטר נמצא גם ספר קוראן.
הוא הכיר את הגדר היטב מתוקף תפקידו כשומר גבול מצרי קבוע בגזרה, וידע בדיוק היכן נמצא צמד הלוחמים שבהם ירה תחילה. הוא אף הכין לעצמו מקום מסתור להמשך השהייה בשטח הישראלי, בעומק של קילומטר וחצי מזרחית לגדר, וסימן מערום סלעים עבור המטרה. תוך שהמחבל נעזר בטופוגרפיה ההררית של הגזרה, הכוללת קפלי קרקע ומצוקים רבים, הוא מימש את תוכניתו.
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הורה היום כי התחקיר המבצעי של האירוע יוצג תוך שבוע על ידי מפקד פיקוד הדרום אלוף אליעזר טולדנו ומפקד אוגדה 80 תת-אלוף איציק כהן. כמו כן, הורה הרמטכ"ל על הקמת צוות תחקור בראשות אלוף נמרוד אלוני, שיבחן את התפיסה המבצעית והמערכתית להגנה בגבולות של שלום.
לפיגוע אתמול קדם סיכול מוצלח של הברחת סמים. לקראת סיכול ההברחה נפרסו כוחות, חלקם בצמדים, באוהל מאולתר כבר בשעה 21:00 בערב, כהיערכות מקדימה. לפי צה"ל, נוהל הצמדים מקובל בגלל פערי כוח אדם.